Monday, June 27, 2011

Play Sports

 ASSALAMUALAIKUM

Kalau gua cakap pasal faedah bersukan ataupun exercise/play sports, memang confirm2 lu orang akan dapat jawab dengan senang. Selain daripada lu orang sendiri yang merasai faedah bersukan itu, ianya juga merupakan soalan yang sering keluar dalam karangan2 Bahasa Melayu atau English time sekolah. Jadi, walaupun x pernah bersukan pun, lu orang akan dapat jawab dengan senang soalan pasal faedah2 nih. Klise sangat.. menyihatkan badan, mengeratkan silaturrahim, membantu melancarkan pengaliran darah, membolehkan lu orang memakai fesyen2 sukan yang terbaru seperti seluar trek sekolah yang bergoyang-goyang dan banyak lagi.. perghh senang.

Bersukan memang menyihatkan, tapi tahukah lu orang bahawa menonton orang bersukan lagi menyihatkan? Perghh gua cakap, dia punya benefits jauh lebih hebat daripada yang tengah bersukan. Benefits ialah faedah dalam Bahasa Melayu, bukan ape gua takut Dodol Utopia ataupun Naim Khazali x faham gua cakap English. Ohh, English ialah Bahasa Inggeris. Lu orang kene alert. orang yang bersukan benefits nya banyak terarah kepada menyihatkan badan.. serta semua isi2 penting seperti yang ditulis oleh Man Jeddah, pelajar tahun 6 dalam karangan “faedah bersukan”, namun faedah orang menonton sukan lebih terbaikk habaq hang. Meh gua story satu-satu, mengikut kategori, iaitu kesihatan, kesenian dan kebudayaan, semangat patriotism, dan lain-lain.

First, kesihatan. Gua ambil contoh orang yang pergi stadium tengok bola. Jarang gua jumpa orang yang tengok bola bila keluar dari stadium x berpeluh sekali. Jarang jugak gua jumpa orang yang bila habis tengok bola bila keluar dari stadium berpeluh lagi hebat daripada player bola. Jadi pandai2 lah lu orang ambil in the middle between that tentang tahap peluh yang dikeluarkan. Perghhh bila peluh keluar, menyihatkan ape? Setakat gua belajar PJK kat sekolah dulu, yang gua faham, asal peluh keluar je kira menyihatkan lah tu ye dok. Kalau x pergi stadium pun xpe, duduk rumah tengok final badminton yang ada player Malaysia.. perghh, berpeluh jugak. Tapi kalau lu tengok Golf Channel di rumah dengan air-cond dipasang sepoi-sepoi bahasa.. berpeluh, gua x pasti.

Part kesenian dan kebudayaan yang gua suka nih. Kalau lu orang pergi stadium, tengok bola ke badminton ke takraw ke, benda yang paling best ialah follow nyanyian2 daripada fans yang datang. Perghh feeling dia, lagi style daripada tengok konsert baq hang. Nyanyian2 pulak memang sedap, tambah2 lagi backup singer iaitu fans semua nyanyi style menjerit. Perghh kalau Paul Moss datang tengok bola pun beliau nyanyi macam ni, pitching lari pun xde hal. Lagi satu, setakat nyanyi je buat ape. Berjoget tu penting. Giler kesenian dan kebudayaan lah gua cakap. Yang paling style, lu orang x perlu nak berlatih depan youtube nak follow2 kareografi sambil jerit2 5,6 7,8! before datang ke stadium macam lu orang buat before pergi konsert k-pop, tapi lu orang boleh follow tarian2 dengan senang je time tengah tengok bola tuh. Simple serta penuh kesenian dan kebudayaan.

Lagi satu, tengok sports akan menaikkan semangat patritosme. X perlu susah2 habis duit belanja datang tengok tugu negara dengan tujuan untuk membangkitkan semangat patriotism, setakat beli tiket masuk stadium dah cukup. Dah lebih menyeronokkan. Bendera Malaysia merata-rata, Melayu Cina India merata-rata serta macam2 lagi merata-rata. Ahh macam2 lagi. Gua xtau nak cakap macam mana.

Jom. Hari Rabu nih, Malaysia lawan Taiwan kat Bukit Jalil. Lepastu macam2 lagi ada, lawan Arsenal la, Liverpool la, Chelsea la.. macam2. Apa kata jom gi stadium. Die punye feeling memang terbaikk. Lagi terbaik gua rasa daripada join demonstarasi. X, bukan gua cakap demonstrasi itu x baik ke ape, tapi gi stadium tengok bola lagi baik. Ahhh kalau nak join demonstrasi pun gua xde hal, asalkan lu orang gi stadium. Ape? Lu orang takut gi stadium nanti lapar laa ape la. Ceyt, kuaci kat stadium giler sedap. Campur2 dengan air mineral. Perghhh rase die..

Banyak betul gua cakap English campur2 BM dalam nih. Rasa macam BBNU pulak. Perghh feeling die.. 

1 comment:

rizal_everdeen said...

cilake arep. aku terase dowh buat post campur2 ni. cis.

xkan aku masuk BBNU kot? brrrrr. gerun gerun.