Sunday, January 30, 2011

resepi original uncle slocumm

ASSALAMUALAIKUM

cikgu subjek geografi melangkah keluar dari kelas,menandakan waktu rehat bermula....gua mula mengorek2 kocek belakang,dgn penoh harapan ada duet seringgit yg tertinggal lupe keluarkan mase dulu2...tangan gua meraba kosong....hmm,nampaknye menu minum pagi gua harini roti jala ngan karipap cecah air teh dm lagi...lalu gua dan beberapa kutu lain yg juga baru lepas meraba kocek belakang mendengus hampa serentak,menandakan bermulanya satu langkah suram ke dm....

biasanya bila sorang melangkah ke dm, hampir ke-namblas enamblas pelajar lelaki kelas gua akan sama2 turut maju ke dm,walaupn ade yg jadik belaan datin,baru je masok seratos ringgit dalam dompet...ni semua demi semangat setiakawan yg utuh gua nak ceritakan...bersatu teguh, bercerai bersatu balik semula...

jam menunjukkan pukol 10.40....kejap lagi kelas nak sambong balek....lepas penat beratur 4-5 kali ulang amek kueh karipap,gua dan rakan2 yg laen buat keputusan untuk kembali ke kelas,setelah ada sorang member terkantoi dah berator banyak kali...mane tak kantoi, kalau beratur nak roti jala, tapi tangan dah kale kari...kerana pegangan yg teguh atas prinsip bersatu tegoh,walaupn sorang terkantoi, yg lain ramai2 buat terkantoi sama dgn turut pergi berator dgn tangan berkuah kari...lepas naufal sebagai org terakhir yg kantoi bukan takat tangan kale kari tapi juga baju, gua dan rakan sekelas gua membasuh tangan dan mengatur langkah laju....

tiba di kelas, budak puteri kelas pn tak berapa nak penoh lagi...gua rasekan sesuatu yg tak kena,lantas membelek jadual hari ini...pendidikan visual,ohhh...gua mengangguk faham sambil melonjak kecil...lepas 5 minit, cikgu masih tak masok lagi...gua menoleh ke arah kantin yg hanya separuh focal length dari mata gua, melihat jai berdiri di depan kaunter membayar, sambil mengenggam sebiji roti coklat gardenia yg ketika itu hanya berharga 0.50 sen sebelom revolusi corak plastik...roti gardenia coklat..hurmm

jai masok ke kelas, melabuhkan punggung pada tempat duduk beliau dan "POPP" bunyi plastik roti diletupkan, cara tipikal budak2 bukak plastik roti...gua menoleh ke belakang sekali kilas...melihat jai menyuakan lebih kurang 1/12 daripada roti tersebut ke dalam mulut beliau, lantas menghulurkan baki roti yg lain kepada amon...amon mencubit sedikit dan menghulurkan pula kepada amir cu, amir cu juga mencubit sedikit dan menyampaikan kepada shaarie, shaarie juga mencubit sedikit dan memanjangkan kepada naim,naim cuba menolak dgn alasan alergik roti, tetapi tetap dipakse shaarie dgn menyumbat secubit daripada roti tersebot ke dalam rongga mulut terbuka beliau...sebelom roti itu disampaikan kepada rakan yg lain, semua budak putera menyeka pandangan ke arah naim yg didakwa alergik roti....menunggu apakah kesan sampingan yg akan berlaku...sejurus naim menelan roti tersebut, kami semua terkejut percaya...mmg naim alergik roti..beliau berubah menjadi lebih kacak...selepas memuji kekacakan naim dgn harapan gua pn akan ada alergik sebegitu rupa, roti teros dihulurkan kepada rakan2 yg lain...

sesampainya roti tersebot pada gua, gua mencubit sedikit,dan menghulurkan roti tersebot pada org terakhir yg masih belom merasa roti coklat tersebot...tamat kisah 30 minit rehat di hari rabu...apa cerita gua ni?? kesah roti gardenia coklat? kuah kari roti jala dm yg boleh tahan sedap? ataupn naim ade alergik?...keh3...saje gua bercerita ttg perangai member2 yg boleh tahan rare...org kata sharing is caring...lu org tau tak sape yg stat cakap bende tu dulu? kitorang la yg cakap...pasal kitorang mengamalkan sistem hati kuman sama dicecah, hati gajah sama dilapah, hati manusia siapa yg tahu...roti coklat gardenia dikongsi 16 org budak putera sekelas mungkin tak berapa nak legend....tapi kalau biskut lexus peanutbutter share 16 org, part tu payah siket...tapi sebenarnye bende2 camni la yg memperkuatkan hubungan antara member2...gua harap...moga2 harapan jadi kenyataan

"life is something unmeasurable...thats why it doesnt have unit"
-carlos santana

"friends are uncountable actually...you never know whether one
considering you as his/her friend or not"
-chris martin

*kalau bege mcd, sori la...gua taknak kongsi ramai2...keh3

1 comment:

Anonymous said...

nice.