Sunday, March 6, 2011

DM bukan sekadar tempat makan makaroni goreng

ASSALAMUALAIKUM

kalau lu org pernah bace entry temubual ngan naufal nashih, lu akan perasan naufal petik nama dewan seri bestari...dewan seri bestari merupakan salah satu tempat legend yg pernah wujud dan dibukak kat smapl....untuk entry kalini, gua nak sembang pasal satu lagi tempat legend yg gua pun malas nak kencang tentang berapa kali legend die punye kuat...walaupn dah dekat 30 tahon gak simen die kene tempek kat batu bata, masih steady....takat kene tiup angin monsun barat daya, die boleh kool2 je la lepaks....tempat ini gua ngan member2 seangkatan gua gelarkan DM, ataupn ayat mudah fahamnye, dewan makan...

dewan makan kat smap dulu mmg panggil dm je...tapi start bile ntah, dah ade nickname...jadik "dewan makan ain tasneem"...sape rekemen, gua tak pasti....adakah nickname tu ade kaetan ngan budak pompuan batch gua yg bernama tasneem aini, tu pn gua tak pasti...laen kali gua tanye2 kan ngan makcik sarah yg merupakan antara makcik dm paleng legend dalam dm itu sendiri....tapi walaupn dah ade nickname, budak2 skolah masik lg panggil DM....takde lagi gua dengar mase tu yg cakap "jom pegi DeMAI" tatkala nak begerak makan karipap kat dm....lagipun sebutan DeMAI tu sendiri dah bunyik jahat, seakan-akan mengajak fly pegi the mines.....

sekarang, gua nak terangkan ape yg legend sangat dgn dm kat smap nih....tak semua dm kat dunia boleh jadik legend macam kat smap.....pasal kat dm sekolah lain, biasanya cume menyediakan perkhidmatan masak jajan ntok budak2, ketuk besi leper menjadi tray, dan masak lauk legend2 mase hari jumaat...biase la tuh...bende camtu bukan kat sekolah lain je, kat smap juga sama....mmg nama yg diberi pn dewan makan, mmg tempat bagi budak2 makan la jawapnye...mmg tak relevan kalau name dewan makan, tapi jadik tempat bertukang siapkan projek kayu ntok KH form 3.....

tapi dm kat smap ade satu lagi function...tempat tayangan bola sepak satu ketika dahulu....mase zaman rumah kampung dah start pakai astro, pakcik tokey dm smap turut taknak ketinggalan dalam arus perdana...die cakap,"yg dahulu mesti didahulukan, yg kemudian mesti dikemudiankan", lantas terus membayar duet cengkeram pasang astro kat dm...gua masih tak berapa nak paham ape kaitan astro ngan ungkapan frasa pakcik tadi...sabor je lah....

bile budak2 dah tau dm ade astro...semua bersorak sorai bagai menyambut kepulangan parameswara dari pertandingan lumba tarik upih dengan kampung sebelah...bajet2 boleh la tgk epl tiap minggu...tapi semuanya kembali menjerit marah bagai penduduk melaka yg marah setelah mendapat tahu parameswara kalah dalam pertandingan tarik upih tersebut....ini kerana, pakcik tuh pasan astro bukannya pasal nak bagi budak ni tgk epl tiap minggu...sebenarnya pasal nak bagi macik dm layan bawang putih bawang merah mase lunch.....tapi mmg silap besar laa...pasal budak2 skolah memang tak berapa nak suka dgn org2 yg agak kedek nih....jawapnye, asal hujung minggu je, mmg ade gerakan bawah tanah yg bergerak di atas tanah menuju ke dm...

biasanya gerakan bawah tanah ni bergerak time2 game besar...macam manu lawan liverpool, liverpool lawan manu, dan the kop lawan red devils....kalau takat arsenal lawan wigan, mmg sume dah tau dah yg kompem2 seri punye...dan gerakan ni juga hanya digunakan bila game lewat malam....benda paling penting ntok gerakan ni adalah remote astro yg aerodynamic...kalau takde, kirim salam la dekat ferguson ngan kenny pasal tak dapat join tgk game skali....bile dah ade remote, ape yg diperlukan seterusnya hanyalah sedikit perancangan ringkas yg biasanya dikemudi oleh mastermind nizam...yg laen cume perlu lepaks, enjoy dan ikut seperti aturan yg dirancang...

dm ni banyak merakam kenangan2 manis buat para penyokong bolasepak seantero dunia....antara yg gua masih igt, Man.utd menghentak arsenal 4-0....tidak ketinggalan man.utd mengalahkan chelsea dalam final champions league....cume bagi gua, saat paling heaven gua dlm dm tuh adalah ketika MU mglhkan chelsea dalam champions league...bukan pasal chelsea kalah....tapi pasal mase tu, dapat tgk dgn kebenaran...walaupn game pagi, tapi ramai die gua malas nak sembang...siap ade kutipan duet sorang 50 sen...tapi gua datang mase seken half, jadik gua masok free...kelihatan macam orang baru lepas minom air mase rehat kan?....gua igt lagi masa tu, bila anelka tak masok penalti, gua dah berdiri siket atas meja....bila mahlok mane ntah skor penalti kemenangan ntok MU, gua teros berlari dengan laju ke arah asrama...mmg gua terus kejot semua yg tgh tidur ntok bersiap suboh sambil mengedarkan fliers kemenangan MU pada pagi itu....maafla gua asyik mention pasal MU je...game2 lain tak berapa nak igt...ahahaha

banyak lagi kisah yg hendak gua cer-kan kat entry nih....lagi2 tentang gerakan bawah tanah ntok tgk bola kat dm...tapi pasal nih pn gua rase dah panjang, jadik gua batalkan dulu niat gua nak sembang lebih2...tu baru cerita pasal dm digunakan ntok tgk bola, belom lagi kalau gua cerita dm jadik tempat begadoh, jadik tempat rembat but orang...banyak lagi lah....semua nih cuma boleh korang rasa bile masok skolah berasrama...lagi2 kalau masok smap....cume nak rase tgk bola kat dm? dah takdelah kot....skang dah ade bilik tv ngan tv flat screen, ape barang kau nak terhendap2 merangkak tgh malam pegi dm...huh...bak kata bekas pemain baseball jepun, honjyo,"Play Safe"....

p/s: dalam gerakan bawah tanah, POI pernah menjadi salah satu watak penting sbagai masterkey...oh ya, amad gak pernah jadik wakta penting...keylocker...

p/s: gua penyokong Man.Utd....ada masalah? jom gadoh laju2....

p/s: satu fenomena dalam bola sepak epl....bile game MU lawan chelsea ke ape ke, semua penyokong liverpool,arsenal, MC juga mungkin portsmouth akan sokong team yg lawan MU..bile game chelsea ngan arsenal cthnye, fan MU akan relaks dan lepaks......lepaks tak lepaks nya kami sebagai fan MU....sabor je lahh

3 comments:

Ex_KN said...

aku sokong ayat yg terakhir tu.. hahaha..

rahmanismail said...

mak aihh..,bukan maen hentak lgi an kalo arsenal kalah...,hahaha...
PES arr jom...HAHAHAHA

dodolutopia said...

aku dan seluruh rakyat jelata epl sokong ayat terakhir tu...keh3...

rahmanismail, meh la komuniti