Monday, March 14, 2011

LEGEND yg gua jumpa d tanah haram......

Assalamualaikum

ni lah post 1st gua setelah gua meninggalkan malaysia tercinta selama 4 bulan....lame uhh....x saba nak balek jumpe supuk kesayangan gua ntok gua cium dahi d kpalanya sbagaimane gua tgk org2 yg rajin blaja ngn syeikh d masjid cium dahi syeikh dorg....ap2 pon i miss u supuk!!!......haha

gua skrg blaja d SEKOLAH MENENGAH ATAS UIM (المعهد الثنوي للجامعة الإسلامية بالمدينة) dgn budak2 arab sekitar nih ntok melengkapkan sijil spm gua kpd standard stam or stpm kate org sini......pape pun gua pasrah dgn kputusan org pjbt tu ltak gua kat skola ni......

yg gua nk cite ari ni ialah legend2 yg acap kali kite dengar d skolah2 skliling2 kota contohnya cikgu razak yg mucid sayangi, ckgu samad yg moji cintai dan rudy yg arep butuhi ketika prep malam......kat skola gua sini pun mngalami fenomena yg sama d mana ada guru2 n pekerja2 yg agak legend. walaupun baru 4 bulan gua kat sini dah cukup ntok gua identify keLEGENDan dy.....(maaf, gua belum sehebat muzak d AUS ntok menyebut LEGEND dengan nada yg betul)

raqam wahid : cikgu FARAID - faraid ni subjek math bg kitorg, kire2 harte ntok org mati...tau kan??....yg legend nye syeikh ni, kegarangan dy melampaui batas ust syafiq al-kelantani(bukan nama sebenar)....setiap kelas kompem mengamuk tanpe sebab...sampai tahap diceritakan dalam sirah riwayat kehidupan dy, bersanadkan senior gua tahun lps : budak2 arab yg nakal tahap babun g tutup pintu kelas, susun meja n kerusi kat pintu x nak bagi syeikh ni masok.....syeikh ketuk2 x dpt bukak n die pun panggil guru DISIPLIN ntok tolong dy....(pkerja ni akan gua cerita pasni sbb dy legend gak)

raqam ithnain : cikgu ENGLISH - syeikh sorang ni mmg TERBAIK......sentiasa berbangga dgn pronounciation ala2 american yg beliau dakwa.....tp akhir nya malaysian n philiphines students terpaksa menahan tertawa apabila beliau mem'pronounce' phrase "fall down" seakan2 "fool down" setelah mengeluarkan statement "saya berpengalaman hampir 30 tahun mengajar lughah injiliziyy".....

raqam thalathah : cikgu DISIPLIN - yg ni sbnanye bukan cikgu pun....tp diberi gelaran cikgu disiplin atas dasar mengawal disiplin pelajar setiap hari....sentiasa berdampingan dgn paip getah sakti sepanjang 0.45m yg bertindak sbg rotan....yg ni lah tolong ust faraid gua bukak pintu n sebat budak2 yg halang ust tu masok....tiap2 kali b4 solat zohor lak dy ad tugas khas ntok suruh budak berwudhu' dgn cpt, masok masjid dgn cepat n takbir dgn cepat....x susah, cume dgn perkataan "bi sur'ah ya ibni" n "kabbir ya ibni".....tp nada yg khas menyebabkan budak2 skolah ni terbayang akan paip getah sakti itu.....

raqam arba'ah wa ahiran : cikgu USUL fiqh - syeikh ahmad bin abdul rasyid ar-ruhayli.....yg ni mmg legend sbb keILMUANnya....grad kuliah syariah, diploma tinggi kuliah dakwah, masters kuliah hadis.....mule2 ngaja kat skolah bahasa arab untuk plajar2 yg baru blaja arab...pastu skrg naek pangkat ngaja kat skola gua pagi2 n kat kuliah syariah ptg2.....yg best nye ust ni dy suke tolong budak yg hampir kena buang skolah sbb byk x turun kelas....tu tanda dy sayang THOLIB AL-'ILMI.....tp sebab utama beliau terpilih sbg antara guru2 LEGEND ialah sbb memiliki 2 isteri....mmg idola gua....keh44

apa2 pun yg semua cikgu mmg bes n gua sayang......cuma kat sini gua mmg x kenal nama cikgu2 gua sbb budak arab sndiri pun bile gua tanye name ust tu dorg kate lupe la....x tau la....so, gua amek kesimpulan bahawa cikgu2 sini ikhlas mengajar bukan kerana nama.....tp gua bukan menggalakkan lu org supaya x kenal cikgu ye.....tau nama ckgu tu satu bnda yg sgt baik......

akhir kalam, M
wassalam~

4 comments:

Arepseman said...

ustaz syafiq al-kelantani. bukan nama sebenar..

dodolutopia said...

kau rilek bong...tak lame mmg kau kene balek ngan aku...keh3

Anonymous said...

kutok x hengatt

Anonymous said...

alalala syufuq....ala kuci3...hek55