Wednesday, June 13, 2012

Budak Jalanan Mengharap Makanan


Aku tahu aku siapa. Dari kecik aku tinggal sorang-sorang, duduk merempat tepi jalan, makan sampah. Macam-macam benda jijik aku buat. Malam-malam aku tidur merata. Asal ada tempat aku tidur. Kadang-kadang bawah jambatan, belakang kedai, asal nampak kotak tu lah tilam aku. Kalau nak makan aku tebalkan muka mintak kat orang. Ada orang bagi, ada orang lempar. Lempar pun aku ambil, asalkan aku dapat makan. Sehingga ke saat ini, sehingga ke saat ini aku masih tak cukup makan. Kurang kasih sayang. Tapi apa yang aku boleh buat? Dengan bercakap macam ni aku boleh dapat makanan percuma? Dengan bercakap macam ni aku boleh dapat kasih sayang?

Tidak. Dan aku tahu perkara tu. Nasib baik, daripada kecil, daripada aku masih mentah dan tak tahu apa-apa, aku dah diajar untuk berdikari. Aku boleh hidup, walaupun orang kata aku tak layak hidup lagi. Kenapa aku dikata sampai sebegitu!? Kenapa!? Di zaman yang mana budak-budak sebaya aku sekolah, aku duduk merempat. Di saat yang lain menimba ilmu, aku sibuk memastikan esok masih ada. Di zaman yang lain sibuk berlari gembira dengan rakan, aku berlari selamatkan diri daripada jadi mangsa along yang keluarga aku berhutang. Teruk sangatkah aku? Kenapa aku yang jadi begini? Kenapa bukan budak-budak yang pergi dan balik sekolah dijemput supir?

Hidup sebagai budak jalanan memang menyusahkan. Malam-malam tilam kotak aku basah. Aku menangis. Tapi siapa dengar. Yang dengar pun budak-budak senasib aku. Apa kami boleh buat? Duduk dengan pihak yang bertanggungjawab? Siapa? Siapa yang pernah datang nak tanya keadaan kami? Sedangkan anak sendiri terkinja-kinja entah ke mana, mahu dijaganya pula kami? Aku pun tak mahu.


Orang marah aku. Tangkap pukul aku kalau aku kantoi curi. Aku bukannya nak macamtu lah bahalol! Aku memang tak belajar, tapi aku boleh beza mana kerja baik mana kerja buruk. Tapi kalau aku tak buat kerja buruk, macam mana hidup aku?? Ada orang boleh jamin aku dapat makan kalau aku tak curi roti kedai tu? Ada orang berani jamin kaki aku sentiasa berlapik kalau aku tak curi selipar masjid? Ada? Siapa?? Kalau duit yang aku ada tu boleh buat aku beli selipar, aku dah beli. Ini untuk makan pun aku mengharap kasihan orang. Dan orang terus menyepak aku tanpa peduli.

Dan sekarang. Aku betul-betul berharap. Aku dengar budak-budak ni dalam kalangan baik-baik. Dan aku dengar diorang nak buat reunion. Aku harap aku dapat datang. Dan aku dapat makan. Budak-budak belajar luar negeri kebanyakannya ada rasanya. Selama ni diorang nak buat, tapi aku dengar cerita ramai takde. Kalau dah ramai ada, eloklah dilajukan. Korang makan, aku makan jugak. Amacam? Tolonglah buat. Dengar cerita pulak dalam bulan puasa. Puasa ke tak puasa aku datang nak makan. Korang boraklah sesame korang. Bulan puasa ok jugak, takdelah aku makan makanan masjid. Walaupun sebenarnya bulan puasa lah rezeki aku mencurah-curah, masjid semua ada makanan. Tapi makan dengan korang lain feeling dia. Lagi-lagi orang yang dah tengok cerita Chow Kit. Apa kaitan?

* cerita hanya rekaan semata-mata. Berdasarkan movie Chow Kit dan telemovie Mendongak Ke Langit, ditokok tambah biar menampakkan reunion itu sangat penting.

2 comments:

Anonymous said...

Hmm kalau reunion dkt skolah mmg susah la budak2 ni nk join skali. Tp dkt kagumas boleh kot

dodol utopia said...

kagumas? seriously? zzz