Sunday, January 23, 2011

Diari Joni 3

 ASSALAMUALAIKUM

5.35 pm
Joni dengan parang di tangannya dihayun membabi buta. Habis koncot lalang yang menghalang perjalananannya ke Taman Geografi. Seekor belalang terkejut beruk terus melompat dari puncak lalang ke pentas tanah merah. Teringat keluarga di rumah, siapa pula nak sara kalau dah arwah.
Joni mengucap syukur atas kejayaannya mendapatkan parang. Memang sejak kecil dia diajar begitu. Keluarga alim, kata orang. Joni tersenyum girang bila terpandang batang buluhnya.
Dia terus memasang kekuda dan mula meberi fokus sepenuhnya. Di tangan kirinya, batang buluh dipegang, lurus menegak ke langit sementara tangan kanannya utuh menghala parang. Sesaat sebelum menetak, dia mencampak parang kebawah.
“ Baunya pun dah tak tajam, inikan pula matanya, “ keluh Joni sendirian. Diketuk-ketuk parang tersebut tanpa tujuan yang jelas.
Teringat dahulu, Sufian Soi kawan sebelah mejanya pernah minta jag air dari Pakcik Roe, hendak dipinjam untuk jamuan kelas 2 Skype. Nampak cantik dan bersinar, tapi sayang bila diisi, bocor bawahnya. Lantas, timbul desas-desus di sekolah tentang Pakcik Roe kedekut bagi pinjam barang. Asal pinjam, mesti diberi yang cacat, tak pun diberi yang sudah tak diguna.
Selama ini, Joni tak pernah percaya dengan desas-desus itu, tapi kini diri sendiri yang mengalami. Kena dihidung sendiri.
Joni bingkas bangun dan menyeka peluh didahi. Lengan baju Pendidikan Jasmani yang sudah lusuh itu dilipatnya. Joni cuba menenangkan diri dan menarik nafas dalam. Suaranya yang merdu terus dialun…

“ Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua…. “

Joni jelas kecewa dengan sikap Pakcik Roe. Dia menadah tangan berdoa agar sikap kedekut Pakcik roe dalam memberi pinjam barang berkurang, kalau tidak sekaligus cukuplah sedikit demi sedikit.
******************************************************************
“ Gunakan kudrat yang ada Joni. Hidup ini tidak boleh terlalu bermanja. Kalau tidak, hancur binasa. “ nasihat Atuk Ki kepada Joni. Jalanya disebar ke atas sungai yang kering itu.
Joni terpangu melihat perlakuan datuknya.
“ Tapi Atuk bukankah sungai itu kering, mana ada ikannya ? “ Joni cuba bertanya. Atuk Ki hanya senyum tawar.
*******************************************************************
5.43 pm
Joni tersentak dari lamunannya.
“ Mungkin ada benarnya kata-kata Atuk Ki. Inilah masanya. “ Joni menggenggam erat penumbuknya.
Azamnya makin tinggi. Lebih tinggi dari puncak Kinabalu.



Bersambung….

No comments: