Thursday, January 5, 2012

TRAVELOG HAJI CABARAN MELAYARI SUNNAH *part 2*

LABBAIKALLAHUMMA LABBAIK





9 zulhijjah

tibalah perhimpunan agong tahunan umat islam...gua dan geng2 gua mula btolak dari mina ke arafah kira2 pkul 10 pagi...mengikut jejak langkah junjungan besar Muhammad SAW, baginda dan para sahabat stay di boarder arafah sebelum masuk waktu zohor dan mula bergerak masuk ke dalam arafah selepas waktu zohor....

matahari terik tgh hari tu mnyebabkan peluh berkubang riang di bawah ketiak kawan2 gua(bukan gua ye)...tapi demi mentauhidkan ALLAH taala segala keperitan hari2 haji diabaikan....kira2 jam 1.30pm gua dan kawan pun sampai la kt khemah kitorang d arafah....masok khemah solat zohor n asar jama' n qasar(tujuan rasulullah ajar jama' taqdim n qasar adalah ntuk bg masa yg panjang untuk bdoa sbb wuquf arafah adalah salah satu waktu mustajab bdoa)...lpas solat kitorg makan nasik kambing yg dihidangkan oleh pihak pakej...

nk kate makbul x makbul doa waktu wuquf d arafah ni, gua nk cite doa gua yg alhamdulillah ALLAH bg cash waktu tu...siap double lg...cite dy, lps solat tu gua n kawan2 gua klaparan tahap gaban akibat berjalan masuk ke dlm arafah(pjalanan dari boarder arafah ke khemah gua ad la 2km jugak kot)...lps tu waktu nk hidang makanan tu kne pilih sama ada sabar or brebut.....jd gua n kawan2 pilih ntuk sabar...sebab haji kan?...hahah...tapi dah tggu punye tggu asek org lain je dpt, rupenye pekerja situ kate kalo dah ckup 5 org satu kumpulan boleh g amek nasik dlm talam...so, member gua pon mewakili ktorg ntok g bratur amek makanan...oleh krane queue nk amek talam tu klihatan agak panjang dr jaoh tu, gua dan group gua tu sambil sembang2 tklua la doa "ya ALLAH, mintak2 la apiz dapat amek makanan ckp sket, dah lapar sangat dah ni"....dah dkat je apiz td dgn queue yg panjang tu tetibe ad sorg pkerja tu bg dy talam....so, dy x yah masok queue la....gua n kawan2 gua pon dgn pnuh rse syukur nye tolong serve makanan n air, ktorg pon mlantak 5 org....abeh je nasik td, tgh gua jilat jari jemari gua, dtg sorg mamat ni, dy tanye "dah makan lom", gua jwb "dah", dy pgl gua n member gua sorg "meh tolong ak jap", gua igt dy nk mntak tolong hantar talam kt org yg x mkn lg, rupenye ap satu talam tu 2 org je tgh tibai....so, dy nk mintak tolong gua cukupkan korum talam tu jd 5...gua n member on je la kan...nasik kambing bro, sape x nak....double gua dpt dr ALLAH ari tu....ALHAMDULILLAH...=)

kemudian, bermula lah fasa bdoa d hari arafah....diceritakan, nabi SAW wuquf d atas unta sambil mengangkat tgn dan x berhenti berdoa sehingga terbenan matahari.....sehinggakan apabila terjatuh sesuatu dari untanya baginda SAW mengambil hanya dgn sebelah tgn sambil posisi sblh lagi tgn baginda kekal berdoa....ni la bukti btape pentingnya doa d hari arafah ni walaupun sesaat...so, gua cube lah nk praktikkan sunnah ni kan.....memang susah...penat woo nk berdoa dari pkul 3 sampai pkul 6 nonstop.....tp, kalau nk tgk kesungguhan org arab berdoa waktu ni lah yg paling gua terharu(org msia gua x tau lah sbb x masok khemah dorg d arafah).....jd gua cuba lah nk contohi sunnah nabi, gua try doa...walaupun putus2 jugak, kadang2 on off bdoa tp gua rase tu lah mase bdoa yg paling gua rase isshhh....x tau la cmane nk ckp....ayat poyo dy rse cam btol2 org beriman la waktu tu....haha...mmg kalo igt balek mase tu, kalo seumur hidup gua bdoa dgn pnuh khusyuk n yakin mcm tu insyaALLAH sume doa gua makbul seumur hidup....

ap2 pun pengalaman manis kt arafah, gua dpt salam dgn imam besar masjid nabawi, syeikh ali al-hudzaifi....n gua igt lg kata2 dia yg penuh rendah diri waktu gua salam n nak mintak doa pada dia "waktu ni adalah antara kita dgn ALLAH shj, jadi sibukkanlah dirimu dgn DOA,mintak terus kpd ALLAH".....

hampir2 maghrib hari tersebut, ktorg mula bjalan keluar dari arafah menuju ke mudzdalifah.....

tiba d mudzdalifah slps isyak n solat isyak n maghrib jama' n qasar(moga2 amalan kami diterima kerana niat kami hanyalah kerana ALLAH dan mengikut sunnah nabiNya)....lps tu tido sampai subuh.....

10 zulhijjah

ni lah kali pertama gua solat sunat aidiladha sejak gua baligh...sob3...tp xpe la kan, sbb nabi SAW pon x solat raye waktu baginda mengerjakan haji...=)....

pagi tu kitorg bangun, solat subuh bjemaah n cari batu ntuk melontar jamrah aqabah...


kalo lu org masih igt lagi jamrah ada 3...sughra, wustha n aqabah/kubra....so, melontar jamrah ni ad 3 hari yg wajib, 1 hari pilihan....10 zulihijjah WAJIB melontar aqabah SAHAJA...11 n 12 WAJIB lontar 3 3 jamrah....13 zulhijjah diberi pilihan...kalau xnak lontar hari 13 MESTI keluar dari mina sebelum terbenam matahari 12 zulhijjah...kalo x bjaye keluar sblm tu, WAJIB melontar 3 3 jamrah hari 13.....

gua tau lu org mst pening ap yg gua cite td an...xpe, nti kalo lu org nk g haji, bce buku panduan haji, insyaALLAH lu org akan paham balek ap yg gua cite kt atas tu n korg akan kate ayat gua sbna nye lagi smart dr dalam buku panduan haji...keh44

okeh, sambong cite 10 zulhijjah...dari mudzdalifah kitorg jalankaki kira-kira 4km ke mina untuk melontar jamrah aqabah....kitorg sampai d mina lbih kurg pkul 9 pagi cmtu aa...trus pergi ke jamrah...sunnah dalam melontar jamrah aqabah ni kita jadikan kiblat d sebelah kiri kita n mina d sebelah kanan kita(aqabah terletak d boarder antara mekah dan mina).....lps tu bertakbir setiap lontaran sehingga 7 kali.....

selesai melontar gua balek ke khemah gua d mina spt mane dlm entry gua yg lps....

spanjang cite ni gua masih dlm pantang larang ihram tau....daripada 7 zulhijjah ari tu gua pkai 2 helai kain ihram putih je...jadi, ni lah hari gua nk lepaskan ihram gua...kite revise balek PSI dulu kalo lu org igt ad istilah 'tahalul awal' n 'tahalul thani'....

1. melontar jamrah aqabah pada 10 zulhijjah
2. mencukur / memotong rambut
3. melaksanakan tawaf ifadhah/tawaf rukun haji

tahalul awal adalah bila kita dah buat 2 drpd 3 bnde kt atas nih.....tahalul awal melepaskan kita dari semua pantang larang ihram kecuali hal2 yg berkaitan dgn PERKAHWINAN...sama ada hubungan suami isteri...nikah....menikahkan org...jadi wali org nk nikah...or apa2lah yg berkaitan dgn kawen je x boleh.....

tahalul thani pulak kalo dah settle 3 3 bnda tu n bebas la kita dr semua pantang larang ihram....

gua pon bercukurlah ntuk tahalul awal.......

kalau ikut btul2 sunnahnye, hari ke 10 jugak kne pergi tawaf ifadhah...tp memandangkan kekangan kenderaan dan tenaga yg dah mula hilang, kitorg tangguhkan tawaf ifadhah ke hari 13 zulhijjah.....

11,12 n 13 zulhijjah

melontar 3 3 jamrah selepas zohor......

jamrah sughra posisi melontar sambil menghadap kiblat
jamrah wustha sama macam sughra
jamrah aqabah sama macam hari 10 zulhijjah

perjalanan balek gua bermula drpd meninggalkan mina 13 zulhijjah menuju ke mekah ntuk tawaf ifadhah dan wada' yg gua gabungkan skali....

perkare sedih yg blaku waktu tawaf tu adelah wallet gua kne cilok..x tau la cmane dy boleh tkelua dr beg kecik gua yg terzip rapi an....tp gua doakan yg teramek wallet gua tu gune duet gua kearah kebaikan je laa...heheh....ade IC saudi gua n ad duit 300riyal...kne pulak nk wat IC baru 1000riyal....ikat perut la duit biasiswa bulan2 dpn...hahah....tp xpe lah...zakat kot....ALLAH nk bg lebih la tu insyaALLAH...=)
cmtu je la cite perjalanan haji gua....sbna nye x brape dtg sgt mood nk mnulis ni...tp dah janji nk lengkapkan cite ni kan....ok la tu...hahaha

mungkin entry ni bosan sbb blum pasti bile dpt nk aplikasi dlm khidupan an....tp kalau dah terlanjur bace tu elok la dimanfaatkan dgn care lu org cite kt mak ayah or sdare-mare yg bakal pergi haji nti moga2 pahale penyampaian dpt kat lu org....gua pon mengharap saham jugak....=)

akhir kata ----- buang yang keruh ambil yg jernih~

renung2kan n slmt beramal.....





No comments: