Monday, December 10, 2012

dari legend, untuk legends

B3-A9-14/15
UiTM Shah Alam
6 Disember 2012
11.00 pagi

Zaman dulu ada satu pulau...kat pulau tu banyak kambing biri-biri dan dua ekor singa. saya namakan singa A dan singa B. dua-dua ekor singa ni nak jadik raja, manakala yang mengundi pula adalah kambing biri-biri ..pada tahun pertama, singa A berucap, "Jadikkan aku raja, sehari seekor je aku akan makan"...ini berlainan dengan manifesto singa B yang inginkan 2 ekor biri-biri untuk dimakan setiap hari. oleh sebab manifesto singa A lebih menyenangkan pihak biri-biri, singa A diangkat sebagai raja.

pada tahun seterusnya, singa B pula bercakap bahawasanya, kalau dia jadik raja, dia akan makan 2 hari seekor saja biri-biri. tawaran ini lebih menguntungkan biri-biri, maka singa B pula yg diangkat sebagai raja manakala singa A turun takhta.

keadaan ini berlarutan dari tahun ke tahun, yang mana kambing biri-biri dapat menikmati tawaran yang lebih hebat setiap tahun...dan kambing biri biri dapat melihat bahawa, perubahan yang dilakukan dgn kerap setiap tahun lebih banyak membawa kesan positif kepada mereka.
.
.
.
.
.
maka, fikir dan bertindak

Friday, October 19, 2012

futsal labu @ kepong

ASSALAMUALAIKUM



Sabtu ni bersamaan esok hari, sejarah akan tercipta dan sejarah ini lebih power daripada sejarah yang dibangga-banggakan oleh kelab Liverpool. Para penggiat,aktivis dan pecinta bola-sepak dari batch xtrovert-92 akan bersama-sama turun padang, dalam usaha menjulang piala futsal labu buat pertama kalinya. Untuk event kali ini, beberapa orang lagenda tidak dapat bersama-sama berjuang memandangkan urusan mereka di Negara orang asing lebih utama. Namun begitu, nama-nama yang sedang meningkat naik, bakat-bakat muda dan beberapa pemain yang sudah sedia mahsyur dengan kebolehan dan ada antara mereka merupakan komrad pemain-pemain lagenda batch ini sudah siap sedia bagi menghadapi kejohanan ini sejak iklan pertama diumumkan 3bulan lalu. Antara pemain-pemain yang bakal membawa nama batch xtrovert ini adalah:


Nursyarina Ibrahim(Manager Pasukan)
-satu-satunya manager wanita dalam kejohanan kali ini. meminati bola sepak dalam konteks khairul fahmi che mat, aidil zafuan, nazmi faiz dan marlon alex james. Memberikan komitmen yang tinggi dalam pembentukan pasukan dan hal ehwal para pemain. Mempunyai kebolehan menguruskan hal ehwal akaun dengan baik samada akaun kewangan mahupun akaun twitter.



Nizamuddin
-tidak dapat disangkal lagi kebolehan beliau dalam arena bola sepak. Merupakan Individu yang paling disebut-sebut bakal menjadi kapten bagi pasukan futsal ini. Mengikut cerita yang masih lg diragui kebenarannya, beliau hanya mula pandai menyepak bola ketika darjah enam. Merupakan salah seorang drpd team 7-side yang disegani. Pandai berjenaka, dan pandai menghilangkan diri pada waktu malam.


Adib rhaais
-kawan rapat kepada nizamuddin. Kalau, nizamuddin tak jadik kapten, kemungkinan besar lilitan tersebut akan berada di lengan mamat ni. Rajin post kat facebook pasal hal-hal kahwin awal. Mempunyai gaya permainan yang bersahaja tetapi laju. Terkenal dgn gerakan gelecek ala “Shaolin soccer”. Mengikut komen daripada bek kanan pasukan futsal SPM tahun 89, adib ini merupakan pemain yang perlu di-mark sebaik mungkin. Diver yang jarang menjadi.


Aizat Azmi
-mempunyai nama jolokan park Ji sung, namun gaya permainan beliau lebih mirip neymar versi kampung. Merupakan orang penting dalam cabutan undi kumpulan. Skill menggelecek bola beliau sememangnya tidak boleh dinafikan. Mengikut rekod perlawanan petang2 kat padang puteri, beliau pernah menggelecek melepasi bahauddin sekaligus menjaringkan gol. Bukan benda senang untuk melepasi bahau ketika main petang2.


Imraan Azhar
-walcott pada warna kulit dan gaya bermain. Mempunyai susuk tubuh seorang pemain futsal yg berbakat. Sedang mengejar cita-cita untuk menjadi seorang doktor juga host dota yang terkemuka. Sedang dilamun cinta. Memandu swift dan berani dalam bergaya. Boleh dikatakan, kebolehan beliau dalam bermain futsal banyak berinspirasikan kepada pasukan kegemarannya iaitu arsenal.


Amir Amali
-orang gila. Banyak mengeluarkan skil-skil yang mengelirukan secara tidak sengaja. Sekilas pandang, mirip kepada Barathrum the spiritbreaker. Pernah dikecam hebat ketika bermain petang2 pada zaman sekolah dahulu kerana corak permainan beliau yang agak agresif. Namun, beliau tetap berpegang pada prinsipnya, “my game, my rule”. Antara pemain yang perlu diberi perhatian kerana corak permainan yang sukar diduga.


Ariff Ashman
-terkenal dgn moto “Laju”. Penyokong kuat skuad Pahang.  Pandai mengaplikasikan ilmu bola keranjang di dalam pengawalan kawasan pertahanan. Sepanjang pengalaman bermain bersama, beliau banyak membuat serangan mengejut tanpa dijangka oleh pihak lawan mahupun pasukan sendiri. Sedang mengejar cita-cita menjadi arkitek yang tidak lupa menghadiri ceramah ustaz zaharudin.



Syazwi Aiman
-laju sedikit dari Ariff Ashman, yang membolehkan beliau digelar speed demon. Speed dan demon itu memang cocok pada beliau. Pemenang beberapa pingat emas dalam acara pecut ketika zaman sekolah. Suka makan kulit dan satu bahagian entah apebende entah name die dalam ayam. Walaupun seorang yang laju, beliau jarang melakukan counter attack disebabkan faktor stamina. Berpewatakan menarik, pandai bermain gitar, kadang-kadang gagap dan peminat kuetiaw kerang penang.



Norakmal Nordin.
-kembar peter schemeichel. Menjalani latihan intensif sebagai goalie sejak tadika lagi, walaupun beliau lebih berminat untuk bermain di posisi sayap kanan. Lebih dikenali dgn jolokan “Magic”. Boleh menangkap bola dalam 45 posisi mengikut rekod terkini. Gemar buat magic samada ketika bermain bola mahupun outing, dan merupakan peminat tegar david blaine. Membenci criss angel kerana merasakan magic beliau tidak jujur.

                                                            
Syafiq Suhaimi.
-berkebolehan tinggi. Jarang berbohong. Taat pesan Ibu bapa dan jiran tetangga.

marilah beramai-ramai datang ke venue pertandingan pada hari esok bagi menyaksikan persembahan penuh epik dan mendebarkan...semoga kemenangan berpihak kepada pasukan yang benar. majulah sukan untuk xtrovert-92



Wednesday, September 12, 2012

malu

ASSALAMUALAIKUM

Kelas pertama semester ke-3 mula isnin yang lepas..tapi macam yang aku dah jangka sebelum mula-mula masuk universiti, lecturer tak masuk kelas…pemandangan yang biasa dalam minggu pertama…tapi aku mengharap keadaan ni tak berlanjutan sampai hujung sem macam yang berlaku semester lepas…

Dan macam semester2 lepas juga, aku sentiasa menyematkan azam yang tebal dalam diri aku…kalau lecturer ajar tak paham, angkat tangan tanye, jangan buat perangai celake malu tak tentu pasal…bapak aku pernah cakap, kalau orang yang bertanya ni, dia bodoh kejap je dalam kelas…yang tak bertanya tu bodoh  tak tahu sampai bila….

Tapi entah apehal aku sendiri tak tahu, aku lebih memilih untuk jadik bodoh tak tahu sampai bila…


*selamat menyambung pelajaran kepada semua, kecuali nizam, adib dan shaarie

Friday, August 31, 2012

Sajak Merdeka.


(Jika raya sinonim dengan lagu, merdeka sinonim dengan sajak. Aku tak paham sejak bila merdeka sinonim dengan mat rempit dan cerita hantu di tv)


Merdeka.
Dipetik daripada seorang pakcik yang bersajak di Kuantan.



Freemason,

Mengapakah engkau ada?

Freemason,

Mengapakah engkau segi tiga?

Hidup ibarat lilin.

Eh silap, itu guru.

Guru ibarat lilin, menerangi pemuda pemudi pasca merdeka.

Pemuda pemudi pasca merdeka ibarat apa?

Mereka bermain gadget, sampai lupa gadget itu freemason.

Mereka hanya tahu tentang segi tiga, dan sedikit sebanyak angka sembilan dan sebelas.

Merdekakah kita?

Kita memang merdeka, tapi merdekakah kita?

Terlalu subjektif bukan?

Perkataan subjektif ini hebat, kalau tidak takkan lah ada tv show bertajuk , “vokal bukan sekadar rupa”?

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka!

Hari ini kita sambut merdeka, tahun depan pada hari ini kita sambut jua.

Dan ingatlah, jangan berbicara tentang dunia jika tidak berbicara tentang korupsi.

Dan jangan berbicara tentang kehidupan selepas dunia jika korupsi itu kita pegang.

Dan benarlah kata-kata Haron Nizam.

“ U can love your country without loving your government”.

Salam kemerdekaan.

Sunday, August 26, 2012

suasana hari raya

ASSALAMUALAIKUM

selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin, ataupun bagi mana2 yang rasa tak berapa berkenan dengan ucapan ni, aku ucapkan taqabbalALLAHu minna wa minkum...

raya ni ikut suka masing-masing...bagi yang suka beraya sampai hari ke 17 syawal, silakan....yang rasa nak raya sehari dua je, juga aku persilakan....jangan pulak pasal engkau beraya 2-3 hari sahaja, orang lain yang nak beraya berhari-hari engkau marahkan...lagipun apa yang aku nampak, orang melayu punya raya ni lebih kepada ziarah menziarahi tutur kata yang sopan saling memaafi, maka ape ade hal nak raya lebih2...

raya ni juga ada fashion masing2...selain berziarah, ada geng yang cenderung menanti orang datang ke rumah...ada juga yang tiap malam keluar sampai 2pagi merayap mencari makanan seperti chicken chop, nasi mamak dan lain2 makanan selain ketupat dan kuih almond london....ini semua bukan satu benda yang salah, bahkan bagus jika dilakukan oleh orang yang tepat, pada waktu yang tepat, dengan cara yang tepat..

oleh itu, aku berharap agar rakan2 semua dapat mendoakan blog ini dipanjangkan umur dan blogger2 nya dimurahkan rezeki, diberikan nikmat kesihatan dan cepat bertemu jodoh...maka begitulah juga yang kami para penulis mendoakan untuk anda semua...

Tuesday, July 3, 2012

ajal

ASSALAMUALAIKUM

pepatah ada menyebut, "malang tidak berbau"...untuk lebih berbunyi keagamaan, kita gunakan pepatah seperti "ajal maut di tangan tuhan"


ini merupakan antara contoh paling real...kau tengok, kau tengok...penat jadik buaya ganas-ganas, last2 mati kene tampar....oleh itu sedarlah rakan2, kalau sudah ajal namanya, muda ke, banyak dosa ke, hatta buaya sekalipun, tetap akan mati...perghh

Thursday, June 28, 2012

messi oh messi

ASSALAMUALAIKUM

possible line-up german vs italy ini malam.


  Manuel Neuer   Gianluigi Buffon
  Jérome Boateng   Ignazio Abate
 Mats Hummels   Andrea Barzagli
  Holger Badstuber   Leonardo Bonucci
  Philipp Lahm   Giorgio Chiellini
  Bastian Schweinsteiger   Andrea Pirlo
  Sami Khedira   Claudio Marchisio
  Marco Reus   Riccardo Montolivo
  Mesut Özil   Daniele De Rossi
  Lukas Podolski   Alessandro Diamanti
  Miroslav Klose   Mario Balotelli

*gua harap takde yang buat perangai kata messi main pagi esok...cukup-cukuplah messi main pagi tadi...penat la die nak main untuk dua negara sekali

Wednesday, June 13, 2012

Budak Jalanan Mengharap Makanan


Aku tahu aku siapa. Dari kecik aku tinggal sorang-sorang, duduk merempat tepi jalan, makan sampah. Macam-macam benda jijik aku buat. Malam-malam aku tidur merata. Asal ada tempat aku tidur. Kadang-kadang bawah jambatan, belakang kedai, asal nampak kotak tu lah tilam aku. Kalau nak makan aku tebalkan muka mintak kat orang. Ada orang bagi, ada orang lempar. Lempar pun aku ambil, asalkan aku dapat makan. Sehingga ke saat ini, sehingga ke saat ini aku masih tak cukup makan. Kurang kasih sayang. Tapi apa yang aku boleh buat? Dengan bercakap macam ni aku boleh dapat makanan percuma? Dengan bercakap macam ni aku boleh dapat kasih sayang?

Tidak. Dan aku tahu perkara tu. Nasib baik, daripada kecil, daripada aku masih mentah dan tak tahu apa-apa, aku dah diajar untuk berdikari. Aku boleh hidup, walaupun orang kata aku tak layak hidup lagi. Kenapa aku dikata sampai sebegitu!? Kenapa!? Di zaman yang mana budak-budak sebaya aku sekolah, aku duduk merempat. Di saat yang lain menimba ilmu, aku sibuk memastikan esok masih ada. Di zaman yang lain sibuk berlari gembira dengan rakan, aku berlari selamatkan diri daripada jadi mangsa along yang keluarga aku berhutang. Teruk sangatkah aku? Kenapa aku yang jadi begini? Kenapa bukan budak-budak yang pergi dan balik sekolah dijemput supir?

Hidup sebagai budak jalanan memang menyusahkan. Malam-malam tilam kotak aku basah. Aku menangis. Tapi siapa dengar. Yang dengar pun budak-budak senasib aku. Apa kami boleh buat? Duduk dengan pihak yang bertanggungjawab? Siapa? Siapa yang pernah datang nak tanya keadaan kami? Sedangkan anak sendiri terkinja-kinja entah ke mana, mahu dijaganya pula kami? Aku pun tak mahu.


Orang marah aku. Tangkap pukul aku kalau aku kantoi curi. Aku bukannya nak macamtu lah bahalol! Aku memang tak belajar, tapi aku boleh beza mana kerja baik mana kerja buruk. Tapi kalau aku tak buat kerja buruk, macam mana hidup aku?? Ada orang boleh jamin aku dapat makan kalau aku tak curi roti kedai tu? Ada orang berani jamin kaki aku sentiasa berlapik kalau aku tak curi selipar masjid? Ada? Siapa?? Kalau duit yang aku ada tu boleh buat aku beli selipar, aku dah beli. Ini untuk makan pun aku mengharap kasihan orang. Dan orang terus menyepak aku tanpa peduli.

Dan sekarang. Aku betul-betul berharap. Aku dengar budak-budak ni dalam kalangan baik-baik. Dan aku dengar diorang nak buat reunion. Aku harap aku dapat datang. Dan aku dapat makan. Budak-budak belajar luar negeri kebanyakannya ada rasanya. Selama ni diorang nak buat, tapi aku dengar cerita ramai takde. Kalau dah ramai ada, eloklah dilajukan. Korang makan, aku makan jugak. Amacam? Tolonglah buat. Dengar cerita pulak dalam bulan puasa. Puasa ke tak puasa aku datang nak makan. Korang boraklah sesame korang. Bulan puasa ok jugak, takdelah aku makan makanan masjid. Walaupun sebenarnya bulan puasa lah rezeki aku mencurah-curah, masjid semua ada makanan. Tapi makan dengan korang lain feeling dia. Lagi-lagi orang yang dah tengok cerita Chow Kit. Apa kaitan?

* cerita hanya rekaan semata-mata. Berdasarkan movie Chow Kit dan telemovie Mendongak Ke Langit, ditokok tambah biar menampakkan reunion itu sangat penting.

Sunday, June 10, 2012

niat


ASSALAMUALAIKUM

Azhar dan rakan-rakan se-batchnya dipanggil ke belakang surau oleh senior2….nampaknya senior memang sudah tidak boleh menahan lagi rasa amarah mereka, hinggakan waktu lepas asar pun jadik waktu nasihat-menasihati..biasanya benda2 macamni jadik lepas isya’ dalam pukul 11-12 malam…

“engkau orang ni pakai celak kenape? Bajet emo? Gothic? Hensem?” senior bernama azuan memulakan pertanyaan. Azuan seorang yang sangat hebat berkata-kata, dan pernah mengajak anwar Ibrahim berdebat beberapa kali ketika masa lapang. Semua diam, tunduk…takut? Curiga? Konfius jawapan mana yang patut diberikan? Semua perasaan tersebut bermain-main dalam kepala otak azhar.

Sekali lagi azuan mengajukan soalan yang sama, tetapi susunan ayatnya ditukar sedikit, sesuai dengan title beliau yang merupakan pemegang markah tertinggi bahasa melayu setiap ujian dari tingkatan 1-hingga tingkatan 5.”kau orang rasa hensem?gothic?emo? pakai celak ni ha?” azhar mengangkat kepala sedikit, menoleh kiri dan kanan….ada yang masih tunduk seperti tadi, ada yang mulut kumat kamit menyambung zikir yang tak sempat habis, dan ada yang tidur kepenatan latihan bola baling.

Selepas 5 minit, azhar mula tak senang duduk…dia rasa bengang kerana dia merupakan salah seorang budak yang mengamalkan pemakaian celak..dia rasa dirinya diperkecilkan oleh para senior tadi, dan demi tidak mahu kalah, dia memikirkan jawapan paling power boleh diberikan supaya senior tadi diam tidak berkata apa-apa lagi. Setelah berfikir secara mendalam,cuba mengaitkan jawapannya dengan buku pqs, psi, dan tazkirah lepas asar yang selalu didengar, dia berdiri dengan beraninya seorang diri, demi membuktikan yang dirinya tidak melakukan apa-apa salah, lalu berkata….
“bang, apa salahnya pakai celak? Kitorang Cuma nak amalkan sunnah? Kan bagus?”
.
.
.
.
.
.
4 tahun sudah berlalu.

Azhar berjalan-jalan di taman bunga bersama kekasih beliau sambil berseluar pendek…. Dan kini, tiada celak di matanya.

Wednesday, May 30, 2012

tidak pernah bosan

ASSALAMUALAIKUM



Hachiko, seekor anjing yang mega setia.fullstop.

Cuma itu ringkasan cerita yang mampu gua buat lepas beberapa minit gua tamat menonton cerita tentang hachiko.

Semua orang tau tentang cerita hachiko ni, baik dari pembacaan, ataupun movie, atau lebih power dua2 sekali…mungkin kalau malo, dia ada tambahan pengalaman iaitu ke shibuya tengok statue hachiko depan mata…gua cakap mungkin.

Kemudian, mungkin ramai yang mula berharap, memasang angan-angan untuk ada pasangan hidup, suami, isteri, kawan, ataupun binatang peliharaan sendiri yang sehebat, se-setia, sepower hachiko.

Tapi…….banyak yang terlepas pandang. Mereka terlalu banyak mengharap untuk punya teman sesempurna itu…..namun lupa akan Prof. Hidesaburo Ueno. Orang  yang bertanggungjawab mencurah kasih sayang kepada hachiko….

“The greatest love story of all time”….ini yang mampu gua katakan tentang kisah hachiko…ya, ia hanya anjing..tapi, cinta dan kesetiaanya, lebih dari manusia.

“Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who’s late. I will stay, just to walk beside you for one more day.” 
― Jess C. Scott, Skins, Animal Stories 

 *banyak yang mengatakan ini lebih kepada kisah kesetiaan...tapi gua lebih bersetuju tentang kasih sayang...kesetiaan setinggi ini takkan lahir dari kasih sayang taraf cerita drama-drama melayu

Sunday, May 27, 2012

pagi hari ahad

ASSALAMUALAIKUM

   “awak ni,asyik rokok rokok rokok… mulut tu tak pernah tak keluar asap. Baik saya kapel dengan naga kalau camni”..ujar si awek dengan nada serius tapi wajah bergurau, satu kombinasi perasaan yang jarang2 ada dalam masyarakat masa kini…”haa, pergilah sana kapel dengan naga…saya pun dah lama tak tengok naga depan mata”balas si pakwe dengan nada serius ,juga dengan wajah yang serius…seolah-olah percaya bahawa naga itu benar wujud di zoo taiping…awek kelihatan mengalah sambil menghirup nipis jus peria yang baru sampai..

   Itu merupakan antara drama pagi di kedai mamak yang jarang aku lihat pada pagi hujung minggu di s.alam…pagi ini tak macam pagi-pagi biasa, yang mana selalunya orang-orang tua siram pokok bunga, yang dewasa kehulu hilir berkempen pilihanraya, yang muda tengok video debat ptptn, dan yang power pulak baru nak tidur lepas main dota…pagi kalini terasa sangat sunyi, macam harini adalah hari maulidurrasul dan semua orang tengah berkumpul kat padang awam nak berarak..Cuma borak awek dan pakwe tadi tentang kewujudan naga dan adakah naga sejenis reptilian sedikit menghiburkan pagi ini.

   “mamak, kasi bubur ayam satu”..aku order pada bangla yang suka benar bila dipanggil dengan gelaran mamak…dia terdiam sambil merenung aku beberapa saat..”maggi goreng ayam?” mamak tu mengajukan soalan kembali kepada aku…aku berdehem beberapa kali bagi memastikan takde kahak yang menghalang tekak dalam melontarkan suara yang bernas dan tuturkata yang teratur…”bukan2…saya nak bubur ayam…takpun bubur nasi pun bolehlah”…aku bercakap sambil tangan menggaya-gayakan sesuatu dengan harapan akan dapat mencetus sesuatu gambaran dalam kepala otak bangla tadi…”nasi lemak?”…perasaan aku mula jadi tak tentu arah…dicampur dengan perut lapar dan angin yang bertiup lemah, darah muda rasa nak bergaduh tu memang power dari keadaan2 biasa…aku ulang lagi sekali dan berharap bangla tu akan paham..kalau tak pun, biarlah dia buat2 paham demi menjaga hati pelanggan ini…”anne, saya nak bubur….u bagi apa jenis bubur pun saya tak kisah..tapi saya nak bubur…paham?”….aku menunggu respon dari dia…”roti telur?” Tanya beliau selamba…aku tanpa buang masa terus pegang tengkuk bangla tersebut dan radak dengan lima batang garfu yang ada atas meja…lepas yakin semua darah dah mengalir keluar dari badan…aku berjalan pulang ke rumah dan sambung basuh pinggan dan cuci bilik air macam hari-hari biasa aku buat…

Begitulah kisah pagi hari ahad aku hari ini….

Friday, May 25, 2012

R E J A B ~

assalamualaikum......

selamat beribadah dalam bulan2 yang mendatang...=)

saya rasa terpanggil apabila ada post sebelum ini memetik nama saya untuk program mentor-mentee dalam slot bahasa arab.....YESS!!!....dan beliau sendiri telah mengakui bahawa ada seorang lagi yang lebih layak dan lebih berpengalaman untuk mengendalikan slot ini seterusnya menjadi pengarah kepada program mentor-mentee ini....ohh encik dodol~

ok, berubah kepada mood serius....
saudara yg log in as persatuan penulis muda extrovert 23/5/2012,
saya sgt bersetuju dengan program-program sebegini. sirih pulang ke gagang, kacang ingat semula kulitnya...

jadi saya seru kepada mana-mana individu, ataupun menerusi NGO-NGO yang bernaung di bawah Ex-trovert seperti 'laukpaukkehidupan' atau 'telaga bir0o' atau persatuan mahasiswa UMP, UiTM dan sebagainya, ataupun atas nama Ex-trovert sendiri untuk merangka program2 seperti ini.


                (alhamdulillah gua telah meletak jawatan secara rasminya slps last payyperrr iespiyiem)

YA.untuk program2 MEGA memerlukan satu perancangan yang MEGA....sebagai latihan, lawat lah ahli2 Labu itu untuk memerhatikan keadaannya sekarang...=D...apa yang boleh kita bantu dari segi sahsiah atau akademik....ataupun mereka semua menantikan joke2 daripada beberapa abang2 koop yg lama....semua ini untuk merangka modul projek MEGA yang dicadangkan oleh saudara penulis muda....




(antara abang2 koop yang 'kelakar'...=P)


kadang2, lawatan kita yang jarang2 ke sekolah lah yang menjadi sumbangan daripada kita...ingat, mungkin kita anggap ini kecil, tapi guru-guru di sana sangat menghargai kata-kata 'hikmat' (walaupun kadang2 x sngaje pon keluar) daripada mulut kita untuk adik2 yang masih belum main mercun lagi malam2 terakhir spm di sana....=D

akhir kata,

majulah extrovert, jom kita menyumbang....=)

p/s : dalam tempoh 9 hingga 14 Julai gua bercadang hendak ke SMAP...sesiapa yang ingin turut serta mohon tetapkan tarikh antara yg gua hadkan...mungkin kite boleh plan benda2 kecil seperti forum yg dikendalikan arepseman dengan panelis2 jemputan seperti nopal(BI), naim(BM), dodol(spt diatas) walaupun seringkas waktu antara maghrib dan isyak d musolla al-mustaqim...=P


(abang2 panelis yang gua cadangkan)

Wednesday, May 23, 2012

Program Mentor Mentee


Gua ada terbaca dekat page fb yang junior kitorang semua merangkap pelajar tingkatan 5 memerlukan khidmat kitorang untuk satu aktiviti kat sekolah. Gua nampak Manap a.k.a abang koop kepada junior-junior sekalian seperti menyuarakan soalan dan minat terhadap aktiviti tersebut. Bagus. Inilah satu perkara yang sihat yang dapat dilihat khususnya daripada saudara Manap yang sememangnya baik dengan junior-junior, terutama ketika mereka membeli barang koop. Dan tidak lupa juga, terutama jika mereka perempuan.

j

Untuk penialaian secara am, gua telah dapat mengkhususkan beberapa individu-individu tertentu yang mungkin patut terlibat dalam aktiviti tersebut, walaupun gua pun xtau apa sebenarnya aktiviti tersebut.

j

Jika program itu ialah program mentor mentee, orang yang paling penyayang yang patut dibawa ke dalam program itu ialah tak lain dan tak bukan saudara Khairulnaim Khazali. Beliau sememangnya terkenal dengan sifat kebapaan yang tinggi, serta pandai melukis ultraman serta adiwira-adiwira yang lain. Beliau juga hebat dalam mereka emoticon-emoticon yang baru, bagi mengekspresikan kegirangan beliau dalam sesuatu perkara.

j

Seterusnya bagi program bahasa, dan jika bercakap tentang bahasa arab, sudah pasti kita akan meletakkan saudara Zubair kerana beliau sedang belajar di Madinah. Namun, gua dan  seantero ahli batch yang lain percaya bahawa saudara Zubair pasti akan bersikap rendah diri, dan menganggap seorang lagi ini lebih layak untuk membawa jawatan itu. Dan orang yang saudara Zubair maksudkan itu sememangnya kita sudah kenali dengan kehebatan beliau berbahasa arab, berhujah dengan baik serta pernah menjadi mentor untuk bahasa arab tinggi. Saudara Zubair juga pernah memujuk rakannya itu untuk membuka segmen bahasa arab di negara kita atas permintaan ramai pihak yang mahukan ilmunya. Dan untuk hal ini, gua harap komen daripada saudara Dodol secepat mungkin.

j

Bagi bercakap soal haiwan pula, walaupun gua hampir seratus peratus percaya bahawa hal-hal berkaitan haiwan tak mungkin langsung akan dibincangkan dalam program junior tingkatan 5 itu, gua dapat menganalisa beberapa calon yang sesuai. Beliau juga baru pulang ke Malaysia untuk bercuti setelah berkelana di Amerika Syarikat. Seekor kuda yang hebat Matematik. Oh lupa, beliau boleh bercakap soal matematik, bukan equestrian sahaja. Untuk hal ini, mohon saudara Poi komen.

j

Sekian. Gua harap aktiviti itu bakal berjaya. Dan sekali lagi gua tegaskan, gua xtau apa aktiviti kat sekolah tu.

Meja dan kerusi


Bacalah dengan mata yang bergenang, jiwa yang sayu, dan tangan di tetikus..



Pasif. Senyap tatkala yang lain berkata. Pendam tatkala yang lain meluah. Yang difikir lain, yang terjadi sebaliknya. Hidup dalam bayangan, yang tak pasti mana impiannya.

Hati cuba berkata mahu, tapi kudrat tidak mampu melunas kehendak. Minda diracun, bukan salah manusia, tapi salah kata jiwa.

Jalan banyak cabang. Yang sukar juga mahu dipilih. Yang tiada passion kata orang putih. Mereka putih, tapi berjemur. Kita sudah begini, mahu pula seperti kapas.

Lori bawak balak. Memperlahankan trafik sehala. Peperiksaan sudah dekat. Sebab itu signifikannya. Peperiksaan memerlukan kertas, kertas memerlukan kayu.

Sekian daripada saya. Syafiq Aiman di dalam rumah. Merenung sayu salji yang turun di Gurun, Kedah.

Monday, May 7, 2012

kegilaan

ASSALAMUALAIKUM


apakah yang sedang dilakukan oleh suara2 di dalam audio clip di atas? teka betul aku belanja teh 3 layer

Tuesday, April 17, 2012

haromun haromun harommmmm

hidup dalam bumi ni ada banyak jenis perangai orang....yang baik ada, yang jahat banyak...tak macam penduduk kat marikh, semua baik macam pernah menuntut ilmu kat morocco(tak ramai yang faham)...gua pulak jenis tak kisah hidup bercampur gaul baik jahat ni...tapi dalam banyak2 kutu yang melata dalam muka bumi ni, ada sejenis yang gua rasa tak berkenan...jenis yang suka mengajak orang lain buat jahat, melekehkan orang buat baik...cilake dia gua letakkan sebaris dengan arel sharon...kalau masa-masa hati gua tengah tak berapa nak baik, gua letak sebaris dengan babi hutan terus...

sekarang gua konfius...babi hutan ke arel sharon lagi terok?

Wednesday, March 28, 2012

legend

ASSALAMUALAIKUM


He is a legend. Seriously, bila gua selak2 balik gambar yang ade dalam laptop cabuk ni, banyak ceramah2 dia yang gua teringat secara tiba2…cerita pasal seribu kopiah dia kutip kat asrama masa hujung tahun antara yang boleh buat gua terketawa sambil goreng keropok buat kunyah petang2….bila diingat2 balek keputusan beliau nak pindah sekolah, sampai sekarang gua rasa bersalah….kenapa mesti ada gua dalam situasi kat toilet sebelah 4muqaffa’?

*tak ramai yang tahu apa situasi tu….sangat tak ramai
*beliau merupakan guru yang baik...jari ini tak pernah berdusta dalam ber-entry

Thursday, March 22, 2012

amboi2

ASSALAMUALAIKUM

Woi2…apebende ramai sgt sampai 49 orang ni? Apebende makcik sarah bagi korang makan? Tiger puff dah ditukar ke koko krunch yang ori ke? Ke ade join kem2 power ni? Abi eh? Keh3

*tahniah2….senang2 kalau sape2 yang ade dapat lebih 2A bolehlah jumpe gua dekat hakim baru seksyen7, pekena teh tarik 3 cawan

**power betol istihdar ni

Monday, March 19, 2012

benda bulat putih

ASSALAMUALAIKUM


ni namanya mesin basuh manual. banyak benda kena buat sendiri. isik air sendiri, tutup air bila dah penuh sendiri, pusing timer sendiri, buang air basuhan sendiri, spin baju sendiri, boleh kata semuanya sendiri. sebab tu nama dia mesin basuh manual. bagi mana2 kutu yang tak pernah guna mesin basuh manual ni, gua nak pesan beberapa penting. yang belah kiri dalam gambar ni, tempat basuh baju. korang masok baju, isik air ngan sabun, dan pusing timer bagi dia pusing2 sampai air tu pun jadik hitam...lubang belah kanan kat mesin tu pulak tempat spin baju.. bila nak sidai, korang spin baju tu dulu bagi kering2 sikit...sumbat baju2 bagi padat, pastu baru pusing...kalau baju tak cukup padat, nanti mesin tu bergegar macam celake... dan yang paling penting, lu orang nampak tak dekat bahagian spin tu, ada 2 benda bulat kale putih...yang gua maksudkan adalah benda bulat yang kat belakang benda bulat depan... kalau tak paham, ulang ayat gua 4 kali...benda bulat tu gua nak tekankan, tempat dia adalah kat tempat spin!!! bukannya lu orang masok sekali dalam tempat belah kiri untuk basuh2 baju tu...

*apebende punye entry entah..haram

Tuesday, February 7, 2012

Ajim budak Melayu 1


Ajim budak 5 tahun. Ajim suka jalan-jalan. Petang-petang lepas abah balik keje abah mesti bawak ajim jalan-jalan. Selalunya naik moto, kadang-kadang naik kereta. Best. Selalunya jalan-jalan dalam 10 minit je, lepastu balik rumah.

Dalam tiga minggu lepas, dekat dengan rumah ajim ada bukak satu kedai. Kedai jual goreng pisang. Kalau dulu selalu jalan-jalan atas moto je pastu lepak-lepak kedai mamak, sekarang boleh lepak-lepak kat kedai goreng pisang ni pulak. Sedap. Goreng pisang dia garing, keropok pun sedap. Cucur udang ok la, tak berapa sedap sangat. Udang pun tak berapa nampak. Tapi air tebu die best. 

Ramai orang datang kedai tu. Makcik tu pun peramah, suka senyum. Ajim pun layan je laa, asalkan abah yang bayarkan. Hehe. Selalunya ajim akan makan goring pisang, dalam seringgit ke dua ringgit macam tu ngan minum air tebu. Air tebu tu wajib, walaupun ada jual air soya jugak. Ajim takleh sangat minum air soya, rasa nak muntah. Abah pulak tak minum air, balik rumah minum air masak je. Abah cakap air masak lagi bagus. Ajim pulak rasa abah saving.

Ada satu petang tu, masa tengah on the way nak pergi kedai goreng pisang, tiba-tiba nampak macam ada orang tengah pungah-punggah kayu, macam nak bukak gerai jugak dekat sebelah kedai tu. Dua hari lepas tu, kedai tu bukak dan jual menu yang sama dengan makcik goring pisang tu. Ajim pun datang jugak untuk try.

Oklah, sekarang dah ada dua kedai goreng pisang, sebelah-menyebelah.

Makcik goreng pisang yang lama dah banyakkan menu kat gerai dia. Sekarang dah ada kuih. Banyak jugak. Ajim suka kuih bakar dengan donut. Sedap. Lepastu esoknya pulak kedai baru tu pun tambah jugak kuih-muih dekat kedai dia, tapi banyak lagi.

Bagi Ajim ok je. Asalkan Ajim dapat makan. Tapi Ajim tengok abah macam pelik je. Pelik kenapa? Ok lah tu ada banyak-banyak kedai, Ajim dapat makan banyak.

Ajim ada dengar abah cakap dekat umi pasal kedai goreng pisang sebelah-menyebelah. Umi jawab biasalah tu orang Melayu. Ajim tak paham. 


Ada sesape boleh terangkan tak?

Friday, January 27, 2012

Futsal Amal


Kalau mengikut perancangan yang nampak rapi, nampaknya bakal berlaku satu perlawanan pertunjukan futsal amal bagi ahli-ahli Xtrovert92. Nampak gayanya ramai yang tak sabar untuk menonjolkan skill masing-masing. Nampak gayanya juga ramai yang tak bercuti akan cuba untuk bercuti, atau setidak-tidakpun membuat cuti sendiri. Sebenarnya, perkataan 'setidak-tidakpun' nampak tidak sesuai untuk ayat itu, sepatutnya ia lebih nampak jelas kepada 'seboleh-bolehnya' membuat cuti sendiri.

Dengar khabarnya saudara Danial Qawiem sudah mula mencongak-congak untuk melakukan individual skill beliau yang mana satu untuk menipu dan memperdaya Khairul Nidzam di atas padang. Meghe pula nampaknya sedang berkira-kira untuk membalas joke atau provokasi dengan Dodol di atas gelanggang, dengan diberitakan sekarang sedang sibuk berguru tentang 'sifat-sifat dan kalimah asas lawak dalam perspektif provokasi' daripada Imam Faeez di Morocco.

Imam Zubair pula diharap dapat turun walau apa cara sekalipun untuk sesi pembacaan doa sebelum perlawanan. Kalau tidak berjaya, mungkin saudara Meghe dapat membantu berdasarkan kredibiliti sebagai pelajar USIM.

Ura-ura juga menyatakan bahawa penganjur menjemput Ashley Cole untuk sama-sama bermain dalam perlawanan amal ini. Dan jika dirujuk kembali kepada page event ini di Facebook, saudara Bahau ada menyuarakan keraguan tentang adakah Ashley Cole yang dimaksudkan itu adalah beliau?? Namun malang, tiada siapa menjawab pertanyaan itu sehinggalah beliau komen.



Saudara Nizam dan Adib pula dikhabarkan antara pemain paling fit jika diturunkan nanti berdasarkan prestasi semasa. Ini berikutan begitu banyak perlawanan-perlawanan bola padang yang kompetitif yang mereka sertai termasuk melawan sekolah-sekolah di area Selangor. Diharap mereka membawa juga rakan Uniten mereka, Shaarie Khalid. Sudah lama tidak berjumpa..

Fazreen Izuan pula dikhabarkan sedang angau kerana Neelofa membalas tweet beliau dan menyatakan "hugs". Maka, besar kemungkinan beliau tidak dapat diturunkan atas sebab-sebab disiplin ketika dalam kem latihan Xtrovert92. 

Dikhabarkan ramai pemain dari skuad pelapis bakal menyinar dalam perlawanan ini. Nama-nama yang mungkin asing bagi kita mungkin bakal menenggelamkan pemain-pemain sedia ada. Ini juga termasuk dengan kembalinya legend yang sekian lama menyepikan diri kerana masalah taekwando, Ruzairi atau Jai yang bakal kembali beraksi dengan skill-skill lincah.

Apa-apa pun, sama-sama kita nantikan perlawanan yang entah bila ini!

Sunday, January 22, 2012

selamat tahun baru lunar

ASSALAMUALAIKUM

1. Esok CNY...jalan mulai sesak, yang bekerja di kota mengambil peluang masa cuti yang ada ini untuk menjenguk ibu bapa sanak saudara yang berada di kampung...hiruk pikuk sesak nafas di kotaraya semakin berkurang...gua menunggang kereta di lorong yang bertentangan dengan arus perdana kereta2 lain yang kelihatan sangat cenderung untuk bergerak ke arah highway...sesak, sangat sesak di lorong sana...kadang2 gua bermain permainan kira-kira kereta...1,2,3,100...melayu, majoritinya melayu...tetapi apa nak dihairankan? memang begitu permainannya dari zaman ketuanan parameswara...raya aidilfitri, kita yang sebok...CNY kita yg sebok..deepavali pon kita yang sebok

2.Esok CNY...kancil yg aku tunggangi kini berada di persimpangan jalan...menunggu lepasnya sekawan kereta myvi...jika diambil kira kehebatan aku menunggang, boleh sahaja aku melintas jalan itu tanpa sebarang masalah dan was2...walaupun lesen aku masih P, P ini adalah yg dpraktikkan, bukan disimpan di dalam dompet yg kemudian dikunci di dalam peti besi sehingga sampai umur matang menjadi lesen kompeten...tetapi memandangkan aku tiadalah apa perkara mahupun barang yang ingin dikejarkan, biarlah awek2 myvi itu menunggang dgn gembira...risau juga kalau aku menerjah, mereka jadi terkejut..awek2 kalau terkejut semasa menunggang kereta, reaksi mereka adalah lebih kepada melanggar daripada mengelak...

3.Esok CNY...tiktaktiktak....bunyi lampu signal kereta kancil...tangan kiri memulas lembut stereng sambil tangan kanan mengetuk2 abu rokok ke luar tingkap...perlahan2 kancil tua ini melepasi jalan besar dan masuk ke lorong yg sesuai...asap rokok yang sudah 6 saat menari-nari di dalam kerongkong kini dilepaskan seirama dgn kakiku melepaskan clutch...masa kereta tgh bergerak, aku mula perasan ada segerombolan budak2 berbaju seragam sekolah...kemeja putih, seluar putih, stokin putih, dan muka putih...mereka ini namanya budak cina...dan hari ini hari sabtu...mereka berpakaian begitu dari mana nak kemana? mereka baru pulang dari sekolah aku rasa...tak lama lagi CNY, raya mereka...tetapi sekolah masih lagi tak cuti..

4.Esok CNY....di dalam kereta bapaku melontarkan satu perkara buat aku berfikir sepanjang cuti ini selain menjadi feeder dota...kata bapakku, taklama lagi tahun baru cina...sekolah2 kebanyakannya cuti dari hari sabtu sampai ahad minggu depan...tapi kenapa ada budak cina yang masih bersekolah? budak2 kita yg tak beraya pula cuti mengalahkan tuan punya raya...aku berfikir sejenak, selepas sejenak, aku berkata "entahlah...biokan aje." jawapan yang aku berikan menampakkan kemalasan aku untuk berfikir...tetapi aku bukan sengaja tidak ingin berfikir...aku ingin persoalan itu tergantung tanpa jawapan....barulah gaya hidup melayu ini akan terus menjadi misteri.

"kalau saya ada banyak duit, saya hari2 mau raya juga maaa"
-pakcik cina jual buah

Wednesday, January 11, 2012

Kopiah Transformers


Dengar khabar Smap Labu dah mengeluarkan produk terbaru mereka. Ianya merupakan kopiah yang seakan-akan kopiah Transformers yang menjadi trend pemakai kopiah masa kini. Tahu apa itu kopiah Transformers?

Mari gua ceritakan sedikit asal-usulnya.

Dulu-dulu, masa masih di tingkatan 4, kopiah Transformers masih tidak wujud. Yang wujud pada waktu itu hanyalah filem Transformers. Manakala kopiah yang wujud time tu dan antara yang popular di sekolah ialah kopiah Raihan. Itu pun sebab Soutul Jihad pakai kopiah tu tiap-tiap kali persembahan mereka. Mungkin bila pakai kopiah tu suara akan sedap macam Raihan. Mohon senior Soutul Jihad komen ; saudara Azri Syafiq.

Kopiah-kopiah lain yang juga ada di Smap pada masa tu ialah kopiah putih biasa tu, kopiah lembik style Ustaz Azhar, kopiah yang tertulis nama sendiri dan sekolah atau tadika di sekelilingnya, kopiah ataupun lebih popular dipanggil snowcap yang dipopularkan oleh Dodol, kopiah mana-mana kumpulan nasheed serta bermacam-macam kopiah lagi. Senang cerita macam-macam jenis ada, dan ini boleh dilihat dengan jelas ketika di musolla.

Di musolla pun ada bahagian-bahagian tertentu sahaja untuk melihat kopiah ini. Selalunya di bahagian depan musolla dan pertengahan. Di bahagian belakang selalunya yang hanya ada kepala manusia, kopiahnya tiada.

Berbalik kepada kopiah Transformers. Macam mana kopiah ni dapat nama.

Ini berlaku pada satu masa di Smap apabila ada seorang guru yang disegani secara tiba-tiba menukar penampilan berkopiahnya daripada an ordinary kopiah kepada kopiah baru berwarna hitam dan berlogo kecil berwarna emas di bahagian tepinya. Murid-murid ketika itu yang tidak mengetahui akan kewujudan kopiah ini berasa sangat kagum dengan fesyen terbaru itu. Kopiah ini mungkin sudah popular di seantero Malaysia, tetapi memandangkan kehidupan di dalam sekolah yang sukar menonton berita utama serta Koop yang kadang-kadang ketandusan surat khabar menyebabkan ramai seperti ;

Ada teratak di hujung kampong,
Bawah cermin kopak ada kotak,
Tersembunyi dalamnya ada tempurung,
Sembunyi bawahnya katak melalak.





Disebabkan logo berwarna emas di bahagian tepi kopiah itu sangat kecil, dan tiada siapa pula berani untuk mendekatkan diri mereka kepada guru itu untuk memperincikan logo itu, maka kopiah itu dipanggil kopiah Transformers berdasarkan bentuk logo itu yang seakan-akan logo Transformers. Maka begitulah bermulanya asal-usul kopiah itu.



Sehingga hari ini, kopiah Transformers dah jadi trend baru di Malaysia.

Berbalik kepada kopiah Smap tadi, ada sesape yang dah beli? Gua rasa patut angkat satu, tapi kalau nak real mengikut asal-usul kopiah Transformers dan nostalgianya, gua harap kopiah tu dibuat dalam warna hitam. Confirm Dodol beli, dan Zubair kelihatan tersenyum melihat Dodol memakainya.

Cuma comment gua terhadap kopiah itu ialah tulisan SMAP LABU itu tidak perlu pun tidak apa, sebab gua rasa logo Smap sahaja sudah cun di situ, selain ia juga mengikut trend Transformers yang mana hanya logo di bahagian tepi, tulisan Autobots nya tiada.

Ok, itu sahaja.



Soalan trivia. Siapakah guru itu?

Thursday, January 5, 2012

TRAVELOG HAJI CABARAN MELAYARI SUNNAH *part 2*

LABBAIKALLAHUMMA LABBAIK





9 zulhijjah

tibalah perhimpunan agong tahunan umat islam...gua dan geng2 gua mula btolak dari mina ke arafah kira2 pkul 10 pagi...mengikut jejak langkah junjungan besar Muhammad SAW, baginda dan para sahabat stay di boarder arafah sebelum masuk waktu zohor dan mula bergerak masuk ke dalam arafah selepas waktu zohor....

matahari terik tgh hari tu mnyebabkan peluh berkubang riang di bawah ketiak kawan2 gua(bukan gua ye)...tapi demi mentauhidkan ALLAH taala segala keperitan hari2 haji diabaikan....kira2 jam 1.30pm gua dan kawan pun sampai la kt khemah kitorang d arafah....masok khemah solat zohor n asar jama' n qasar(tujuan rasulullah ajar jama' taqdim n qasar adalah ntuk bg masa yg panjang untuk bdoa sbb wuquf arafah adalah salah satu waktu mustajab bdoa)...lpas solat kitorg makan nasik kambing yg dihidangkan oleh pihak pakej...

nk kate makbul x makbul doa waktu wuquf d arafah ni, gua nk cite doa gua yg alhamdulillah ALLAH bg cash waktu tu...siap double lg...cite dy, lps solat tu gua n kawan2 gua klaparan tahap gaban akibat berjalan masuk ke dlm arafah(pjalanan dari boarder arafah ke khemah gua ad la 2km jugak kot)...lps tu waktu nk hidang makanan tu kne pilih sama ada sabar or brebut.....jd gua n kawan2 pilih ntuk sabar...sebab haji kan?...hahah...tapi dah tggu punye tggu asek org lain je dpt, rupenye pekerja situ kate kalo dah ckup 5 org satu kumpulan boleh g amek nasik dlm talam...so, member gua pon mewakili ktorg ntok g bratur amek makanan...oleh krane queue nk amek talam tu klihatan agak panjang dr jaoh tu, gua dan group gua tu sambil sembang2 tklua la doa "ya ALLAH, mintak2 la apiz dapat amek makanan ckp sket, dah lapar sangat dah ni"....dah dkat je apiz td dgn queue yg panjang tu tetibe ad sorg pkerja tu bg dy talam....so, dy x yah masok queue la....gua n kawan2 gua pon dgn pnuh rse syukur nye tolong serve makanan n air, ktorg pon mlantak 5 org....abeh je nasik td, tgh gua jilat jari jemari gua, dtg sorg mamat ni, dy tanye "dah makan lom", gua jwb "dah", dy pgl gua n member gua sorg "meh tolong ak jap", gua igt dy nk mntak tolong hantar talam kt org yg x mkn lg, rupenye ap satu talam tu 2 org je tgh tibai....so, dy nk mintak tolong gua cukupkan korum talam tu jd 5...gua n member on je la kan...nasik kambing bro, sape x nak....double gua dpt dr ALLAH ari tu....ALHAMDULILLAH...=)

kemudian, bermula lah fasa bdoa d hari arafah....diceritakan, nabi SAW wuquf d atas unta sambil mengangkat tgn dan x berhenti berdoa sehingga terbenan matahari.....sehinggakan apabila terjatuh sesuatu dari untanya baginda SAW mengambil hanya dgn sebelah tgn sambil posisi sblh lagi tgn baginda kekal berdoa....ni la bukti btape pentingnya doa d hari arafah ni walaupun sesaat...so, gua cube lah nk praktikkan sunnah ni kan.....memang susah...penat woo nk berdoa dari pkul 3 sampai pkul 6 nonstop.....tp, kalau nk tgk kesungguhan org arab berdoa waktu ni lah yg paling gua terharu(org msia gua x tau lah sbb x masok khemah dorg d arafah).....jd gua cuba lah nk contohi sunnah nabi, gua try doa...walaupun putus2 jugak, kadang2 on off bdoa tp gua rase tu lah mase bdoa yg paling gua rase isshhh....x tau la cmane nk ckp....ayat poyo dy rse cam btol2 org beriman la waktu tu....haha...mmg kalo igt balek mase tu, kalo seumur hidup gua bdoa dgn pnuh khusyuk n yakin mcm tu insyaALLAH sume doa gua makbul seumur hidup....

ap2 pun pengalaman manis kt arafah, gua dpt salam dgn imam besar masjid nabawi, syeikh ali al-hudzaifi....n gua igt lg kata2 dia yg penuh rendah diri waktu gua salam n nak mintak doa pada dia "waktu ni adalah antara kita dgn ALLAH shj, jadi sibukkanlah dirimu dgn DOA,mintak terus kpd ALLAH".....

hampir2 maghrib hari tersebut, ktorg mula bjalan keluar dari arafah menuju ke mudzdalifah.....

tiba d mudzdalifah slps isyak n solat isyak n maghrib jama' n qasar(moga2 amalan kami diterima kerana niat kami hanyalah kerana ALLAH dan mengikut sunnah nabiNya)....lps tu tido sampai subuh.....

10 zulhijjah

ni lah kali pertama gua solat sunat aidiladha sejak gua baligh...sob3...tp xpe la kan, sbb nabi SAW pon x solat raye waktu baginda mengerjakan haji...=)....

pagi tu kitorg bangun, solat subuh bjemaah n cari batu ntuk melontar jamrah aqabah...


kalo lu org masih igt lagi jamrah ada 3...sughra, wustha n aqabah/kubra....so, melontar jamrah ni ad 3 hari yg wajib, 1 hari pilihan....10 zulihijjah WAJIB melontar aqabah SAHAJA...11 n 12 WAJIB lontar 3 3 jamrah....13 zulhijjah diberi pilihan...kalau xnak lontar hari 13 MESTI keluar dari mina sebelum terbenam matahari 12 zulhijjah...kalo x bjaye keluar sblm tu, WAJIB melontar 3 3 jamrah hari 13.....

gua tau lu org mst pening ap yg gua cite td an...xpe, nti kalo lu org nk g haji, bce buku panduan haji, insyaALLAH lu org akan paham balek ap yg gua cite kt atas tu n korg akan kate ayat gua sbna nye lagi smart dr dalam buku panduan haji...keh44

okeh, sambong cite 10 zulhijjah...dari mudzdalifah kitorg jalankaki kira-kira 4km ke mina untuk melontar jamrah aqabah....kitorg sampai d mina lbih kurg pkul 9 pagi cmtu aa...trus pergi ke jamrah...sunnah dalam melontar jamrah aqabah ni kita jadikan kiblat d sebelah kiri kita n mina d sebelah kanan kita(aqabah terletak d boarder antara mekah dan mina).....lps tu bertakbir setiap lontaran sehingga 7 kali.....

selesai melontar gua balek ke khemah gua d mina spt mane dlm entry gua yg lps....

spanjang cite ni gua masih dlm pantang larang ihram tau....daripada 7 zulhijjah ari tu gua pkai 2 helai kain ihram putih je...jadi, ni lah hari gua nk lepaskan ihram gua...kite revise balek PSI dulu kalo lu org igt ad istilah 'tahalul awal' n 'tahalul thani'....

1. melontar jamrah aqabah pada 10 zulhijjah
2. mencukur / memotong rambut
3. melaksanakan tawaf ifadhah/tawaf rukun haji

tahalul awal adalah bila kita dah buat 2 drpd 3 bnde kt atas nih.....tahalul awal melepaskan kita dari semua pantang larang ihram kecuali hal2 yg berkaitan dgn PERKAHWINAN...sama ada hubungan suami isteri...nikah....menikahkan org...jadi wali org nk nikah...or apa2lah yg berkaitan dgn kawen je x boleh.....

tahalul thani pulak kalo dah settle 3 3 bnda tu n bebas la kita dr semua pantang larang ihram....

gua pon bercukurlah ntuk tahalul awal.......

kalau ikut btul2 sunnahnye, hari ke 10 jugak kne pergi tawaf ifadhah...tp memandangkan kekangan kenderaan dan tenaga yg dah mula hilang, kitorg tangguhkan tawaf ifadhah ke hari 13 zulhijjah.....

11,12 n 13 zulhijjah

melontar 3 3 jamrah selepas zohor......

jamrah sughra posisi melontar sambil menghadap kiblat
jamrah wustha sama macam sughra
jamrah aqabah sama macam hari 10 zulhijjah

perjalanan balek gua bermula drpd meninggalkan mina 13 zulhijjah menuju ke mekah ntuk tawaf ifadhah dan wada' yg gua gabungkan skali....

perkare sedih yg blaku waktu tawaf tu adelah wallet gua kne cilok..x tau la cmane dy boleh tkelua dr beg kecik gua yg terzip rapi an....tp gua doakan yg teramek wallet gua tu gune duet gua kearah kebaikan je laa...heheh....ade IC saudi gua n ad duit 300riyal...kne pulak nk wat IC baru 1000riyal....ikat perut la duit biasiswa bulan2 dpn...hahah....tp xpe lah...zakat kot....ALLAH nk bg lebih la tu insyaALLAH...=)
cmtu je la cite perjalanan haji gua....sbna nye x brape dtg sgt mood nk mnulis ni...tp dah janji nk lengkapkan cite ni kan....ok la tu...hahaha

mungkin entry ni bosan sbb blum pasti bile dpt nk aplikasi dlm khidupan an....tp kalau dah terlanjur bace tu elok la dimanfaatkan dgn care lu org cite kt mak ayah or sdare-mare yg bakal pergi haji nti moga2 pahale penyampaian dpt kat lu org....gua pon mengharap saham jugak....=)

akhir kata ----- buang yang keruh ambil yg jernih~

renung2kan n slmt beramal.....





Monday, January 2, 2012

2012


Selamat tahun baru 2012. Sambutlah tahun baru anda dengan bertakbir dan bernasheed Asma ul Husna sebagaimana yang ditunjukkan contohnya oleh saudara Dodol Utopia dan diikuti oleh hampir 70k rakyat yang lain di Dataran Kemerdekaan Shah Alam. Masing-masing bernasheed dan bertakbir dengan lantang, sebagai satu cara baru yang lebih diberkati Ilahi dalam menyambut tahun baru Masihi.

Dikhabarkan juga saudara Dodol Utopia sudah mula cakak Ganu, penangan Ustaz Azhar Idrus dan Razizan Razak. Bagus.



Dalam menyambut tahun baru ni, gua ada satu persoalan yang tak dapat gua rungkaikan dengan terperinci lagi apakah signifikannya. Soalan ni gua harap dapat dijawab oleh sesiapa sahaja yang membaca entry ini.

Ianya hanya soalan suka-suka sebenarnya..

Baca baik-baik ya..





Berapakah credit hours untuk demonstrasi?

Sekian.