Thursday, January 20, 2011

cinta coklat

assalamualaikum

gua berjalan-jalan megah seorang diri di midvalley. tiada apa yang nak dilakukan sebenarnya, hanya mahu lari daripada bebanan tugasan yang banyak. sungguh banyak, sehingga kadang2 gua lupa step untuk menggerakkan kuda dalam game chess. huruf L atau Z? hmm. gua teruskan berjalan sehingga gua sampai ke tingkat paling atas. gua lihat orang ramai melakukan tawaf selamat datang mengelilingi bulatan di hadapan cinema, beratur membeli tiket. gua perhatikan poster di cinema, mencari-cari jika ada tayangan filem 2 Alam hasil buah tangan dr. rozmey. hmm tiada. jadi mengapa orang terlampau ramai?

gua teruskan penerokaan solo gua di tingkat atas midvalley. gua kelaparan. gua terlihat food court yang penuh sesak. gua berlari-lari anak untuk kesana. secara tiba2, kaki gua kaku apabila gua tertoleh ke kanan. pameran coklat peringkat midvalley. hmm menarek. gua lajukan langkah gua menuju ke dalamnya. gua harap dengan keadaan gua yang serba daif ini, tanpa ditemani sebarang awek di sisi akan mampu membuatkan akak2 yang menjual coklat kat sini memberi sebanyak mungkin coklat untuk gua test kesedapannya. gua masuk tanpa lupa untuk memberi salam kepada semua pengunjung. aktiviti di dalam hall itu berhenti seketika. masing2 menjawab salam gua. selang dua saat, keadaan kembali rancak dan meriah.

gua perhatikan terdapat berbagai jenis coklat wujud dalam dunia ni. ade yang berperisa vanilla, coklat hitam, coklat coklat, coklat kelabu dan macam2 lagi. begitu juga, dengan bentuk. ade yang lonjong, bulat, petak dan love. love? mengapa? gua berdiri di tengah2 hall selama seminit sambil membuat muka garang dengan tangan didepangkan seluas mungkin bagi menarik perhatian orang ramai. semua orang tidak mempedulikan tindakan gua itu. semua membuat hal masing2 sambil ditemani pasangan yang setia di sisi. ditemani pasangan? coklat? apakah semua ini???

gua runsing. gua berlari keluar dari hall sambil menangis. sampai di tingkat dua, gua terjatuh dari eskalator hingga terjunam ke tingkat satu. gua bangun dari jatuh. serta-merta gua teringat kembali memori2 lama. satu-persatu menusuk ke minda..

di sekolah gua, atau lebih mesra dipanggil labu institution, coklat dan pasangan romantis memang x dapat dipisahkan. tidak percaya? percayalah kata siti nurhaliza. lu orang boleh tanya siapa2 pun, apakah hadiah mingguan yang diterima seorang pasangan kekasih. teddy bear? nasi goreng rudy? vitagen koop? ataupun mungkin kita boleh kata playstation portable? oh tidak sama sekali. tuan2 dan puan2, hadiah itu ialah coklat. ya! coklat! coklat ialah antara barang wajib beli pasangan kekasih jika outing. kajian yang dilakukan oleh pakcik jaga menunjukkan hampir 2/5 pelajar yang balik daripada outing, apabila di scan plastic dan bagnya, mempunyai coklat. hebat?

namun begitu, coklat yang diberi dari kekasih kepada kekasih di sekolah gua hanya terlimit kepada satu jenis sahaja iaitu cadbury. gua tatau nape, mungkin cadbury adalah coklat versatile mampu milik. atau mungkin pelajar2 tidak didedahkan dengan kewujudan coklat2 lain sepertimana gua yang telah didedahkan sewaktu pameran coklat peringkat midvalley berlangsung. mungkin juga salah pameran coklat yang memilih midvalley, bukan terminal one sebagai venue. banyak kemungkinan boleh terjadi di sini. tetapi yang pasti, cadbury adalah pilihan. bagi pasangan yang sengkek, mereka tetap akan berusaha mengumpul duit tabungan untuk membeli cadbury, walaupun mereka sedar kewujudan faeez halim dan konco2 nya dari pihak koop yang sering mempromosi coklat2 mereka seperti tofiluk, nips, safari yang jauh lebih murah walaupun kurang bermutu.

satu lagi gua perasan. ade berbagai cara untuk menjadikan pemberian coklat ini lebih bermakna. antaranya yang paling popular ialah letak bawah meja dengan harapan si tuan punya meja itu datang keesokan paginya dan makan coklat tu time perhimpunan. ade jugak yang menggunakan pengantara, rakan2 sendiri ataupun budak2 junior yang terliur dengan cadbury tu. tapi setakat ni gua x pernah jumpa lagi la sape2 yang guna makcik cleaner ke rudy kantin ke or makcik dm sebagai pengantara. haa yang gunakan cikgu samad dengan cg rahayu sebagai pengantara banyak jugak, tapi selalunya kalau guna dua orang ni, pasangan2 kekasih ni wat pakej sekali dengan surat2 dan mesej2 hp la. hehe. mintak maaf kepada semua hadirin hadirat sekalian..

gua tersedar daripada lamunan. air mata di pipi sudah kering. gua masih lapar. gua teruskan perjalanan gua ke mcD. ramai sungguh manusia. alhamdulillah gua dapat duduk. di depan gua ada satu pasangan kekaseh. time tengah makan, datang dua pasangan kekasih arab bertanyakan sama ada kerusi di sebelah mereka itu kosong atau tidak. makanpasangan kekasih melayu dengan konfiden menjawab kosong dan memberi kerusi itu dengan harapan pak arab dan mak arab itu amek kerusi dan blah pergi meja lain. tapi sangkaan mereka meleset. pak dan mak arab lepak sekali satu meja. meja dahlah kecik, kongsi lak 4 orang. gua kesian. lelaki macho menunjukkan muka hampa. harapannya untuk beromantis dengan awek romantisnya tidak kesampaian. awek romantis memujuk2 sambil bermonolog mencemuh lelaki romantis kerana membawanya makan di tempat yang sesak dan x romantis..

p/s : koop memang legend dalam menjual coklat dan aiskrim.

5 comments:

Aen said...

luqman penah bg gwa coklat cadbury hazelnut mase form 2. gwa sgt terkejut tp sgt suke! yaww. ter-rindu pulakk si luqman. muahahaha.

Arepseman said...

cadbury memang legend

Aen said...

hahaha. tau takpe! :)

sedap woo.! tp farero rocher lebih sedap.

nurshahida said...

lawok semann!!!!!!!!ak ta pnah dpt pon, bg ak demolino lebih legend!

kiki said...

eh aku xdpt cadbury pong. toblerone je weh. hoho