Thursday, August 25, 2011

Diari Ramadhan Afiq : terawih oh terawih

25 Ramadhan.


masa awal2 bulan pose aritu, spirit terawih masing2 jangan cakap....kalau takat 20 rakaat 3 witir tu, boleh selesai sekali nafas je nak cerita dia punya semangat.....habis selawat, terus bangun takde tunggu2 imam habis baca Al-Fatihah...memang cantik..jemaah pon kemas...takde lompang2 sana sini...tapi bila dah masok hari2 akhir ni, benda dah boleh diduga...nak aku cerita jugak? tak payah....


bila dah hujung2 bulan Ramadhan, aku teringat cerita satu petang masa aku lepak2 dengan kawan2 lama kat kampung...masa tu belom cecah 5 hari puasa lg...kitorang duduk bawah pokok rambutan sambil main uno...bila difikirkan balik, terasa bangang juga masa tu, satu tangan pegang kad, satu tangan halau kerengga...tapi taktau apesal kebangangan tu diteruskan juga...demi menghilangkan rasa gatal dan sakit hati digigit kerengga, aku bukak satu topik buat borak2 sambil main kad...aku igt lagi masa tu kawan aku si Abu baru kena ambil dua kad pasal tinggal satu kad tapi tak cakap uno...nak menangis pon ada aku tgk dia...ok, kembali kepada perbualan aku tadi, berikut adalah antara dialog yg aku rase macam ada berlangsung masa tu :


aku : Abu, toksah la buat muka sedih...ambek 2 kad je...aku kena +12 takdehal? ni aku nak tanya, semalam ko takde kat masjid terawih sekali apsal? training cakap uno?rugi ko weh, moreh bukan main sedap...aku taktau pulak bubur lambuk semalam kalau simpan dalam peti sejuk boleh jadik sedap macamtu...


Abu :(sambil mengesat air mata)...aku pegi terawih la smalam...tapi bukan kat masjid sini la...aku follow ayah aku pergi kat masjid bandar...perghhh aku nak cakap kat kau...imam dia bukan calang2...aku yg sebelum ni terawih 4 rakaat je campur witir entah kemana-mana, semalam boleh plak buat 20 rakaat 3 witir...memang tak rasa beb...ko nak tau, imam die budak tahfiz tau...masjid situ upah datang dari indonesia...baca dia jgn cakap la, sedap ya ampunnn...sedar2 je aku dah ada dalam kereta nak balik rumah, nak cerita die punya tak sedar dah habis semayang...fuhhh


Aku : oooo....baguslah...(sambil mengangguk-angguk sedikit tanda kagum)


Ali : aku dari 1 Ramadhan aritu memang terawih kat masjid kg sebelah...imam situ boleh tahan jugak...maklumlah, die tu kan budak yg dpt no.3 dalam imam muda haritu....tak laju sgt, tak slow sangat....satu hari tu koman2 boleh setel 1 juzu' gak la...tu aku bersemangat tu


Aku : hurmmm, bagus2....patotlah ko pn aku dah lame x nmpk gak..ko plak Ahmad, ade nak cerita terawih ko?


Ahmad : aku baru nak suruh kau tanye tentang terawih aku...bagus2...aku terawih kat surau al-taqwa.


Aku : surau Al-Taqwa? kat mane tu? pondok al-taqwa tempat sauki mengajo tu aku tau la


Ahmad : ade lah....sebelum simpang masok kampung budiman tu, betol2 depan kedai makan pak wahid yg kantoi jual makanan kat org tak puasa tige taon lepas...kan surau tu...situ jemaah die ramai...pandai susun saf plak tu...tambah2 imam die pon boleh pegi jauh...almaklum, imam terawih tu pernah pergi audition masa IM 1 dulu....kira ada nama jugak la kan....kalau takat 16 rakaat tu mmg steady je la....dah masok 18 tu aku semput siket...tapi masih carry on...semangat beb...ko plak afiq, terawih sini ok?


Aku :sini ok je...imam kasbon lead macam biasa la...kadang2 kalau dah penat sket, dia ganti dgn imam alim...tapi aku buat lapan je la....dengar2 kau org cerita ni, rasa macam nak buat 20 plak


Abu : haaa..macamtu la bagus....lain kali kalau ko nak ikot aku pegi masjid bandar, roger siap2...tapi bawk duit lebih siket la, pasal lepas terawih aku biasenye pegi main daytona 3-4 round dulu...




haaaa...tu semua cerita masa awal2 Ramadhan...sekarang ape cerita? aritu aku kol Abu suruh standby kalbait lepas terawih nak buat main meriam, dia kata dia tak pegi terawih, tengah nak menghabiskan anime yakitate japan yg aku baru transfer kat laptop die aritu....bila aku kol Ali plak, pon sama tak pegi terawih dah....alasan, berbuka banyak sgt tadi....kononnya nasi kerabu yg mak jah jual tu ada letak dadah..tu yg dia tak boleh berenti makan....bila aku kol Ahmad plak, lagi haram....dia pergi terawih sekali tu je yg masa dia cerita kat aku...pastu mmg tak penah pegi lg


hah.....imam hafiz dari indonesia ko tu dah balik kampong ke? budak no.3 imam muda tu mana pegi? yg pernah audition IM 1 tu ape macam pulak? kamon la...ini semua tentang keinginan...kalau rajin, dengan mana2 imam pon boleh sbnarnya...kalau takat nak sembang, baik kau sembang sama itu shark...bingit serupa itu anjing




p/s: perghhh....ada macam aura membuas kan diary aku harini?...gile lah...tak sangka aku boleh buas2

No comments: