Thursday, October 28, 2010

gua gurau,jgn amek serius

ASSALAMUALAIKUM

*niat entry ini hanyalah untuk bergurau senda....awal2 mintak maap silap dan salah...keh3


malam tadi gua mimpi ngeri...setakat nih tu mimpi no.2 gua yg paleng ngeri lepas mimpi test komputer jpj gua gagal mase tadika kemas dulu2....macam biase kalo mimpi ngeri, dah dekat part2 puncak,mcm2 la malapetaka yg dtg.....tetibe tebangon pasal nak tekencing la,kucing cakar bola mata la, warden ketok rak kasot gune batang besi la,dan mcm2 lagi hal....story pasal mimpi ngeri ni mmg klise....tak lari jaoh mimpi ngeri gua dgn lu org...tp yg kalini punye version memang rare...laen dari yg laen....mimpi ngeri gua bermula kire2 doblas jam lepas gua tido tengahari.....


gua kini berdiri tak berape tegak di hadapan sebuah bangunan yg tersergam tak brape nak indah....gua tafsir bangunan ni dulunye projek terbengkalai, tapi telah berjaya dibangunkan semula oleh syarikat arkitek terkemuka mase tu,"samson bros.".....gua rase mcm kenal2 ngan samson,tapi sebab mase tu gua tgh mimpi, jadik gua abaikan kejap...gua dpt rasekan yg gua nak mimpi ngeri mase tu...jadik ekspedisi mesti diteruskan

tangan kanan gua menolak lemah daun pintu utama bangunan itu...kaki kanan melangkah maju,kaki kiri menarik pintu kembali....aturgerak anatomi yg agak kompleks disitu,tetapi terpaksa diaplikasi kerana ini hanyalah mimpi....damn! gua mencarut yg tak berape nak kasar sgt dlm bahase inggeris...isi perot bangunan itu puteh kesemuanya...puteh bersih tanpa sepalit noda....tiba2 belakang gua terasa ditolak...dipalingkah wajah ini kebelakang, melihat kewujudan satu barisan yg sgt panjang...sekilas pandang seperti gerombolan manusia sdg beratur menunggu giliran membeli tiket final piala mesia N9 vs Kelantan...tapi bila diamati dalam2, ternyata gua salah sekali lagi...realitinya,barisan yg mega panjang blakang gua tadi adelah kelibat maknusia2 yg mungkin gua rase kini berada di penghujung nyawa....dam! gua bercakap empangan dlm bahase inggeris pula...'takkan ak nak mati ni?'monolog hatiku yg kian lemah dirasuk amukan lagu2 puaka SM salim yg entah dari cerok mane menerjah pon gua tak pasti...

sekali lagi tiba-tiba sesuatu yg sgt tragis berlaku ke atas diri gua....dengan tak sempat kelip mate sekalipun,gua dah dudok atas kerusi menunggu macam dekat bank rakyat normal2...namun, lokasi vitalis maseh tidak berubah,di dalam bangunan puteh tadi....kini,gua lihat kelibat manusia yg tadinye buat barisan panjang tegak blkg gua pon dah amek port dudok maseng2...muka semua memang tade smgt nak idop...kalau gua bole kontrol mimpi gua sniri, gua dah cubit perit2 siku memasing,muke tak penah nak gembire....sedang gua menunggu apekah pengisian seterusnya dlm mimpi gua ini, telah berkumandang suara pekat lg likat menyebut '2105 kaunter 700'....maka bingkas bangkit seorang tua yg tak berape nak season,tapi bergaye dgn sebatang tongkat chrome, t-shirt lengan panjang tapi disinsing singkat lengannya, beserta kacamata hitam ray-bun.....'stylo abes mamat ni'bisik mulut gua pade sape ntah gua pn tatau....PLAPPP...pandangan mata gua gelap secara rawak tetapi sepantas kilat

PLAPPP skali lagi, mata gua dah celik balek tetapi hanyalah sepantas guruh....kini mimpi gua yg bajet seram skang nih tgh membawa gua berjalan melalui satu koridor yg sgt panjang....sejauh mata memandang,sepanjang itulah koridor itu....kelibatnya umpama tiada penghujong...kaki gua melangkah melewati tiap daun2 pintu yg muncul tidak diundang secara tiba2....sambil gua berjalan,sambil itu jugalah bola mata gua berputar ligat melihat ke arah tiap2 pintu di situ....membaca dan menghafal dengan penuh teliti tiap butir perkataan yg tertulis di atas tiap2 pintu tersebut....antara yg gua dpt bace kat segala jadah pintu tersebut adalah :

-Dr. Moki |pakar kesihatan rambut|(mo ki haircare sdn. bhd)
tagline : "yakin pada saya...sebelom anda bermasalah rambot,saya sudah bermasalah dahulu"

-Dr. Amat|pakar ear,nose dan paling pakar throat|(Join venture mo ki haircare sdn bhd)
tagline : 'tua tapi bertenage,baru ade pawe'

-Dr. Por|pakar veterinar|
tagline : 'jgn salah faham..saya doktor,bukan pesakit'

-Dr. Mojo|pakar terapi muzikal|(dewan pilharmonic orkestra,petronas)
tagline : 'main mcm saya,bukan macam mustakim kongga'

-Dr. Paan|pakar kaunseling atlet bina badan|(reckit beckinzer)
tagline : 'model iklan shieldtox tu anak murid ak la tu'

-Dr. Elmo|pakar kanak-kanak|(sesame street)
tagline :'sebelom saya rawat anda, saya nak anda bagitahu saya....ape big bird ckp untok letter of the day? tak dpt jawab saya bagi panadol soluble je'

-Dr. Iqbal|pakar masalah pramatang|
tagline : 'aaaa....saya ade muke mcm justin bieber tak?suare ke? ade tak?'

-Dr. Malo|pakar X-ray|
tagline : 'anda nak background x-ray rib cage anda macamane? bukit bukau ataupn galaksi andromeda? saya boleh editkan gune potoshop...nak?'

-Dr. Haido|pakar segala pakar|
tagline : 'apau kabau engkau? sayau lau pakau segalau pakau...kau kau kau'

sedar tak sedar, gua dah berdiri di hujung koridor pertama...hanya satu langkah lagi untok gua melangkah masuk ke koridor seterusnya...terpampang besar satu papan yg menunjukkan 'doktor wanita'....sedang gua menghantar isyarat dari otak ke saraf tunjang untuk merangsang pergerakan otot2 kaki, tiba2 jantung gua tersentak kuat...terasa direntap dari pelbagai arah terutamanya penjuru bawah sebelah kanan..."perit sekali...arghhhh!!! bukan sekarang!!! bagi la gua usha2 koridor dr. pompuan pulak!!!" bentak gua puas2...tapi gua tak sehebat syed afiful hazazi ataupn lebih glamor dgn name kevin poyaya untuk mengawal mimpi gua sniri....gua terbangun dari mimpi seram gua...gua berpaling kiri dan kanan....takde pape pon...gua dah saspek kejadian mcm kat asrama dulu2 berulang kembali..nih mesti kene hempap....gua pn melangkah ke bilik air....

*naseb baek gua tebangon...kalo tak sia2 gua ttinggal smayang...mimpi plak horror abes..hoh

p/s: selamat berjaya Dr. ahahah



Wednesday, October 27, 2010

tips2 utk mnjadikan roomate kte 'bhgie'..

 ASSALAMUALAIKUM

ni antre tips2 utk mnjadikan roomate korg 'bhgie' and sntiasa 'happy' tggl ngan korg..try r..mne tau kot2korg akn akrab brbanding dlu..

1 - setiap kali ari jmaat, korg pack brg korg lps tu bgtau kt roomate korg bhwe korg nk blek umah..slpas kejam, balik ke bilik lps tu gtau roomate bhwe korg xde org kt umah..unpack brg korg lps tu tdor mcm xde ape2 yg brlaku..

2 - stiap kali roomate korg msuk blik..korg jerit r skuat ati "horeee!! ko dah balik!!!"..lps tu menari brg 5-6 mnit..lps tu tnung dy lma2 dan tye.."sptutnya ko dah blah da skrg"..

3 - korg wat2 trjge tgh mlm, jerit kuat2.."tolong!!! ak dok kt mne ni!!" lps tu lari kliling blik tu..kalo nk lari smpai luar pon bley gak..tp kne amek risko r..esok tu kalo roomate korg tu tye smlm knpe..korg pura2 xtau ape yg dy ckp tuh..

4 - ambik maker..buat bulatan kecik kt lengan korg..besarkan bulatan tu stiap ari smbl kata.."aaarrggghhh!!! da merebak!!!"

5 - beli pkok bonsai..korg ckp ngan tdor ngan pkok bonsai tu tiap2 ari..slps smggu, korg gadoh ngan pokok bonsai tu dan jerit.."aku x bleyh idop sbilik ngan ko lg!!!" smbil lari kluar dgn hempas pntu skuat ati..buang pokok tp biarkan pasu kt ctu..

6 - korg bli pisau byk2..tiap2 malam korg asah pisau tu smbil renung roomate korg smbil kte.."tak lme lg..x lme lg"

7 - duduk kt dpan chess tnpa wat apa2 buang 2-3 jam..lps tu ttibe korg bgn smbl kte.."cilakak!! kalah lg!!"

8 - stiap kali roomate korg balik bilek..korg ttup lmpu lps tu trus tdo..dy kluar je blik..korg jrit skuat ati.."hooree!!!" smbil bkk lmpu smula..

9 - pkai topi kertas..bila roomate korg balik..korg ckap.."selamat datang ke mcdonald..boleh sye ambil pesanan anda??" lps tu buat muke bodoh smbil kte.."eh,,ko rupenye"..tggal topi dgn selamba trus tdor..

10 - Kata kat roommate “Ada pesanan penting untuk ko”. Lps tu wat2 pengsan. Lps 2-3 jam, bgn dan ckp yg korg dah lupe pesanan tu. Kemudian, ckp “Eh…aku dah ingat”. Lps tu pengsan balik.


ok r..stkat ni la dlu ak bg tips ni..nnti ak smbg balik..korg praktik r dlu..utk mengeratkan silaturrahim ssame roomate ea..






by: nasi goreng kampung

Thursday, October 21, 2010

pandangan mata personalis buta cinta


ASSALAMUALAIKUM






cinta itu buta,
dan juga boleh membutakan...

dua dunia- too phat feat dato' siti nurhaliza


sedang gua bertafakur di depan kotak televisyen,memikirkan apekah kemungkinan plot cerita bg drama siti kelembai pada hari esok....inbox e-mail gua memaparkan notification terbaru...'oh,emel dari seorang kawan lama'tempik gua ....|tlg gua beb|tajok emel itu sgt ringkas,tapi mendalam...gua paham,nampaknya ada satu lagi masalah yg lebih penting ntok gua analisa daripada gua berfikir sejenak ttg siti kelembai...gua bingkas bangun menuju ke bilik air...wudhu'....

selesai menyempurnakan wudhu', gua menghempas dell alienware M11x gua di atas meja...sambil membetolkan posisi duduk, tangan kanan gua membuka laptop sambil kaki kiri menendang kotak suis untuk membolehkan tanda ON menyala merah...tiga kali tendangan yg kuat sudah mencukupi....gua kembali membelek email yg gua terima tadi...'ohhh, engkau rupanya ****'gua bertempik lagi....gua membaca BASMALAH lantas memulakan bacaan e-mail gua...


boy,

lu sehat? gua harap lu sehat macam bapak gua, Sehat bin amran...ehehe...gua antar emel kat lu nih bukan nak buat sesak2 kat inbox yahoo mail lu, jaoh sekali ntok buat konspirasi menjatuhkan perniagaan lintah lu dengan pitman...tapi gua ade problem sket la bro...

lu pon tau kan gua dah kapel ngan **** stat gua skola kat *********** lagi dah...gua sayang dia,dia pon sayang kat gua...lu sniri slalu menyaksikan percintaan kitorang...cuti ujong bulan kitorang dating, tak ujong bulan pn kitorang bantai dating, hari valentine gua bagi die teddybear,die plak bg gua kasot pol semit....gua igt besday die,die igt besday gua,time cuti panjang gua ejas tiket bagi time lebih kurang ngan tiket die.....pastu bile dating,kitorang slalu pegi ******,memateri kasih janji setia bagai,bersaksikan burung2 gagak yg berterbangan bebas.tapi....

mase tgh tahun arituh, gua ade problem ngan dia...bincang punye bincang takleh setel...gua kol die tiap malam,nak bagi setel balek mende ni....tapi,last2 kitorang pileh ntok berpisah...tp, gua maseh takleh nak terima keputusan tu....ape macam nih bro? jiwa kacau...

yg benar,sahabat igt mase susah lupe mase sng....
****

"dammmmmm"gua menghentak laptop gua ntok menutop skrin...gua maseh tak brape fasih dan lancar gune laptop baru nih..gua bingkas bangon,mengatur beberapa langkah lantas melompat ke atas karpet buloh yg terhampar betol2 depan kotak televisyen tadi....tangan gua meraba2 bawah tikar buluh tersebot...'blackberry'...objek sasaran dijumpai...gua bukak inbox emel gua dari situ,lebih mudah....skang gua bercadang nak cube tlg membe yg ade masalah cinta tadi.....tapi gua nak buat dlm versi yg lebih terbuka,ape jadah gua nak bg motivasi kat lu...time susah jumpe gua,time sng buat2 lupa...blah...gua menyandarkan belakang gua pada sofa beralaskan bantal vono, jari2 keramat mula menyusun tekanan pada setiap papan kekunci....tap tap tap


salam sejahtera kepada sahabat,gua sehat seperti biasa mcm lu biase tgk kat pejabat...gua berharap lu pun sehat mcm gua slalu nampak kat lorong taib....cume biarlah kesihatan tuh lu gunekan ke arah yg lebih mulia...

gua dah analisis problem yg lu cite...ya,gua mmg igt lagi awek lu,****....dulu mase zmn skola mmg lu duorang hot kapel,janji sehidop semati walaupn gua dah sound, ajal maut di tgn tuhan....tp gua mmg respek lu orang....kapel2 jugak, tapi belajo mmg mantop...cun....tapi tuh la...cinta lu terputos di tgh jalan...apekes yg berlaku? gua tanak tau...lu pn tak cerita kat gua ape sebab lu duorang breakup...dan gua juga takde nasihat apatah lagi madah bersyair ntok bg kat lu....cume gua ade satu kesah daripada membe baek gua dulu2...die cite kat gua camnih..alkisah

kawan gua nih lelaki,bernama......gua tak rase nak bgtau name die demi menjage kemaslahatan masyarakat...so panggel sahaja beliau dengan nama ayam....ayam dulu skola skali ngan gua....boleh la anggap kawan gua paleng rapat....ape2 hal mesti cite kat gua...nak pegi tandas, nak pegi beli pemadam gambo bendera zimbabwe kat koop, ataupn lepak kantin time prep,mesti ajak gua.....ayam nih kool...pakej lengkap...hensem,pandai,friendly,pastuh kawan plak ngan org begaye mcm gua..mmg mantop...so,ramai la minah2 yg ejas nak bekapel ngan ayam, tapi ayam tolak mentah2...lgpon mase tuh gua ngan ayam baru form 2, so nafsu nak fall in love nih takde sgt dlm sense kitorang...cume mase tuh, ayam ade story kat gua, dia minat kat sorang budak kelas sblah, yg boleh kite gelarkan dgn name pacat....tapi die cakap die minat2 camtuh je laa...so gua pn buat acuh tak acuh....gua ngan ayam meneroskan projek panjat pagar ntok fly ke putrajaya malam tuh...

lepas tige taon, pada satu malam yg hening lepas latihan kebakaran oleh bomba....ayam jumpe gua...ajak lepak kat loteng asrama katenye...gua on...gua sepak loker, geledah laci dan mengambil due kotak rokok...teros gua berlari ke loteng dengan penuh senyap,takot2 ada pihak ke-3 yg menghidu pergerakan gua....berjaya...gua naik ke loteng, memacakkan empat batang rokok pada setiap penjuru loteng dan menyalakannya....jimat duit ubat nyamuk,terima kasih kepada smoker yg kantoi ngan warden....tak brape lame pastuh,ayam tiba dengan membawa sebuku roti dan satu tin tuna....boleh makan2 sambil berborak katenye walaupon gua tau, tak baek makan sambel borak2...nanti tersedak...

sambil gua menyapu tuna pada roti, gua mengajukan soklan tepat2 ke dahi ayam...'apsal lu ajak lepak malam ni?'....ayam yg sedang menelan roti teros tersedak,seperti yg gua harapkan....setelah menelan setegok dua air sirap dua minggu lepas, ayam mula menyusun bicara...gua ade masalah hati dan perasaan la boy...'erkhh'gua pula tersedak...kini gua menegok air oren sunkist bulan lepas pula....'ngan sape?pacat?'soal gua sambel meludah ludah dek penangan air oren tadi....ayam pun meneroskan kisahnya...

'dulu ak memang ade cakap kat ko yg ak suke maen2 je kat pacat budak kelas seblah tuh...mase tu, ak bese2 je ngan die...kalo borak2 pn pasal hal2 skolah...paleng heavy pn kitorang borak pasal rombakan sistem tadbir skola..tu je....tapi samping2 tu, ak ade gak maen2 MSN messenger ngan die....msg2 kat mespes tuh pn slalu gak..komen2 gambo bagai dan mcm2 lagi la....maken lame ak ngan die maken rapat...tp ko tau kan ak nih jenis kool buat bodo je...die pn tade plak tande gedik2 nak kapel ngan ak...tapi setat dari ujong form3 dulu, ak rase yg ak maken s****g kat dia...apekes? entah ak pn tatau apsal...tapi ak rase jeles cam celake kalo nampak die borak ngan mamat laen lagi2 borak ngan ko...tuh paleng cilake....tp ko membe baek ak,ak paham...lame kelamaan, rase s****g ak kat dia dah tak boleh dibendung lagi...ak kalau boleh nak luahkan kat dia pada satu hari tuh....so sblom hari tuh menjelang, ak dah siap siaga sume bagai...ayat2 puitis, janji2 manis dan sgalenye yg perlu ntok ak propose pacat jadik awek ak....ak dah redi nak kol die!!!....smpailah satu ketika tuh, ak tgh lepak sorang2 kat tangge umah usha jalan depan umah ak...ak nampak ade sekumpulan budak skolah rendah agaknye...ade 3 laki 4 pompuan....diorang jalan sambel begelak ketawe...ak ikot tesengih terkenang zmn skola rendah yg penoh warna warni...tiba2 jiwa ak tersentap....'GEDEGANGGGG....ayam menyepak kepale gua yg tgh khusyuk layan facebook gune opera mini....marah sgt agaknye gua tak amek port sgt die stori....gua mengangguk2 sbagai petanda menyuruh ayam menyambung cerita beliau tadi sambil gua mencampak henpon tadi jaoh2...ayam menyambung'ak bukan ape, ak cume terpiker balek....ak selalu dengo cite2 budak kapel pastu clash....clash bukan maen2 plak tuh, da macam clash of the titans...rase sayang plak dengo bercinta cam nak mampos doploh empat taon,last2 breakup pasal awek tak reti masak lemak campur belacan...hurmm....ak terpiker betol ke ak nak confess kat pacat yg ak nak kapel...ak memang s****g pacat,tapi ak takot kalau ape2 tejadik,ape macam ngan persahabatan ak ngan dia?...lepas ak menumpukan seluruh pemikiran ak terhadap kes yg ak hadapi ketika itu, ak dah putuskan....ak lebih sayangkan persahabatan ak dengan pacat...ak tanak pasal cinta monyet yg tak seberapa,ak punye aura kool ngan pacat hilang...ko rase amacam boy?'.....mate gua mase tuh da bekace melihatkan seorang lelaki sejati yg sanggop berifikiran sgt matang dudok mencangkong depan gua....gua teros memelok erat akan ayam....'trimas ayam...gua ade can nak tekel pacat'desus lubuk hati gua paleng dalam.....


okeh?? dapat message yg gua cube sampaikan kat lu menerusi kisah ayam ngan pacat nih...untok memateri kasih sayang menerusi percintaan, lu kene berfikir sedalam2 nya...bak kata dialog2 drama yg dah spastik,'cinta ni melibatkan dua orang'.....bila dah berkapel ,otomatik lu ade due perasaan kene jage...prasaan lu ngan awek lu...ape macam? dah cukop kuat nak sapot? kalo dah cukop kuat gua ucapkan tahniah...tapi melihat kepada insiden yg melanda lu, terbukti kekuatan lu maseh tak cukop...memang betol jodoh semua itu adalah kuasa tuhan....tapi, kita sebagai hamba kenalah berusaha untuk mengekalkan jodoh tu kalau dah jumpe....macam kesah ayam tadi...gua memang saspek kat bliau....demi persahabatan,beliau mengenepikan perasaan cinta...walaupn gua tau ade ramai org yg akan ckp ayam nih tade keyakinan diri...papehal pon kepade lu, gua sarankan lu berpiker sejenak atas kesah ayam tadi...dan satu lagi gua pesan, adab orang ISLAM kene jage...

ENTER...gua send emel tuh balek kat mamat tuh....siap...satu lagi masalah gua dah selesaikan secare bersahaje...gua malas nak setel secare bersunggoh2...biarkan dia berpiker sniri....bak kate pepatah cina,'kalau lu jumpe org lapar,jgn bagi dia ikan...bagi dia pancing,bole die masok pertandingan JORAN anjuran metro'....gua menghampar sejadah menghala ke kiblat....menadah tangan....'semoga cintaku kepada-MU YA ALLAH melebihi dengan cintaku kepada makhluk....'

p/s : kesah ini adalah kesah benar yg gua dapat dari mana pn tak brape pasti....50 peratus jalan cerita diolah,takot2 menyentoh sensitiviti mana2 pehak....

p/s2:gua censoredkan perkataan sayang kepada s****g sebab gua geli plak bace lame2...keh3

p/s terakhir : sahabat,bercintalah di jalan yg benar...

Syafiq Aiman. last episode.

ASSALAMUALAIKUM

setelah menjadi papa kedana akibat diisytihar muflis oleh bank negara, hidup syafiq aiman kembali x tenteram. azamnya dahulu untuk berubah dan mempamerkan nilai2 positif dalam diri nampaknya tidak berkekalan lama. kini, beliau hidup sebatang kara, tiada tempat bergantung. rumah sudah dibakar rapi, kereta sudah ditelan naga dan harta2 nya semua telah disita akibat gagal membayar hutang dengan kerajaan. syafiq aiman kini hidup hanya dengan mengemis, dengan sumber makanan utamanya adalah pisang yang disediakan oleh masjid2 ketika solat jumaat setiap minggu. itu sahajalah makanan syafiq aiman untuk seminggu itu, dan beliau akan bertahan sehingga minggu depan untuk menunggu pisang yang lain pula. manakala bekalan airnya pula adalah dari tempat latihan atlet lumba jalan kaki kedah yang dijalankan selama 3 kali seminggu. semasa atlet semua sedang berlatih dan berlumba keliling kedah, syafiq aiman akan muncul secara tiba2 dan muncul di celah2 antara para atlet untuk turut sama berlumba dan akan meneguk setiap botol air yang dibekalkan sepanjang perlumbaan. untuk mengelakkan diri disyaki, syafiq aiman akan berlumba sambil menjerit-jerit ,"pulun kedah pulun" sekuat hati secara berulang-kali menandakan betapa cintanya beliau akan negeri itu dan betapa bersemangatnya beliau untuk berlumba.

keadaan syafiq aiman kalau diperhatikan sangat daif. syafiq aiman hanya tidur berbumbungkan angkasa cerah di kala malam serta berlantaikan tar di Jalan TAR. jangan terkejut, kerana memang syafiq aiman akan ke kuala lumper setiap malam berjalan kaki kerana beliau merasakan bahawa hanya jalan tar di Jalan TAR sahajalah port paling selesa untuk tidur. suatu hari ketika sedang tidur lena pada pukul 10 pagi, syafiq aiman didatangi dua orang lelaki. dua2 nya kelihatan maskulin, memakai baju kemeja mengikut bentuk badan yang sasa, seluar slack straight cut yang diperbuat daripada fabrik buatan itali, kasut berkilat keluaran valentino dan timberland serta berpayung akibat cuaca terik di malaysia. syafiq aiman bangun dan cuba untuk bersalaman tangan, namun tiba2 dua orang lelaki memakai gloves kulit di tangan kanan masing2 dan menyambut salam syafiq aiman. 'hmm sarung tangan buatan tangan dari monaco,' getus hati kecil syafiq aiman sambil cuba menghidu-hidu kedua-dua lelaki itu tadi tanpa mereka sedari. tiba-tiba syafiq aiman bertanya, "kamu berdua memakai gel rambut gatsby stronghold dan pewangi badan dunhill 15.3N 'the new fresh fragrance' bukan?" ya. jawab kedua-dua lelaki itu perlahan.

***********************

syafiq aiman sekarang merupakan model terkenal di kuala lumpur. setiap lensa paparazzi serta mamarazzi serta waiter2 papa chop & mama grill akan fokus kepadanya sepanjang masa. syafiq aiman secara tiba2 menjadi terkenal kembali. timekaseh kepada kedua-dua lelaki yang ditemuinya dulu yang telah membawanya kepada bidang modeling. setakat ini syafiq aiman telah menjadi model bagi berbagai-bagai jenis jenama pakaian, antaranya ralph lauren, calvin klein, kikilala for men, armani exchange, dr rozmey dan guess. kemewahan yang dikecapi membolehkan syafiq aiman kembali menggunakan barangan berjenama dan hidup mewah di kondo2 yang beliau inginkan. beliau lupa kembali azam lamanya iaitu untuk hidup zuhud, rajin dan cukup tidur. pada usianya sekarang iaitu 43 tahun, syafiq aiman kekal menjadi antara model2 terlaris di pasaran dan antara yang tertua dalam sejarah dunia. bukan itu sahaj, syafiq aiman turut pernah ditawar berlakon watak antagonis dalam filem 'lagenda budak setan' mengambil peranan yang dipegang que haidar tetapi ditolak mentah2 olehnya sambil berkata watak itu tidak menyerlahkan bentuk tubuh badannya yang sasa dan terlalu banyak airmata perlu dikeluarkan.

namun seperti biasa, syafiq aiman akan sentiasa dirudung malang. secara tiba2, semua agensi modelling di malaysia ditutup tanpa sebab musabab yang sah. semua berpakat. dan semua agensi itu bersepakat menghantar model masing2 ke luar negara bagi memberi pendedahan kepada semua model bagi membolehkan model2 ini kemudiannya berjaya menyumbang pingat emas kepada negara dalam festival model sedunia di cannes, france. namun, syafiq aiman diharamkan pergi atas kegagalannya bertutur fasih dalam bahasa inggeris serta tidak mempunyai degree dalam mane2 bidang. lalu, syafiq aiman ditawar ke uiam di petaling jaya untuk program asasi bagi sekurang-kurangnya mempunyai degree bagi apa2 bidang. syafiq aiman kemudiannya memilih untuk memilih bidang architecture & environmental design disebabkan sifat2 kreatif yang ada pada dirinya. maka bermulalah kehidupan beliau di situ.. pada usia 45 tahun.

sesungguhnya usia 45 tahun bukanlah usia yang sesuai untuk belajar. maka, syafiq aiman mengalami kesukaran yang amat sangat untuk hidup di situ. untuk membuat garisan lurus free-hand pon memakan 14 set drawing block. yang ke 15 baru nampak sedikit lurus. ini belum masuk task2 yang laen. ini menyebabkan syafiq aiman buntu dan mula dirudung kemurungan. rakan2 sebilik juga tidak mengendahkannya kerana perbezaan umur yang ketara. syafiq aiman semakin hari semakin stress, hingga menybabkan beliau jatuh saket. dan setelah bertahan selama 2 sem, syafiq aiman dikejarkan ke hospital tengku ampuan afzan di kuantan akibat saket kronik. syafiq aiman sengaje tidak mahu pergi ke hospital berdekatan di lembah klang, kerana merasakan HTAA lebih baik, lagipon HTAA adalah hospital rasmi uia kuantan. disebabkan perjalanan yang terlalu lama untuk ke HTAA, syafiq aiman a.k.a pitman terus koma dan tidak sedarkan diri sehingga sekarang..

maka berakhirlah kisah pitman. gua harap lu orang sume terus mendoakan beliau agar terus koma, sebab gua x larat dah nak sambung.. dan sebelum kite berpisah, gua tatapkan lu orang sume akan satu gambar. sebuah gambar yang menjadi punca kesakitan yang dialami syafiq aiman sepanjang berada di uia...

syafiq aiman dipercayai mengalami ketagihan yang melampau sepanjang pembelajarannya. gambar ini merupakan gambar harian yang diambil di luar blik syafiq aiman. tertera nama mab ; membawa maksud mahallah abu bakar, kolej kediaman syafiq aiman.


Tuesday, October 19, 2010

entry ni boring. bagi orang yg x suka

ASSALAMUALAIKUM

alhamdulillah, gua masih diberi peluang oleh Allah s.w.t. untuk meneruskan kerja gua di sini iaitu untuk terus menulis dan sedikit sebanyak menghiburkan hati sesiapa yang membaca. terlebih dahulu, gua ingin merakamkan jutaan kemaafan andai sepanjang penulisan gua di sini, ada yang terkasar bicara atau terlebih tutur kata yang mungkin menyebabkan mana-mana pihak berkecil hati. gua tidak berniat apa-apa ketika menulis, ianya hanyalah luahan hati gua terhadap memori-memori lama yang cuba gua sampaikan secara seberjenaka yang mungkin kerana gua merasakan bahawa memori adalah sesuatu yang sangat indah untuk dikenang sepanjang hidup kita. tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain ye dok.

hadirin hadirat sekalian,
objektif penubuhan blog ini pada asalnya lahir daripada buah fikiran gua, lalu gua sampaikan buah itu kepada saudara akmal omar atau lebih mesra dipanggil malo oleh semua. lalu, kami bersepakat melakukan brainstorm atau pengilatan otak bagi memikirkan apakah sebenarnya misi dan visi yang ingin disampaikan jika kami ingin menerbitkan sesuatu blog. sebelum itu, mengapa gua mahu menghasilkan sebuah blog? jawapannya sungguh banyak. antaranya ialah kerana pada masa itu, spm baru sahaja berlalu dan gua mahupun malo tiada pengisian yang sepatutnya diisi ketika cuti yang lama. gua misalnya, cuti gua hanya dihabiskan dengan makan, tido, makan dan tido dan facebook. kadang2 menonton dan menghabiskan siri the arrivals dan nur kasih. malo pula, sama sahaja dengan gua. cuma perbezaan dari segi video yang ditonton. beliau menonton siri the arrivals serta menghabiskan siri2 anime yang bermacam. nampak kaitannya bukan antara the arrivals dan anime? baiklah, lupakan sahaja. selain itu, idea penubuhan blog ini juga adalah kerana gua dan malo tercemburu melihat pelajar2 puteri mempunyai blog kongsi mereka sendiri, lalu gua rase x salah kalau pelajar putera juga ada satu. jadi setelah berbincang dengan agak mendalam dan mengharungi beribu bagai penderitaan sehingga gua dan malo terpaksa turun naik pejabat blogger sedunia yang terletak di california bagi mendapatkan lesen, akhirnya blog ini ditubuhkan.

hadirin hadirat sekalian,
matlamat gua menghasilkan blog ini sebenarnya hanya satu, iaitu gua mahu kita semua mengenang kembali dari mana asalnya kita, dari mana akhlak kita dibentuk dan dari mana ajaran Islam dalam diri masing2 diperkembangkan. dalam sedar x sedar, sebenarnya, sekolah menengah lah merupakan tempat paling indah untuk dikenang dalam diri setiap daripada kita. secara berjemaah, kita solat di bawah bumbung yang sama, kita menuntut ilmu bersama guru yang sama, kita makan disediakan oleh orang yang sama dan kita berehat dan tidur di dalam bilik yang sama. perkara2 sebegini lah yang pada mulanya dahulu dirungut oleh kita kerana terlalu bosan melalui perkara sama hari2, kini kita rinduinya. ya, memang patut kita rinduinya kerana perkara2 sebeginilah yang dalam kita sedar x sedar, sebenarnya bakal mencorakkan hidup kita pada masa2 akan datang. gua sendiri x dapat bayangkan, bagaimana jika gua x diterima masuk ke sekolah ni. adakah sekarang gua akan solat lima waktu sehari semalam? adakah gua tau ape itu al-ma'thurat? adakah gua akan membentuk akhlak gua mengikut ajaran Islam? adakah gua akan berpeluang mengenali rakan-rakan yang masha Allah.. semuanya baik2 dan hebat2 belaka ini? gua rase mungkin tidak. dan gua juga percaya, sekarang ini iaitu pukul 12 tgh malam ketika entry ini ditulis, gua sedang melepak melongo bersama lelaki perempuan di mana2.

hadirin hadirat sekalian,
gua xde ape nak bagitau. gua bukanlah ahli bdk yang mampu berbicara dan berhujah dengan baik. tapi ini cume apa yang gua rase. apa yang gua ingin katakan ialah tentang akhlak kita serta bagaimana kita mengaplikasikan pelajaran kita selama 5 tahun di sekolah untuk kehidupan selama berpuluh tahun akan datang, jika diizinkan-Nya. gua cuma berfikir, cukup ke apa yang gua belajar kat sekolah dahulu untuk melalui hari2 seterusnya? dan jawapannya yang paling pasti adala tidak! memang tidak cukup. yang dilalui ketika di sekolah hanyalah sebagai intro kepada kehidupan sebagai seorang Muslim, seterusnya ialah bagaimana kita mencorakkan kehidupan kita selepas itu. kalau di sekolah dulu kita diajar untuk turun berjemaah atau paling teruk pun solat lima waktu bersendirian, adakah selepas sekolah kita lakukan? alhamdulillah bagi sesiapa yang tidak meninggalkannya. klau dulu kita diajar untuk menjaga pergaulan lelaki wanita dan tidak terlalu bebas, adakah kita melakukan? alhamdulillah bagi mereka yang masih berpendirian teguh. kalau dulu, kita diajar untuk mencerminkan keperibadian seorang Muslim di mana2 sahaja kita berada, adakah kita melakukannya sekarang? alhamdulillah bagi mereka yang masih mengamalkannya. ingatlah, bahawa memang betul kita belajar selok-belok Islam dengan detail seperti subjek pqs n psi tu, tapi apa gunanya hafal hadis2 yang banyak dalam tu kalau diri sendiri tidak mencerminkan keperibadian seorang muslim? bukannya disuruh agar berpakaian jubah sepanjang masa dan sentiasa membaca al-quran tanpa melakukan kerja2 lain, tapi cukuplah sekadar orang lain tahu dan mengerti iaitu apabila mereka melihat kita, mereka tidak melihat seorang yang sesat tanpa sebarang pengetahuan agama.

hadirin hadirat sekalian,
sekarang, semua dah mungkin sedang study dalam bidang masing2 untuk mencapai cita2 masing2. ada yang bakal menjadi jurutera dalam pelbagai bidang, doktor dalam pelbagai bidang, guru, dan bermacam lagi. dan sekarang juga, gua pasti sesiapa yang membaca ini bukan sahaja datang daripada malaysia seperti dulu2, tetapi juga sedang berada di mesir, jordan, us dan sebagainya. sebagai rakan, gua tumpang gembira dengan kejayaan yang dikecapi semua. dan sebagai rakan juga, gua amat mengharap bahawa tiada antara kita yang akan bersikap melupakan rakan setelah sudah berada di tempat baru dan berada di tempat yang lebih menarik daripada dulu. yelah, rakan2 dulu mungkin x brape nak rock or xde jiwa cam rakan2 sekarang yg baru jumpe ni. tapi ingatlah bahawa, anda sama2 menuntut ilmu suatu ketika dahulu, dan mungkin ada antara ilmu yang ada dalam kepala otak anda sekarang adalah hasil daripada rakan2 anda dahulu. ingatlah mereka, walaupon x berapa nak 'rock' macam anda.

hadirin hadirat sekalian,
gua rase setakat ni je gua nak berkata-kata. tahniah kerana lu orang sempat baca sampai sini. lu orang masih berjiwa sentimental seperti gua (malam ni je gua cani) untuk menghabiskan pembacaan ni. gua harap hubungan kita semua masih kekal sampai gua ada anak. gua nak kenalkan kat anak gua, ehmm ni la uncle lalala, uncle lalalal n auntie lalalala. ni sume schoolmate papa lu. lu orang (anak2 gua) t dah besar jadi cani ye. solat jangan lupa. nak masuk tv slalu leh, tapi dengan syarat bukan nyanyi2, blakon2 tp bg ceramah n wat motivasi. nak jadik ahli politik leh gak, tapi team hijau la. ok sume, gua nak berehat. t jumpa lagi. papehal, kalau xnak ingat member sekalipun, ingtlah Islam. chow.

p/s : rase2 sape setuju ngan kata2 gua, sila bg pendapat. x setuju, jgn habeskan baca.

Monday, October 18, 2010

Sukan Komanwel ke - 147 part. 2

ASSALAMUALAIKUM

sekarang gua akan sambung lagi tentang prospek2 pingat emas yang bakal dimenangi malaysia sekiranya pembangunan sukan di smap labu diteruskan sehingga atlet2 dari smap labu kebanyakannya menyarung jersi dan mewakili negara dalam setiap kejohanan2 besar dunia.

petanque
yang ini x usah dicakap. smap labu memang mempunyai atlet2 bertaraf dunia dalam sukan ini. rizal maula misalnya, pernah mencapai kedudukan 40 pemain terbaik dunia di zaman kegemilangannya. abdul muiz pula tersenarai antara 50 ahli sukan terkaya dunia dan berada di tangga ke-43, betul2 di bawah afiq syahmi dari sukan hoki yang menduduki tempat ke-42. petanque merupakan sukan yang betul2 memerlukan fokus yang tinggi disamping stamina yang kuat. oh bercakap mengenai stamina, petanque juga mempunyai seorang lagi atlet yang mempunyai stamina paling tiptop dalam seantero seremban iaitu firdaus shahrum. beliau juga merupakan aset penting smap labu dan disayangi jurulatih serta seluruh pasukan. jurulatih kalau tidak silap gua ialah pn rahayu kandar.

akuatik
superb! itu je gua mampu ucapkan. mengapa? terlalu ramai atlet yang smap labu mampu lahirkan dalam sukan ini. renang kuak kupu2, kuak dada, bebas dan kuak lentang sememangnya mempunyai wakil yang cukup ramai. dan mereka semua, iaitu atlet2 ini berlatih hampir setiap minggu. akuatik boleh disifatkan sebagai antara sukan paling aktif di smap selain bola sepak. tempat latihan akuatik ataupun boleh dipanggil sebagai smap labu international aquatic indoor stadium terletak di north wing musolla al-mustaqim, manakala bagi atlet2 yang noob, boleh berlatih bersendirian di smap labu outdoor aquatic stadium di south wing musolla al-mustaqim. masa latihan selalunya antara jam 10 malam hingga ke subuh pada setiap hujung minggu. dan selalunya dikendalikan oleh jurulatih berpengalaman seperti fazli khalil, gua sendiri, dan syed afiful. syed afiful sebenarnye merupakan jurulatih bagi renang berirama, tetapi beliau juga mengendalikan klinik scuba diving bagi pelajar2 yang ingin menyelam dan merasai nikmat air yang melebihi dua kolah. bagi acara terjun 1 meter platform, atlet2 smap labu dilatih oleh jurulatih yang berasal dari bulgaria yang juga merupakan kembar dimitar berbatov, saudara azri syafiq. dan selalunya bagi acara ini, azri syafiq akan mengajar cara2 terjun dengan selamat serta gaya lentuk badan yang betul bagi membolehkan atlet2 laen mencapai kepuasan bagi setiap terjunan mereka.

memanah
dzafri shahimi pernah mencuba nasib dalam sukan ini. begitu juga dengan salah seorang pengarang blog ini yang namanya dirahsiakan. namun ternyata, mereka gagal untuk menandingi kekuasaan atlet memanah berbakat besar, ab rahimi ab rezaf. ab rahimi ab rezaf pernah mewakili negeri sembilan ke sukma, dan diejek penyokong terengganu kerana tidak mewakili negeri sendiri. ab rahimi ab rezaf juga merupakan antara atlet yang diserapkan ke dalam projek 'mari memanah bersama saya, pengetua smap' sebagai mengisi masa lapang pengetua. kehebatan beliau x dapat dipertikaikan lagi, sehingga diserap masuk kembali ke smap pada tahun 2010 untuk meneruskan kembali legasi memanah smap labu.

olahraga
kehebatan smap labu hanya dapat dijelaskan melalui gambar ini.

bowling
azharuddin azmi sememangya pakar dalam acara ini. kalau diperhatikan betul2, balingan beliau sepatutnye tidak mendatangkan ancaman kepada sesiapa. namun dengan berkelip-kelip mata, bola boling sampai ke pin dan paangg! strike! itulah senjata utama azharuddin. skill nya hanya satu, membiarkan lawan memandang rendah keupayaannya dan secara senyap2 menumpaskan pihak musuh. sukan bowling ini juga mempunyai seorang lagi wakil iaitu muhammad abdullah. bola spin beliau cukup cantik, sehinggakan beliau perlu berada di lane 1 bagi membuat balingan ke pin di lane 7 akibat spin yang begitu tajam. namun begitu, gandingan due pemain ini sering menjanjikan pungutan pingat emas kepada kontijen smap labu.

ragbi
nama akram che sabri tidak asing bagi peminat ragbi di malaysia. pernah menyarung jersi kelab Hawke's Bay Rugby Union yang berpangkalan di New Zealand, beliau merupakan seorang yang terkenal dengan larian deras dan sidestep yang memukau. akram che sabri beraksi di posisi fullback dan sekali sekala bermain di bahagian forward bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan rahimi yang pergi memanah. norakamal nordin juga tidak asing di atas padang. terkenal dengan nama samaran 'noghe' di atas padang, kehadirannya sering menambah gerun kepada pihak lawan. antara keupayaan beliau paling hebat ialah melambungkan md nor sairi ke udara ketika lineout. tahniah.

dan bagi melepaskan rindu anda semua wahai extrovert 92 yg disayangi, gua bagi lu semua peluang untuk menatap gambar2 atlet2 kite pada zaman kegemilangan kite dahulu.


pemain stamina tinggi dan pemain paling kaya di malaysia

sesi latihan. kelihatan kelibat seseorang yang terkeluar daripada pasukan memanah di situ

kejohanan renang peringkat ulu bendul

team ke sbp sepuluh. norakmal nordin dan akram che sabri turut kelihatan

team yang sama
sesi latihan bola sepak. mengikut style brazil iaitu bermain di jalanan

ni sebenarnya kejohanan yang menyebabkan shahrul naim parteck mengalami kecederaan serius


Saturday, October 16, 2010

refleksi dari sisi maria....

ASSALAMUALAIKUM

'cis..mengade2..tak gune punye jantan...die yg salah,die plak yg lebih buat publisiti memacam...'mungkin inilah bisikan hati maria, anak dara sunti yg dilibatkan dlm konspirasi cinta berdarah syafiq aiman tatkala dia membaca sekali imbas kisah khayalan retorik nukilan syafiq aiman, bekas kekasih gelapnya...mentang2 lah blog halusinasiperiuknasi itu tempat berkumpul para karyawan, cepat sungguh syafiq aiman menggunakan peluang terhidang itu untuk menjaja kisah cintanya dengan maria...memang dasar lelaki dayus,huh..maria bermonolog sendirian sambil memasang vcd 'jaya tuah vs metro driving school', cerita lumba kereta yg sedang hangat di pasaran gelap petaling street...cerita lumba kereta dan kisah percintaan minah kereta dan mamat volkswagen dlm vcd itu langsung bertentangan dengan kisah cintanya dahulu dgn syafiq aiman....dia tidak pernah kenal erti seks bebas,tiada arak mahupn todi, juga tiada asap2 kereta toyota corolla...yg ada hanyalah talian kasih cinta sejati yg dulunya persis air terjun niagara,memecut laju tanpa terhalang,tetapi kini seperti air paip masjid as-syakirin ditadah ade,ditarik hilang....humm,dari ak layan cinta, baek ak layan ujang...boleh bace cerite bapak ak,'pakcik kordi dan lembu beliau'...gedeganggg,teros diterajang laju vcd player itu untok mematikan cerita yg dimainkannya tadi...

beginilah keadaan maria sejak cintanya dengan syafiq aiman ditimpa dugaan.....mandi tak gune air, makan tak ikot mulot, tidor tak baring, dan macam2 lg perkare luar tabiat yg dilakukannya.....ini semua kerana terlalu setia akan cinta pertamanya itu...opps, silap..cinta keduanya selepas percintaannya dengan dato' K gagal...'ohh abg pitman, kenapa engkau sanggup memperlakukan ak sebegitu rupa'.....ketika sedang dia asyik menggoreng ikan sepat ronggeng untuk dijual di pasar, maria kembali terkenang akan peristiwa bertemunya dia akan syafiq aiman ....

ketika itu angin bertiup sempoi2 bahase....tiade angin yg lebih sempoi melaenkan angin ketika itu...sejok pon tak, panas pon tak...sempoi la katekan...maria ketika itu sedang melakukan hobinya setiap petang seperti biasa,memancing ikan toman di parit hujong kampong kelapa dara....parit itu merupakan satu port yg amat rare dan romantik sekali bagi maria dan pitman...ini kerana, di situlah berputiknya bunga2 cinta antara mereka berdua...untuk pengetahuan pembaca sekalian, parit hujong kampong kelapa dara merupakan tempat bertemunya dua parit terbesar di dunia iaitu parit colombus yg dikorek oleh cristopher colombus dengan parit kuda,batu pahat yg bukan digali oleh kuda tetapi oleh seorang tokey lumba kuda...berbalik semula kepada kisah pertemuan maria dan pitman, maria ketika itu sedang asyik melayan, tarik dan rentap batang jorannya mengikut alunan lenggok badan ikan toman yg merenggut umpannya....umpan cengkerik belaannya itu tidak pernah mengecewakan dirinya...kalau bukan toman yg makan, patin lubuk yg makan, kalau bukan patin lubuk yg makan, kawan memancingnya iaitu nurfatin yg makan....setakat ini tangkapan terbesarnya adelah seekor sotong kurita gergasi bernama paul ketika dia menyertai karnival JORAN anjuran berita metro....

sedang maria asyik melayan henjutan jorannya sambil membelek2 majalh 'koleksi lawak pak cik kordi dan lembu beliau',tiba2 dia terdengar akan satu suara yg sayup2 sahaja dengarnya...kadang2 seperti menjerit tolong, selang 2minit pula seperti bunyi help, kemudian berselang seli pula dengan lagu rumah terbakar panggil bomba,bomba datang berlumba lumba....maria mula panik...mambang laut datang mintak korban ke? pesta pinang sungai nibong da nak stat? ataupn suara ikan emas mintak tolong? dan bermacam2 lagi tekaan yg datang menerpa minda kosong maria....sedang dia asek berteka-teki dengan rakannya, nurfatin tentang dari mana sumber suara yg didengari oleh beliau,tiba2 dia terpandang sekilas pandangan akan satu tangan yg muncul dari tengah air parit...tangan itu perlahan2 muncul dari dalam air,lantas digenggam tapak tangan itu....dan meninggalkan jari hantunya di tengah2 tanpa ikut digenggam.....maria amati dalam2 maksud isyarat yg ditunjukkan oleh tangan itu....'chisss, orang lemas la weyhhh', maria menggelabah baru perasan ade orang lemas di parit tidak jauh dari tempat dia memancing...tanpa membuang masa, maria teros melompat ke atas moto kawasaki ninja yg baru dibelinya di kedai besi terpakai....ya, dia harus pulang ke rumah dahulu untuk menukar pakaian kepada swimsuit....walaupn parit, standard kene jage boy...

selepas kira2 stgh jam, maria kini sudah siap sedia untuk menyelamatkan mangsa lemas itu...swimsuit check, tapak kaki itik check, goggle check, dan tidak lupa pelampung tayar traktor..check....setibanya di parit tadi, dia melihat kini bukan satu tangan yg diangkat,tapi dua2 tangan telah diangkat dengan menunjukkan isyarat yg sama....marah betul org yg lemas itu nampaknye....kerana takot lebih banyak isyarat tangan laen yg akan ditunjukkan, maria teros memanjat pokok dan melakukan terjon tiruk spertimana yg dilakukan oleh pandalela yg memenangi emas dlm acara tersebot pada sukan komanwel new delhi....smooth,cukup smooth....maria mengayuh pantas tangannya...dia tahu, dia perlu bertindak bijak...ya, bijak...maria kembali semula naek ke daratan dan pulang ke rumahnya untuk mengambil bot laju....jika ingin bertindak bijak,menerpa ke arah mangsa lemas dengan berenang sahaja bukanlah satu tindakan yg bijak...bot laju adelah jalan penyelesaian paleng bijak

dipendekkan cerita, maria telahpun membawa mangsa lemas itu ke daratan,dengan menggunakan bot laju yg diambilnya di rumah tadi...'wow,anak ikan emas'kata maria, lantas dia menangkap anak ikan emas yg tergedik2 di dalam poket baju mangsa itu....'lelaki rupanya'desus hati maria setelah dia menyelak rambut mangsa itu daripada menutup wajah....maria berkata seraya memandang ke arah nurfatin....nurfatin tersenyum,lalu mengangkat tangan seperti seorang pelajar tadika yg ingin meminta kebenaran keluar ke tandas...'ak nak CPR dulu!!'....

okay...gua pause kat sini kejap...pasal maria story cite nih kat gua pn smpai sini je....die tgh bz prepare ntok monsoon cup tak lame lagi...so, nnt die dah balek manceng gua pakse die sambong stori nih...

*maria dalam cerita ini bukanlah watak maria seperti di dalam wayang gambar maria mariana....yusof haslam jgn saman saya...watak dan cerita ini juga tiada kene mengena dengan siapa2 sahaja melaenkan hanya maria dan syafiq aiman sahaja yg ade kene mengene...

Thursday, October 14, 2010

suatu hari sahabat bertanya...

ASSALAMUALAIKUM

sahabat bertanya : wei mat, lu apsal tak pernah nak join pegi tengok bola kat stadium?? lu sembang je lebat sokong produk malaysia la, keluaran malaysia mantop la, kalo bukan kita sape lagi nak sokong la....nih tengok bola kat stadium kire sokong sukan mesia la nih...beli tiket...

gua jawab : gua bukan tak sokong produk mesia,program bolasepak mesia mahupon soccer kid....tapi

*okeh,skang gua listkan kat lu orang beberape jawapan saspek mungkin gua akan jawab...

1. gua tak ade stok mercon la nak baling kat penyokong team lawan gua kalau team gua kalah...gua gak takde mecon nak baling kat pakgad kalo team gua seri...dan gua jugak tade mecon ntok baling kat palotak gua sniri kalo team gua menang..senang kate gua tade mecon la...hal mecon2 nih bukan mende budak2 tadika beb, teringat gua zaman skolaa

2.player bolasepak mesia maen bola skillfull sgt...asek sepak bola tinggi2 je...clear bola tinggi,pasing da tade grounder lagi dah...teros flag die anto,walaopn ak kompeus die tgh high pass ke tgh clear...lgpon ko tau la kan...ak nih ade darah gemuruh,takleh tgk bende tinggi2 lame2 sgt,nanti kene hiv....kalo dah 85 minit bola asek melambong2 je pekes?maen belon acah ek?

3.ak teringat pesan cikgu gua mase skola dulu2...membunoh diri adelah haram...ko igt pegi tgk bola kat stadium tuh tak termasok kategori bunoh diri? kalo dah gua lepak2 minom kokakola tade kaco2 penyokong team lawan pon kene tikam laju2 kat telinge,takke nak bunoh diri namenye tu?

4.gua cume akan pegi tengok gem bola kat stadium bile ade gem MU lawan ngan team mesia...tuh pon kalo amri yahyah maen...die sorang je pemaen mesia pujaan gua....die pawe,pandai agak permainan...ko tak igt die skor dari jauh kalahkan van der sar?kan die dah cakap die pandai menganalisa permainan...sebab tu die hampir dapat bola emas mase tadika kemas dulu2...

agak2 lu orang gua jawab ape?...gua lebih prefer jwpn no.4...yg 1 smpai 3 tuh gua buat bunga2 jawapan gua je....tp betol pe? bola sepak mesia bes...baru meriah ade gadoh2...baru nampak pawe+brute....akhir kalam, biar maen tak seberape, asalkan penyokong pawe


p/s: bermainlah seperti mereka...mereka adalah pemain,mereka adalah penyokong....



Monday, October 11, 2010

Syafiq Aiman. the history of a young croatian boy,

ASSALAMUALAIKUM

lagi kesah tentang syafiq aiman. tetapi kali ini, gua nak membawa lu orang semua menghayati kesah zaman silam seorang pemuda cekal bernama syafiq aiman. sebuah kesah yang dijangka mampu mencapai hit rm40 juta jika difilemkan (seperti 2 alam dr. rozmey), sebuah kesah yang menuntut seribu satu pengorbanan serta kecekalan minda para pembaca.

syafiq aiman dilahirkan di sebuah pedalaman kecil di Krapina, sebuah bandar di dalam negeri Hrvatsko Zagorje, 57 km dari bandaraya Zagreb. terletak dikelilingi oleh sungai dan tasik yang cantik, syafiq aiman sering menghabiskan masa kecilnya dengan pergi memancing seorang diri dengan menyewa bot yang disediakan di pinggir2 sungai. syafiq aiman sanggup tidak menggunakan wang bekalan harian yang diberi ayahnya, 200 croatian kuna seharian semata-mata mahu menggunakannya untuk peralatan memancing dan menyewa bot. antara ikan2 yang suka memakan umpan syafiq aiman ialah ikan patin (ikan patin sanggup datang jauh2 dari temerloh apabila mendengar bahawa syafiq aiman akan memancing), ikan talapia, ikan lekoh dan paling banyak, ikan bilis. selaen daripada memancing, syafiq aiman juga gemar menangkap rama-rama, membaca dan melukis mural di pejabat2 kerajaan. mural yang dilukis syafiq aiman terlalu cantik, sehingga mendapat pujian daripada ramai artist2 terkenal eropah. untuk pengetahuan, hobi syafiq aiman, iaitu menangkap rama-rama, membaca dan melukis telah dijadikan skema jawapan bagi pelajar tadika dan darjah 1 di malaysia bagi soalan "apakah hobi kamu?".

apabila meningkat remaja, syafiq aiman berhijrah pula ke jepun bagi meluaskan minat beliau dalam lukisan. di jepun, beliau tinggal seorang diri di sebuah apartment di Miyazaki town, tempat pelbagai artist berkumpul dan menetap. namun, di situ, syafiq aiman tidak berjaya mengembangkan bakat dalam seni kerana terjebak dengan geng pahlawan melayu melaka yang ditubuhkan khusus untuk melawan dan menjatuhkan ego kumpulan2 yakuza di situ. untuk pengetahuan, geng pahlawan melayu melaka berjaya merekrut 400 ahli terdiri daripada 398 orang melayu dan dua negro import. geng ini telah memanangi 40 perlawanan dengan 29 kali knockout, 7 kali kalah (6 kali sebab syafiq aiman terlelap ketika bergaduh), dan 4 kali seri (syafiq aiman separuh terlelap dan selsema). disebabkan itu, syafiq aiman pernah ditangkap dan diugut buang daerah ke pulau seychelles, namun syafiq aiman meminta untuk dibuang daerah ke kokdiang, kedah kerana peluang pekerjaan di sana lebih luas ditambah pula dengan liputan yang luas oleh digi.

maka sampailah syafiq aiman ke kokdiang dengan menaiki japan airlines. dan seperti biase, layanan istimewa diberikan kepada syafiq aiman oleh penduduk kokdiang bagi menyambut wira mereka itu. sebuah lapangan terbang dibina lengkap dengan taman tema air dibuat khusus bagi menyambut pendaratan syafiq aiman di sana. sesudah sampai, kesemua itu dirobohkan bagi menandakan kekuasaan syafiq aiman di situ. dengan hanya berumur 17 tahun, syafiq aiman berjaya menyesuaikan diri dengan kehidupan penduduk di situ. bagi menyara kehidupan, syafiq aiman bekerja di mcdonald sebagai mamat delivery. pernah sekali, kerana jam teruk dan spark plug motor tercabut secara tiba2 ketika turun bukit, syafiq aiman mengepos makanan melalui email dan alhamdulillah makanan itu selamat sampai dan dinikmati dengan enak oleh si pengorder. syafiq aiman juga pernah bekerja sebagai pelayan di kokdiang white coffee, dan ditawarkan bekerja sebagai manager disebabkan kerajinannya. namun begitu, syafiq aiman menolak tawaran itu kerana tidak mahu terbuai-buai dengan wang ringgit. alhamdulillah.

namun, kehidupan senang-lenang syafiq aiman tidak kekal lama. disebabkan sejarah beliau sebagai antara pengasas geng pahlawan melayu melaka, syafiq aiman ditawarkan sekali lagi untuk watak jahat. kali ini, mengetuai kumpulan crow zero di kokdiang kerana kematian genji ahmad, pengasasnya. namun begitu, disebabkan fikiran waras syafiq aiman yang tidak mahu dirinya tercedera lagi sepertimana di jepun, syafiq aiman menukar corak pergerakan kumpulan itu daripada bercorak keganasan ke kesenian. kumpulan crow zero, yang rata-ratanya berbadan kurus, badan sixpack, muka garang, secara ttibe menjadi antara pioneer kumpulan kebudayaan di kokdiang dan giat mempromosi aktiviti2 mereka melalui pementasan teater, pertunjukan dan demonstrasi penghasilan batik, tarian kebudayaan melayu dan pertunjukan silat (hanya ni yang berjaya dilakukan dengan baik). crow zero kokdiang juga dipanggil untuk pertunjukan dan ceramah2 di merata tempat di malaysia, menjadikan syafiq aiman seorang yang kaye. dan disebabkan kekayaan itulah, ramai wanita menghampirinya, termasuklah maria...

sekian gua coretkan kesah syafiq aiman. ingat, ini hanyalah sejarah ringkas. banyak lagi kesah syafiq aiman yang mungkin terpaksa dirahsiakan termasuklah gigi burung kakak tuanya yang patah dua dan banyak lagi. ok, bye. salam sayang daripada syafiq aiman.

p/s : syafiq aiman hanyalah watak imaginasi penulis, tiada kene mengena dengan sesape.

Friday, October 8, 2010

Sukan Komanwel ke-147 di Smap Labu.

ASSALAMUALAIKUM

gua terpanggil untuk menulis disebabkan kekecewaan gua terhadap prestasi atlet2 negara kita di sukan komanwel yang sedang berlangsung di New Delhi. bukan ape, gua rase atlit2 kita masih jauh ketinggalan berbanding dengan atlit2 dari negara lain yang semakin menunjukkan peningkatan dari hari ke hari. kita ambil contoh jamaica, yang mampu melahirkan atlit2 seperti astaga powell. croatia juga, melalui atlit terbilangnya iaitu syafiq aiman. tapi negara kita, hanya mengharapkan nicol david, chong wei dan mungkin azizulhasni awang. hasbullah awang juga. mana pembangunan generasi muda atau golongan pelapis atlit kita yang sedia ada. takkan nak mengharapkan lee chong wei sampai ke tua. bila masa dia nak berehat dan bawak kereta nissan gtr nye pusing2 penang? itu yang menjadi persoalannya sekarang. sebab bagi gua, gua rasa sebenarnya negara kita mempunyai ramai atlit pelapis. cuma x diketengahkan dan ramai juga yang lebih cenderung untuk menjadi doktor, jurutera, ahli agama dan sebagainya. ohh tidak dilupakan, guru bahasa inggeris. kalau begini lah caranya, malaysia memang tidak akan maju dalam sukan. sekarang, gua ingin membongkar satu-persatu acara2 yang mungkin meletakkan malaysia di persada dunia jika atlit2 dari smap labu tidak memilih jurutera, doktor, ahli agama dan guru bahasa inggeris sebagai pilihan mereka.

badminton
chong wei mungkin sudah boleh menarik nafas yang lega sekarang jika adib rhaais sudah mula menyarung t-shirt badminton kebangsaan. mana taknya, dengan keupayaan membalas smash kencang lawan, ditambah lagi dengan pukulan kilas yang memerangkap di depan jaring, sudah pasti menambah gerun kepada mana2 lawan yang ditandinginya. adib rhaais juga terkenal dengan kehebatan menipu pihak lawan kerana beliau dapat membaca fikiran pihak lawan melalui kelincahan tarian kakinya yang sering dilakukan semasa perlawanan. adib rhaais juga mampu melonjak tinggi untuk melakukan smash kencang, tapi sering tersangkut di net. mungkin itu masalahnya jika kekurangan pada ketinggian. namun begitu, sama juga ceritanya bagi kategori beregu. koo kin keat & tan boon heong mungkin berada di tangga kedua dunia sekarang, memberi laluan untuk kedudukan no.1 dunia kepada khairulnaim khazali dan md nor sairi jika mereka bermain untuk malaysia. khairulnaim khazali memang terkenal dengan permainan di jaring yang cantik, mungkin kerana sudah terbiasa bermain dengan jaring ikan sewaktu pergi menjala ikan kecil2 dahulu di lautan dalam selat melaka. sementara itu md nor sairi pula terkenal dengan sikap panas barannya di gelanggang, yang kadangkala menakutkan pengadil sekaligus menghadiahkan kemenangan percuma kepada beregu itu. tapi yang pasti, gandingan mereka berdua memang mantap, penuh keserasian hingga mencetuskan perasaan cemburu kepada pemain lain terutamanya annasaaie ghaffar yang sedang menyambung bermain badminton sambil merawat pesakit di mesir.

bola sepak
jika tidak kerana menyambung pengajian di penang dan bercita-cita untuk mewakili pasukan bolasepak penang di sana, syazwi aiman sudah mungkin bergelar pemain bolasepak terbaik malaysia. kepantasan kakinya bergerak sehingga kadang2 tidak mampu dikejar oleh but bolanya sendiri, sememangnya menakjubkan. serta menyusahkan pihak lawan. ( terutama pihak lawan yang gemar akan kasut dan sering mengambil peluang untuk mencuri kasut2 yang tertinggal di mana2). syazwi aiman juga tidak pernah injured, serta staminanya memang superb. begitu juga dengan nizamuddin a.k.a adik zulhazmie. beliau memang merupakan penyerang sejati. sepanjang karier nya, beliau sudah menjaringkan 143 gol termasuk 29 gol sendiri dan 74 gol semasa bermain dalam bilik study. ohh dan 2 gol sewaktu game 1 on 1 ngan syafiq suhaimi. yang mana time tu syafiq suhaimi muncul wira pasukannya dengan menyumbat hatrik. namun, kelincahan dan kehebatan syazwi aiman dan nizamuddin masih tidak mampu menandingi pemain pertahanan kanan terbaik, aizat azmi. beliau rajin, bergerak pantas, mampu menjaringkan gol dari sudut sukar, berdisiplin di tengah padang serta sentiasa berlari ke mana2 untuk merebut bola. dengar cerita, beliau sudah dilamar oleh kelab divisyen tiga norway, Østfold untuk bermain di sana. dan bagi memudahkan komunikasi semasa di norway, aizat azmi sekarang sedang mengikuti pengajian dalam bahasa inggeris.

hoki
stepeh van huizen, jurulatih hoki malaysia pernah berada dalam keadaan berkabung selama 43 hari kerana permintaannya untuk membawa masuk nazirul ariff dan afiq syahmi ke dalam skuad hoki ditolak oleh kedua-dua pemain berpengalaman itu. kedua- dua pemain itu merupakan aset terpenting negara untuk memenangi kejohanan2 di negara luar serta mampu melonjakkan kembali nama skuad hoki kebangsaan sejak era minarwan nawawi semasa komanwel 98 di kuala lumpur. afiq syahmi sememangnya terkenal dengan pukulan padu, dan sering menjaringkan gol dari luar d, sesuatu yang luar biasa kerana jaringan itu diterima umpire bertugas. nazirul ariff juga begitu, hebat terutama sekali dalam merencana strategi dan mengemudi pasukan terutama jika pasukan sedang ketinggalan. malaysia juga mengalami kerugian yang besar apabila tidak menawarkan kontrak kepada haniff redwan, yang juga mampu merobek pertahanan lawan dengan senang. keeper, dzafri shahimi pula sibuk menguruskan ternakan kambing dan mengajar sendiri kambing2 nya bermain hoki di rumah. menolak tawaran pasukan malaysia.

laporan seterusnya akan menyusul kemudian dalam edisi sukan komanwel yang seterusnya. banyak lagi sukan2 yang mampu menaikkan nama malaysia jika atlit2 smap labu meneruskan kerjaya mereka sebagai atlit. kriket, memanah, petanque dan macam2 lagi hanyalah cebisan contoh sahaja. till then. berjumpa lagi. majulah sukan untuk negara. peace to astro arena..

Thursday, October 7, 2010

syafiq aiman.

ASSALAMUALAIKUM



kisah chinta syafiq aiman masih tidak berpenghujung. syafiq aiman masih mengharapkan maria, kekasihnya itu untuk kembali bersamanya. memang, mungkin maria sudah melupakannya pun sekarang ini, namun syafiq aiman masih mengharap. mengharap maria kembali kepadanya.. namun, setelah 4 tahun menuai cinta, syafiq aiman sudah kembali sedar. x perlu lagi dia setia kepada wanita yang menikam belakangnya. dia perlu maju kehadapan, mempersiapkan diri menghadapi dajjal laknatullah. bukti freemason ada di mana2, tapi mengapa maria juga yang dikejarnya. ya! syafiq aiman mahu berubah. mulai saat ini. syafiq aiman akan menjadi syafiq aiman yang baru. yang lebih segar, kontemperari, maskulin, bergaya, dan berkarisma.

hari ini hari pertama syafiq aiman memulakan kehidupan baru.beliau sudah mahu melupakan segala episod duka. beliau juga sudah bertekad, ingin menerapkan segala nilai2 positif dalam dirinya. pemurah, zuhud, bertanggungjawab, cukup tidur, pandai memasak, dan macam2 lagi. kereta bugatti veron berwarna keemasan yang dibeli bulan lepas di startkan enjinnya. panaskan enjin sebentar. sudah 4 tahun kereta tidak bersentuh kerana terlalu sibuk memikirkan tentang maria. dibukanya pintu kereta. berlari berterbangan tikus2 dan kelawar2 di dalamnya. syafiq aiman tersenyum. dicarinya kain buruk di sekitar itu. tiada. dia membuka kemeja Burberry yang dipakainya. dilap segala kekotoran yang ada di dalam kereta. umm bersih sudah. dia masuk kembali ke dalam rumah. memakai kemeja baru. sedang ingin masuk ke dalam kereta, dia ternampak kesan kotor pada sport rim kereta. dibukanya kembali kemejanya. jenama louis vutton. kesan kotor dilap. masuk kembali ke dalam rumah. memakai kemeja baru. kali ini buatan tangan tukang jahit robinson. tertera nama robinson di kolar. sekali dengan nombor dobi, yang syafiq aiman tulis dengan marker pen biru. syafiq aiman pergi ke enjin. diletakkan pipinya pada enjin kereta. melecur. baiklah, enjin sudah panas. syafiq aiman memulakan perjalanan.

di dalam kereta, syafiq aiman membuka frekuensi radio. hotfm. fara fauzana sedang lantang berbicara dengan faizal ismail tentang krisis kebuluran dan bencana alam di somalia. berat sungguh topiknya. seorang pemanggil menelefon. menceritakan pula tentang bencana alam di somalia yang meragut maruahnya selaku lelaki. tiba-tiba, panggilan pemanggil itu diputuskan. mencarut agaknya. sedang asyik memandu, tibe2 hotfm memutarkan lagu hit, serunai malam. tersedak sebentar syafiq aiman. dilanggarnya bumper jalan. tiang lampu terjatuh. seorang nenek cedera terseliuh terpijak kulit pisang. sebuah proton saga melambung ke udara mengelak tiang lampu lalu jatuh tepat ke atas seorang mamak yang sedang membuat panggilan ke china di telefon awam "smile". syafiq aiman cuba bertindak cool. dikawal kembali stereng keretanya. lincah pergerakannya. jalan raya kembali tenang. ditoleh ke belakang. pekerja tnb sedang menaikkan kembali lampu jalan yang tumbang. syabas. cekap sungguh mereka membuat kerja.

syafiq aiman menukar frekuensi radio. geli urat belikatnya mendengar lagu serunai malam itu. sekarang di sinarfm. salih yaacob sedang berbicara. geli hati syafiq aiman mendengar salih yaacob berbicara tentang senario politik di negara kemboja dan kesannya terhadap perkembangan otak si manja enfagrow. cukup sinis bunyinya. ditambah dengan lawak jenaka kak engku yang sibuk mengatakan bahawa ribena double twist mampu merawat masalah jeragat di muka. syafiq aiman berhenti sebentar di 7 eleven. dibelinya ribena double twist sedozen. terkejut penjaga kaunter. penjaga kaunter itu menegurnya, " buat apa ni, merawat masalah jeragat di muka?". syafiq aiman malu. diletakkannya kembali ribena. diambil surat khabar kosmo. bayar. blah.

masuk kembali ke dalam kereta. terkejut. sekali lagi lagu serunai malam. ya Allah! dibukanya surat khabar kosmo. gambar dr rozmey mempromosi filem 2 alam dijangka hit rm40 juta. ya Allah! syafiq aiman tersedak kembali. tangannya tertekan hon. piiiiiinggggggg!! penjaga kaunter mati terkejut. seorang pekerja warga myanmar yang sedang tidur di tingkat atas bangunan 7 eleven terkejut lalu bangun dan meluru ke tingkap. terus melompat ke bawah. jatuh ke atas sebuah van kilang yang membawa 7 pekerja. telefon awam runtuh. tekejut agaknya. syafiq aiman melarikan tangannya dari hon. uhh lega. tiba2 datang seorang melayu tua. memarahi syafiq aiman. syafiq aiman keluar dari kereta. ohh rupenye laki tua itu memarahinya kerana tidak membeli ribena twist itu tadi. boss 7 eleven rupenye. syafiq aiman masuk 7 eleven. beli ribena twist. kali ni bukan sebab masalah jeragat. sebab hormat lelaki tua itu. syafiq aiman start kereta. blah. ditolehnye ke belakang. pekerja telekom sedang membaiki telefon awam. sekali lagi syafiq aiman kagum. pantas dan cekap perkhidmatan di malaysia..

syafiq aiman meneruskan perjalanan. kadang2, kelihatan beberapa buah bmw dan lamborghini bertembung sesama sendiri di kiri kanannya. letupan kuat terhasil. mungkin masing2 cemburu dengan bugatti veron nya. sambil memandu, syafiq aiman menoleh ke belakang. bomba dan jpa sedang sibuk menguruskan kemalangan. ditolehnya ke hadapan kembali. polis trafik secara tiba2 datang dan menguruskan trafik akibat kemalangan. tiba2 banyak kereta melalui jalan itu. meramai dan mensesakkan jalan. bagi mengelakkan polis trafik syok sendiri sebab sebenarnya jalan tu kosong. sekali lagi syafiq aiman kagum. sekarang, syafiq aiman sedang menuju kembali ke rumahnya. syafiq aiman memecut laju. melalui kawasan berbukit-bukau. syafiq aiman terfikir, mengapa rumah orang2 kaya seperti nya ni selalu diletakkan di kawasan berbukit-bukau? huh. ttibe syafiq aiman tersedar. dia sudah berjanji kepada dirinya untuk bersikap positif, zuhud. dipecutnya laju2 kereta bugatti veron beliau terus ke dalam gaung. nyaris sebelum hendak masuk ke dalam gaung, syafiq aiman membuka pintu keretanya dan melompat keluar. sempat! syafiq aiman cepat2 berdiri. dilihatnya kedalam gaung. seekor naga ttibe datang dan memakan kereta nya. puas hati beliau..

syafiq aiman kemudian berlari ke rumahnya. jauh. 16.743 km memanjat bukit yang curam. beliau perlu sampai awal. laju dia berlari. dia berpeluh kuat. terik matahari di malaysia. x seperti di croatia tempat dia dilahirkan dan dibesarkan. riak lagi. disebabkan terlau berpeluh, dia membuka baju kemeja robinson nya. seluar juga dilucutkan. keadaannya sekarang dengan singlet dan boxer mirip pelari pecut jamaica, astaga powell. makin laju pergerakannya sekarang. mirip astaga powell juga. syafiq aiman sampai di hadapan rumahnya. lelah dan penat. beliau mengambil alat bantuan pernafasan yang disimpan di dalam peti surat. uhhh lega. denyutan nadi kembali normal, setelah beliau memeriksa kadar denyutan nadinya dengan seorang doktor yang tiba2 lalu di situ. beliau kemudian mengambil minyak tanah. disimbahnya sekeliling rumah beliau. minyak tanah habis. dicampurkan sikit dengan minyak rambut gatsby strong hold. agar kebarakaran kekal lama. mancis dinyalakan. api marak dengan cepat. laju. syafiq aiman cuba meniup agar api lebih laju. berkesan. sekelip mata, rumahnya musnah. hangus dijilat api. syafiq aiman berteriak puas. sudah lengkap rasanya nilai2 positif dalam dirinya. dalam x sedar air matanya berlinangan.. kenapa kali ni bomba x cekap dan datang awal.. menyesal beliau.

p/s : jangan cuba membunyikan hon dengan kuat. sekolah memandu jaya tuah x ajar camtu.
p/s : kemeja kalau boleh pakai yang tukang jahit robinson buat. selesa.
p/s : pastikan test enjin kereta dah panas ke belum.
p/s : post ni panjang sangat.. sume sebab syafiq aiman.

p/s : syafiq aiman hanyalah watak imaginasi penulis, tiada kene mengena dengan sesape.