Monday, February 15, 2010

lesen

assalamualaikum

hello sume.. n selamat pagi.. n pe ak kesah klau ko bace ni waktu mlm.. selamat pg sekali lagi.. ari ni gua bukan nak bercerita pasal lesen kete yang sekarang ni menjadi topik yang hot terutamanya bagi mereka yang baru 1st time merase dudok di kerusi bahagian kanan d bahagian depan di dalam sesebuah kereta yang manual.. tapi ari ni gua nak berkongsi pendapat gua tetang satu kenderaan ni, yang mane untuk memandunye tidak dikenekan lesen n x mungkin disaman oleh jpj kerane xde roadtax..
kenderaan yang gua mksodkan tu ialah troli, iaitu sejenis kenderaan pelbagai gune or mpv yang selesa bagi pemanduan di dalam pusat mmbeli belah..


di samping mmpunyai reka bentuk n ciri2 keselamatan yang baik, malah kenderaan ini mncatatkan kesalahan jalan raya yang paling kurang mengikut perangkaan n statistik yang dibuat kementrian dalam negeri n pihak kastam..
namun begitu, yang mnjadikan gua x brape nak puas hati r skrg ini ialah rakyat2 malaysia yang semakin x mngikut spesifikasi pemanduan troli yg betol ketika sedang mmbeli belah.. pemanduan yang begitu laju, ditambah pula dengan sikap berlumba-lumba ketika mnggunakannye sememangnye satu perkara yang wajar dipandang serius terutama bagi manager2 pusat mmbeli belah seperti GIANT, CARREFOUR, n tidak lupe juge kepada PASAR MINI SUKA RIA yang terletak bersebelahan rumah azri syafiq d kuantan.. n juga bersebelahan dengan pusat basuh baju DOBI PRIMA..
gua memang rase golongan seperti budak2 kecik x patot dbenarkan memandu troli tanpa pengawasan mereka yg tua, yela.. troli pon lg tinggi dr diorg.. bawak lak tu tersondol sane tersondol sini, macam hari ni.. gua ade tertengok dak kecik kt IKEA ni..bawak troli r.. gua rase ade r lam 5 6 tahun hidop, memakai baju death metal ngan seluar skinny jeans warne hijau muda.. bapak trok care pmanduan dye.. bape bnyak pungkok org kene tibai ngan troli dye pon gua tatau.. tapi dye maseh muke cm cibai, wat tatau sambil layan nasyed kt mp4 dye.. kuang ajo.. lagu pemergianmu inteam lak tu..
tu baru citer pasal dak kecik, ni ha lagi r.. 1 family trus, mase tgh shopping raye cine kt IKEA gak r.. tibe2 mlintas tepi gua ngan deruan angin yang agak kuat, 3 org yg diketuai seorg bapa n due org anak perempuannye yang memakai baju kurung dengan lajunya sambil mmbawa troli.. gua ingatkan pe, rupenye diorg tengah lumbe drag iaitu sape yg smpai lu ke bahagian furniture dari bahagian curtain.. cinabeng tol.. orang punye r ramai kat sini, diorg boleh berlumba lak.. n last2 ak dengar cite pemenangnye anak ppuan dye yg sulong yg pkai baju kurung warne itam, tudung yuna warne pink n slipar kuning.. bodo x pndai berfesyen.. ayah dye sangkut tgh jalan.. pehal ntah..
gua skrg mmg merasakan bahawa pemandu2 troli perlu diberi kursus dulu selama 5 jam.. sebelum lesen dikeluarkan bagi mereka yang nak mmandu mpv terbaik d pusat mmbeli belah ni.. lagipon industri troli semakin popular pada masa kini, apa salahnye kite selitkan sedikit tambahan kepada keselamatan pengguna.. n lagi satu gua x puas hati, lu org xyah r bawak troli kalau setakat nak beli minyak gamat 2-3 botol!! sesak tau x..
gua harap cdgn ni diterima kerajaan..

No comments: