Friday, August 5, 2011

Diari ramadhan afiq : kamon la tv 34 inci


5 Ramadhan.

Semalam 4 Ramadhan, aku tak jumpe kawan aku si dodol tu…sebab tu takde diari ntok semalam…biasanya pukol 5.30 ptg, aku akan jumpe die dekat kedai akak putu piring, masa tu lah biasanya aku bertukar2 cerita dengan dia...tapi petang tu dia takde...harini bila aku jumpa kat masjid lepas subuh, dia bagitau aku semalam dia lepak tempat baru...akak putu bambu pulak..katanya akak tu lepas kantoi diploma setahun setengah, terus balik kampong beniaga kuih2.

kembali kepada kisah harini..aku rasa puasa taon ni ada yang kurang...ni semua berkaitan dengan rancangan tv yg disiarkan...bermula dari kickstart puasa iaitu sahur, masa sahur dulu2, rancangan kat tv biasanya tunjuk drama2 yg aku rasa ada motif dgn feeling puasa dan raya...cerita2 yg ditayangkan mestilah koman2 ada scene dalam bulan puasa, pastu berakhir dgn suasana hari raya...walaupun bunyik macam klise, tapi feel sahur kalau dapat layan cite2 camtu memang menangkap...dulu masa aku puasa darjah 4, ada satu drama mase sahur cerita pasal sorang makcik yang kuat dengki kat orang kampong die...nak cerita berapa power makcik tu punye dengki, kelas jahit menjahit masa bulan puasa pun dia boleh sabotaj...ahh, aku igt lagi adegan tarik menarik rambot antara makcik jahat dengan sorang makcik baik yg berjaya dileraikan oleh suami makcik baik yg juga kebetolan baru balik dari masjid lepas kacau bubur lambok...cerita2 camni la yg bagos tayang masa2 sahur,ada ciri kekeluargaan sket, pengajaran sket, dan suasana puasa raya sket...ni tak, apekes tayang drama cinta terhalang aliff firdaus kat tv3? konflik berat2 sangat susah aku nak bawak fikir, lagi lepas bangun tidor...tv1 pon ada drama gak, tapi masih tak berapa nak best...tapi paling tak kena dgn sahur adalah astro chanel 132...ape jadah tayang "kalau berani 1 vs 0" time2 sahor? bebal2...

petang2 dalam pukul 6 lepas aku lepak kedai akak putu piring, aku akan balik rumah....sejokkan badan bawah kipas angin pusing 5, masa2 ni lah aku akan tengok tv...6.30 ada jejak rasul 17....dah ade 17 rupanya jejak rasul ni...bagos2...cume yg baru ni aku rasa tak berapa best...yang dulu2 punye lagi sedap layan satu famili...sambil2 tengok, boleh dgr bapak aku cerita siket masa die pegi haji dulu...tapi dah bagos dah ni, takkan nak cerita benda yg same je kan tiap musim...ape gune smpai 17 musim ye dop?...

lain dari tu, petang2 ni aku tengok memang takde cerita2 tv yang betol2 best dan bertepatan dgn mood puasa raya...mana rancangan masak2 kuih raya? walaupun klise, tapi itu satu kewajipan...rancangan masak2 yg ada kaitan takat ni aku tgk adalah "ketok2 Ramadhan"...lain2 rancangan yg aku baru tengok iklan ada lah bertajok periok hangus, biskut ape dan ketupat terbang....tapi takat ni tak tgk lagi rancangannya...aku berharap dapat membawak semula spirit kuih raya dan lauk berbuka puasa dalam tv petang2 nanti semua rancangan tu...

bila dah rancangan tv tak sedap camni time2 puasa, mood memang lari...sahur aku kalau biasanya boleh layan nasi goreng 2 pinggan, skang tinggal 1 pinggan sahaja..kalau 1 pinggan ni, mase aku darjah 3 dulu memang dah buke pukol 3.30 petang lepas skolah agame la jawapnye...jadik aku sangat berharap bila diari ni ditulis, koman2 pon farid ridzuan nampaklah ape yang aku harapkan...Kalamullah pukol 5.30 tu dah cantik dah, cume aliff firdaus tu je...kalau tukar nurkasih aku rasa cantik gak...walaupun takde puasa2, tapi ada gaya boleh pergi jauh...kamon la, tv aku dah 34 inci sedap nak ngadap depan2 ni...


p/s: iklan waktu berbuka puasa skang pon dah tak sedap....patotnya iklan tu guna background muzik gambus tu, baru seeennngggaatttt!!

No comments: