Saturday, February 5, 2011

Diari Joni 4

 ASSALAMUALAIKUM

6.05 pm
Luka dan calar-balar di tangan Joni semakin bercambah. Manakan tidak, habis batang buluh dihalusi dengan tangannya. Parang Pakcik Roe masih tertusuk kukuh di tanah. Azimat Atuk Ki mendorong Joni untuk tidak berputus asa dari mencapai impian. Peluh jantan Joni menitik satu demi satu.
Tiba-tiba, pandangannya jadi gelap kesumat. Joni yang tadi berdiri gagah kini separa mencangkung. Kedua kaki Joni makin lama makin lemah. Tekaknya terasa haus. Haus yang amat sangat.
“ Dehydrated sangat ni… “ cetus hati Joni.
Dari jauh Joni lihat seorang pelajar tingkatan satu berlari-lari anak di koridor sebelah kantin Pakcik Roe. Dia menekan picu water ccoler, dan meneguk curahan air sejuk dari muncung water cooler tersebut. Setelah puas meneguk air sejuk, dia pun melepaskan picu water cooler. Mukanya tergambar perasaan puas.
Redzuan. Ya, itu Redzuan. Redzuan adalah adik angkat Joni. Memang jadi kebiasaan di sekolahnya, para pelajar Tingkatan Lima akan diberi amanah menjaga seorang pelajar tingkatan satu. Merekalah yang bakal mencorak para pelajar tingkatan satu, yang diibaratkan bak kain sutera putih. Joni yakin selama ini dia telah mengasuh Redzuan sebaik mungkin dan bakal membantunya ketika dia dalam kesusahan, seperti sekarang.
“ Redz…..Redzu…Redzu…” Joni cuba menjerit meminta tolong adik angkat namun suara merdunya tidak keluar lagi.
Dia mencuba kali kedua.
“ Redz…..Redzu…Dzu…..” Kegagalannya pun.
Air mata Joni tiba-tiba mencurah, dia menangis teresak-esak ibarat bayi yang suci. Begini rupanya perasaan orang yang tidak ada makanan, tidak punya minuman. Hati lembutnya tersentuh.
“ Joni tak patut mengalah !! Joni cergas dan cerdas !!! “ suara dari dalam membentak hati Joni.
Seolah mendapat tiupan semangat, Joni yang hampir rebah akibat dehydration terus bangun bertongkat parang.
Dalam fikiran, Joni cuba memanggil-manggil memori siri dokumentari Man VS Wiild, yang diacarakan oleh Bear Grylls. Joni memang minat rancangan Man VS Wild. Rancangan tersebut mengajar bagaimana seseorang mampu menyelamatkan diri ketika berada dalam kecemasan, seperti situasi Joni sekarang.
Joni mendongak ke atas. Buluh- buluh Taman Geografi yang tergantung malu memberi idea kepada Joni.
Zaaaass !
Dihirupnya air jernih yang keluar dari buluh di Taman Geografi itu. Zoni pantas meyahut sebatang lagi buluh dan mencantas. Air jernih yang keluar mengalir membasahi tekak Joni.
“ Alhamdulillah..” bisik Joni. Sesudah puas meneguk air, Joni melempar batang-batang buluh itu ke tanah. Biar tumbuh menjadi baja.
“ Dah..sambung kerja. “ bicara Joni dengan tegas.





Bersambung…….

No comments: