Wednesday, June 22, 2011

my first time

ASSALAMUALAIKUM

Gua dibesarkan dengan menonton kartun usop sontorian sebelum solat maghrib, makan makanan kampung seperti nasi goreng kampung, dan main tangkap ikan di parit2, bukan laut dalam seperti GP joran metro…jadi secara logik akal manusia normal, gua memang budak kampung…tak perlu gua tukar nama kepada manap mahupun ali untuk menunjukkan yg gua ni brader kampung...oleh hal yg sedemikian, gua jarang didedahkan dgn aktiviti2 kebandaran macam window shopping, jogging setiap petang di taman bersama anjing, mahupun bermain Daytona usa di arked….dan yg paling mustahak, gua kurang diperkenalkan dengan makanan2 fast food yg hanya boleh didapati di kawasan pesat membangun…kfc, pizza hut, mcd, tu semua gua jarang jumpe…jangan kate nak jumpe makanan die, mainan percuma happy meal tu pun gua dapat tatap dalam iklan tv sahaja…tu pun kadang2 iklannye taknak keluar kat tv rumah gua…kampung katenye…cilake
Memandangkan gua jarang makan2 kat kfc,pizza hut mahupun mcd ni, maka gua takde kemahiran yg mantap untuk berhadapan dengan kedai2 sebegini…gua tak akan tau ape nak buat…adekah gua perlu carik meja kosong, duduk dan tunggu org amik order? Kalau kat mcd, bolehke gua order burger big mac special macam selalu gua buat dekat kedai burger cik bob? Kat pizza hut tu sop boleh gua tuang suke hati tak? Soalan2 rupe macamni selalu buat gua seakan fobia untuk dekat dgn kedai2 begini rupa…kadang2 terbawak2 ke mimpi…gua runsing…takkan gua yg semaskulin arepseman nak mengalah dengan hal tadika2 camni? Jadi, gua ingin mula belajar “how to deal with kfc”..apsal kfc? Pasal kfc adalah tempat yg selalu family gua pergi,bungkus….pizza hut jarang, manakala mcd ketika itu gua rasa adalah benda mustahil kerana ade satu burger legend depan pasaraya Billion tgh up mase tu…
Oleh yg demikian, gua mula ikut2 bile abg atau bapak gua pergi kfc…gua nak tgk camne proses aqad jualbeli berlangsung….bile gua follow bapak gua, beliau ade cara tersendiri yg sememangnya style…ini gua panggil style redah...order dgn menunjuk menu yg ade kat atas kaunter, dan mengiyakan hampir semua yg ditanya oleh awek kaunter…gua rasekan cara ini mudah bagi ‘green horn’ mcm gua….bile follow abg gua plak, lain carenye….cara beliau lebih style dan teratur…macam selame ni kfc tu beliau yg asaskan…order tak pakai tunjuk, tapi cakap ape yg nak….soalan yg ditanye awek kaunter ade yg dibalas dgn jawapan ye,taknak,takpe dan lain2 jawapan yg berkait….nampak lebih pro…gua kagum sendiri di tepi kaunter
Ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah… dan pokok tanpa buah boleh bergoyang kerana angin yang goncang seperti kata meet uncle hussen....suatu hari gua dan mak gua keluar ke Bandar….bank cimb nak bayar loan juta2 kat mak gua…lepas gembira2 tengok duit banyak, gua ajak makan kfc…ye la, duit banyak makan kat kfc la, ape klas makan kat rumah…sesampainye kat kfc,kitorang carik tempat duduk dulu…mase tu pagi dan byk tmpat kosong..jadik gua rasa harini gua nak makan pindah2 tempat….tiba2 mak gua cakap,”dah dodol, pergi order sane”…gua tersentak…gu tengok depan, ade mak gua…kiri akak gua…kanan, makcik tukang mop yg secare tiba2 bertentang mate dgn gua…ayam tambatan hal order2 kfc macam bapak dan abang gua takde….ini hal berat…tapi nampaknya inilah masanya gua amalkan ilmu yg gua dah cilok sedikit sebanyak…
Gua berjalan kemas ke kaunter….takde sorang pon yg tgh order…ini merencatkan gua untuk membuat sedikit persediaan…namun begitu, demi nampak maskulin gua gagahi juga…”selamat datang.makan bungkus?”, awek sweet soal gua pantas…gua senyum nipis, dan menjawab ‘makan’…ahh, soalan2 camni takkan gua tak boleh jawab…..konfiden gua mula naik…gua rase gua boleh handle benda ni dgn steady macm gua selalu beli gam sagu dekat koperasi sekolah….gua mule tengok menu…otak gua berfikir ligat, ape makanan yg logic untuk mengenyangkan 3 org pelanggan…lepas berfikir lebih kurang, gua pilih satu combo set…gua tak igt apebende yg gua pilih, ni hal 20-30 tahun dulu…..pastu awek tu senyum lagi sekali…dan bertanya,”nak tambah fries?”…ahh, apebende ni…gua tak reti jawab soalan2 camni…tapi gua cube control jiwa…mengikot petua sesetengah org, kalau tak berapa paham ape bende yg budak kaunter tanyekan, cume iyakan sahaje seperti dgn menjawab “ok, boleh, nak” dan lain2 yg positif…dalam keadaan gabra, gua jawab “ok”…dan awek tadi menekan2 keyboard die…wahh, berjaya…lepastu die tanye plak “air pepsi ke?”...gua jawab “nak”…awek kaunter membuat muke sedikit pelik, namun masih lagi menekan2 keyboard beliau….walaupun moral gua sedikit jatuh akibat awek tadi buat muke, gua masih yakin gua dapat handle aktiviti makan kfc harini….dan gua telah harungi beberapa lagi soalan lain yg ada hubungan dengan membeli ayam kfc….siap semua makanan yg diorder atas dulang, gua angkat dan berjalan perlahan ke arah meja..gua perasan awek tadi ade cakap sesuatu dgn member die lantas tergelak kecil….gua duduk dan memandang ayam kfc dengan pandangan paling sepi pernah gua buat…memang sepi
*********************
Lepas awek tu tanye pasal air pepsi, die tanye gua “nak ayam OR ke spicy”….gua gelabah tak tau….OR tu jadah ape? Spicy tu apebende plak….dgn gelabah2,maka gua ikot petua yg ada dan jawab “ok”....awek tu tersenyum sinis dan menjawab kembali “OK”.....memandangkan OK dekat dgn OR, gua dpt ayam OR haritu….


p/s: kat meja,akak gua tanye apsal tak amek spicy….mase tu baru gua dapat tangkap apebende OR dgn spicy ni…gua jawab kat akak gua dgn steady, “spicy pedas…makan pedas2 nanti kene apendiks” sambil menyambong layan kepak ayam

No comments: