Friday, June 17, 2011

dirty job with mike rowe

ASSALAMUALAIKUM

bajak adalah satu benda retro, bergantung pada cara bagaimana brader2 melihatnya….boleh jadi ada brader yang memandang bajak sebagai satu kenderaan yang berpotensi untuk dijadikan kenderaan utama menggantikan kereta2 sport mereka…ada juga yang melihat bajak hanya sebagai satu objek besi picisan yang asyik bermain di tempat2 kotor….tak kurang juga ada ahli2 seni memberi bajak satu definisi yang abstrak hingga hanya mereka sahaja yang faham, seperti meng-similekan bajak umpama pokok yang lemah gemalai dipukul angin…ahh cilake, memang hanya mereka sahaja yang paham..
masa kecik area tadika sampai darjah 4, bajak ada satu daya tarikan sendiri, ataupun kalau naim cakap,”somekind of attraction”….sebenarnya benda yang keje korek mengorek mahupun buat jalan ni ada macam2…ada name jcb, backhoe dan lain2…tapi gua lebih gemar dgn nama bajak…gua mengandaikan nama bajak adalah satu nama yg holistic merangkumi semua kenderaan yang berkait
bila ade “scene” bajak(gua harap lu org paham apa yg dikatakan scene bajak),hampir semua golongan masyarakt pakat berkumpol…kalau kat sekolah rendah, ayat2 macam “jom petang ni main kat umah aku plak, ade bajak tgh korek lobang sampah ” akan selalu diucapkan dgn penuh bangga tatkala ada projek korek mengorek di belakang rumah…scene bajak ni ada dua feel…feel pertama masa tengok keje korek mengorek tu sendiri….gua tak tau camne nak huraikan dgn mendalam supaya mane2 mamat yang tak pernah layan bajak boleh paham apa yg gua maksudkan…tapi bila tengok bajak tu korek tanah sana, angkut bawak tanah ke sini, memang akan ada semacam satu perasaan yang style…lebih style dari perasaan menang pilihanraya umum…bila tengok brader yang bawak bajak tu, lg lain macam style dia…kolaborasi mata yang sentiasa menoleh kebelakang, kaki kiri mengawal clutch dgn lembut, kaki kanan mengenjut minyak sesedap mungkin, tangan kiri mengawal penukaran gear yang sesuai dan akhir sekali tangan kanan mengatur kawalan “pencedok dan pengorek” bajak…bile tengok bajak buat kerja, semua orang akan terpaku akan keindahannya….motor yang lalu akan berhenti parking tepi, tangan menongkat dagu pada meter moto, layan tengok bajak…kereta yang lalu akan slow down tukar gear satu, bagi paling berat supaya sempat tengok bajak korek tanah satu due trip…org yg berjalan kaki pegi kedai akan patah balik rumah amek motor, landing macam org bawak motor tengok bajak,kembali semula ke rumah apabila scene bajak tamat dan kembali berjalan kaki ke kedai…ahhh, bila gua igt2 balek, gua boleh tengok keadaan yang harmoni dan gembira keliling scene bajak…
tadi gua cakap bila layan bajak ni ade due jenis feel….feel kedua ni terang2 gua cakap, Cuma budak2 je yang dapat rasa…orang tua? Brader lepas spm? Mamat balik cuti summer oversea? Takde yang akan dapat rasa…yang gua maksudkan ni adalah feel main bajak tu sendiri…lepas pakcik bajak setel keje, budak2 mula amik tempat masing2…gua dulu tak terkecuali…biasenye bajak akan tersadai kat satu2 tempat selagi keje die tak siap…jadik kalau keje bajak tu makan 4-5 hari, maka 4-5 hari la gua dan kutu2 lain berpeluang main bajak sampai muntah2….mule la sume berebot nak amek port seat…biasanya hal2 camni gua champion…sume budak jatuh lumpuh bila gua pukol gune senjata batang ubi kayu…bile dapat dudok kat seat, rase sendiri pegang joystick control cangkol bajak tu, amek feel tekan2 minyak bajak, perghhhh, memang boleh bawak gadoh kadang2 taknak turon punye pasal… tapi biasanya budak2 bertolak ansur…tak pernah lagi gua jumpe perangai macam giant doraemon, semua nak kat die…benda2 camni kan boleh bergilir…kalau yg sorang tu dudok kat seat, yg laen dudok la dekat cangkol bajak tu, yang lain lagi main la dekat tayar…kalau ade yg perempuan , bolehla mula berjinak2 sebagai autogirl bajak…ahh, zaman budak2…takde masalah lah…
*
*
*
tapi harini budak2 penah tengok ke join ke scene2 bajak ni?bajak pon tak tau... Bajak hitam pon entah2 tak tau….ahh, lu org pon gua rase ade yg tak tau bajak hitam tu mende....kene stadi balek beb

p/s: bajak hitam memang tak ade kene mengena dgn bajak yg mengorek tanah...walau sedikit pon

1 comment:

uglyduck said...

haha sedikit tergelak. enjoy reading /^,^/ v