Wednesday, August 3, 2011

Diari Ramadhan Afiq:3 ramadhan

3 Ramadhan.


*diari ni memang bermula dari 3 Ramadhan...anda tidak ketinggalan mana2 coretan diari terdahulu.


pagi tadi aku bersahur lauk berbuka semalam yang mana merupakan juga lauk berbuka pada hari pertama puasa...ahh, selagi ayam masak merah yang aku makan itu masih lagi rasa ayam dan kuahnya berwarna merah, aku akan tetap hadap....cuma lauk sayur berbuka semalam sahaja yang gagal...rasa kobisnya dah lari kepada rasa jeruk lobak...tapi minum memang ngam ho, aiskrim soda sejok....arghhh, ape gila pulak aku cerita pasal makanan sahur ni? dah macam diari awek2 klcc pulak...


harini 3 Ramadhan...perghh,tiba2 aku rasa macam seorang guru yang mengajar subjek agama bila aku tulis camni....kenapa? pasal aku tau tarikh harini dalam kiraan Hijriyah...tapi ni sebenarnya hal biasa bagi aku...aku memang cuma tau tarikh dalam kalendar Islam bila masok bulan puasa...ada beberapa orang kawan aku yang hebat sedikit, tau tarikh kalendar Islam mula dari Rejab, Syaaban dan Ramadhan, pasal diorang rajin puasa sunat masa rejab dengan syaaban...canggih2...tapi aku kadang2 terfikir...takkan tau tarikh2 ni bila ada puasa je?


p/s: ada jugak yang taktau dah berapa Ramadhan...tapi raya nanti kalau tanya berapa syawal, memang perfek...tak kurang satu hari pun...lebih takpe...

No comments: