Wednesday, May 30, 2012

tidak pernah bosan

ASSALAMUALAIKUM



Hachiko, seekor anjing yang mega setia.fullstop.

Cuma itu ringkasan cerita yang mampu gua buat lepas beberapa minit gua tamat menonton cerita tentang hachiko.

Semua orang tau tentang cerita hachiko ni, baik dari pembacaan, ataupun movie, atau lebih power dua2 sekali…mungkin kalau malo, dia ada tambahan pengalaman iaitu ke shibuya tengok statue hachiko depan mata…gua cakap mungkin.

Kemudian, mungkin ramai yang mula berharap, memasang angan-angan untuk ada pasangan hidup, suami, isteri, kawan, ataupun binatang peliharaan sendiri yang sehebat, se-setia, sepower hachiko.

Tapi…….banyak yang terlepas pandang. Mereka terlalu banyak mengharap untuk punya teman sesempurna itu…..namun lupa akan Prof. Hidesaburo Ueno. Orang  yang bertanggungjawab mencurah kasih sayang kepada hachiko….

“The greatest love story of all time”….ini yang mampu gua katakan tentang kisah hachiko…ya, ia hanya anjing..tapi, cinta dan kesetiaanya, lebih dari manusia.

“Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who’s late. I will stay, just to walk beside you for one more day.” 
― Jess C. Scott, Skins, Animal Stories 

 *banyak yang mengatakan ini lebih kepada kisah kesetiaan...tapi gua lebih bersetuju tentang kasih sayang...kesetiaan setinggi ini takkan lahir dari kasih sayang taraf cerita drama-drama melayu

No comments: