Wednesday, March 30, 2011

Gadoh

ASSALAMUALAIKUM


darah memercik hingga keluar dari layar...naseb baek gua mengelak siket, tak kena muka gua....padan muka orang belakang gua,kena darah yang terpercik tu....tak semena-mena, orang belakang gua marah....marah pasal gua mengelak gamaknya...kalau gua tak elak, takdelah darah tu kene kat seluar koldroi Levi's limited edition beliau tu katanya....padahal gua rase, darah tu buat seluar beliau tampak lebih ranggi dan selesa dipakai...mamat belakang gua tetap tak berpuas hati dgn alasan yg gua bagi...dia bingkas bangun, berdiri bagai pahlawan purba...si awek yg dari tadi sibuk mengunyah emping jagung mula memberi perhatian akan situasi yg kelihatan semakin meruncing...juga berlagak seperti anak2 gadis zaman purba,dia memaut erat akan lengan mamat tersebut seakan2 menghalang pergaduhan daripada berlaku...

tiba2, semakin banyak darah yg memercik keluar dari layar...dan kalini, makin ramai yg berdiri...kerana ada yg mengelak dan ada yg terkena...keadaan semakin tidak terkawal....jerit pekik, carutan, kata2 nista terus dihambur sana-sini....namun, masih lagi tiada yg mula bertempur...tapi aku tahu, keadaan seperti ini tidak akan tamat tanpa ada yg memulakan...2 saat nafas ditarik, sebagai langkah siap-siaga....hormon adrenalin gua kumpulkan di setiap penjuru otot...lantas dgn bersahaja, gua berdiri di atas kerusi....sambil menghalakan straw2 yg telah disambung panjang ke atas, gua menjerit"FOR THE KING!!!!"..seraya itu,bunyi deruan kaki yg beralaskan croc mahupun fipper gua dengar seakan2 deruan tapak kaki kuda yg ditunggangi kesatria....battle cry mereka hampir mengalahkan suara2 orc dan minotaur....maka bermulalah pertempuran paling epik...lebih epik dari hikayat merong mahawangsa

"Tamat..."....cerita member gua tentang pengalaman beliau menonton filem hikayat merong mahawangsa tempoh lalu...beliau sembang kat gua,segala apa yg dia cerita adalah benar, bukan fiksi2 picisan...lagi2 part pergaduhan dalam box masa tgh layan perang merong mahawangsa...macam gua nak percaya...tapi laen2 dari cite beliau ttg pergaduhan tu, sume gua percaya...cthnye, beliau cakap cerita merong mahawangsa tu merupakan filem yg berjaya. siket lagi nak kalahkan LOTR...berdasarkan feedback2 paper, gua percaya kata2 tersebut....lagi2 bila gua tanye pulak member gua iaitu rakan kongsi syarikat bas labu xpress, adib rhaais, ulasan yg diberikan lebih meyakinkan...cuma gua tak berminat ntok kongsi di sini kerana gusar anda tak paham apa yg dikatakan beliau..keh3

ya, gua agak menyesal bila buat keputusan ntok tak layan merong mahawangsa kat wayang...review2 paper, melodi, buletin utama, berita 7.45 awani ngan CIMB mmg buat gua terliur nak tgk...tapi aok nak kabo kat kome sume....jangan igt cerita2 legend sume ditayang kat wayang...gua ade layan satu cerita..gua tak tau die ni tahap movie ataupn cuma lvl vcd macam cerita2 zaman lagu hit siket teros nak buat cerita...tapi berdasarkan pemerhatian kritikal gua, jalan cerita dan idea mmg terbaek...tgk poster yg gua lukis ni



dont judge the book by its cover...walaupn poster mmg cun dan lawa, cerita die lapan belas kali lagi cun...yg gua maksodkan 18kali cun tu adalah jalan cerita die terutamanya...kalau part lakonan tu, ade gak kadang2 part yg boleh buat gua rase pelik...

cerita ni dah ade tahun 2009... gua tak tau kenapa tak tayang kat wayang....pasal mmg dibuat bukan ntok wayang, ataupn atas sebab isi cerita yg mega bahaya...tu gua tak tau...tapi awal2 gua cakap, gua rase kalau budak2 yg akal tak berapa nak lincah yg tgk cite ni, mmg boleh bawak gadoh macam taon 1969 dulu...cerita gadoh ni story pasal keadaan kat skolah yg ade due kaum majoriti, melayu ngan cina, pastu ade sorang budak india...budak melayu ngan cina mmg keje nak begadoh je...pantang bejumpe, mmg bergusti lengan, lagi2 bile berebot kueh karipap kat kantin time rehat....maka pehak sekolah mula memikirkan pelbagai cara ntok setel prob nih...ade yg cadangkan buat pertandingan konda kondi antara kaum, ade yg suroh buat final match macam dalam crow zero dan macam2 lagi...last2 ade satu cadangan yg diterima...ape cadangan tu? jeng jeng jeng...gua taknak kabo..lu tgk sendiri

cerita gadoh ni banyak memaparkan norma2 biasa dalam sekolah...cume gua sekolah agame, satu kaum, jadik takde plak gua nak bergaul2 ngan laen2 kaum ni...selaen tu, die gak tunjok perangai2 berokrasi dan masalah mental dan minda yg kadang2 dihadapi oleh sesetengah pihak atasan, dan dalam cite ni, diterjemahkan dalam bidang pendidikan...tapi igt, ia hanya diterjemahkan dalam satu bidang tu adalah ntok memudahkan aliran cerita...jgn tutop kotak minda anda ntok hanya melihat pada satu pintu itu sahaja....

ok,maka bila gua dah review camni, lu org kenelah mule carik2 link kat tenet nak donlot...walaupn cerita die takde darah banyak mane nak mercik2, tapi kalau nak buat berpiker sejenak, boleh tahan bagos gak...lagipun, hidop zaman sekarang ni dah lame sangat terapung2 dalam dimensi ilusi...bile tgk cerita camni, dapatlah teman turon balek berpijak di bumi yg nyata ni ye dop?bawah ni gua bagi quote yg gua igt smpai skarang...

"melayu bodoh, belaja x pndai pn boleh masok universiti...cina pengotor, makan babi"
-gadoh,2009-

p/s: entry ni hanyalah satu bentuk review filem...tiada niat menyakitkan hati mana2 pihak

No comments: