Sunday, May 1, 2011

kapitan2 rumah


ASSALAMUALAIKUM



rumah sukan merupakan satu bentuk manipulasi positif yg dijalankan oleh pihak sekolah dalam usaha melahirkan para pelajar yg mempunyai semangat juang yg tinggi selain menanamkan semangat asabiyah sedikit sebanyak...sepanjang penglibatan gua dalam bersekolah, cume ade sekolah rendah ngan sekolah menengah gua je yg ade maen rumah sukan ni...sekolah tadika kemas gua maseh belom mampu mengadaptasi kemahiran berumah sukan kerana percaya akan satu tradisi, kalau buat rumah sukan, secara automatik kene buat pondok rumah sukan sekali yg menelan belanja tinggi...maka setiap pertandingan tradisional tadika seperti pingpong dalam camca, tarik tali, dan isik air dalam botol gune span dijalankan secara individual...kemenangan itu lebih stylish bukan?

di sekolah rendah, gua mule kenal dgn rumah sukan..ade 4 kale pada asalnye iaitu merah,biru,hijau dan kuning...mase gua dajah 6 tibe2 ade tambahan satu rumah lagi iaitu oren...gua rase ni semua pengaruh zahid AF yg minat kale oren...setiap rumah sukan juge diwakili seorang pelajar yg kononnye ketua rumah sukan....tapi gua lihat,mereka ini tiadalah apapun fungsinya melainkan hanya membongkak dgn nama ketua rumah itu...mereka2 ini kadang2 gua rasa layak dipijak sahaja...

masok sekolah menengah, gua rasekan sistem rumah sukan sangat legend..warna ntok rumah sukan masih lagi dimonopoli oleh warna hijau,kuning,merah dan biru...tapi,kini tiada lagi warna oren zahid...namun begitu, nama warna bukanlah lagi nama primer dalam memanggil nama rumah sukan...setiap warna ada nama timangan masing2....Abu Bakar bagi hijau, Umar bagi kuning, Uthman bagi merah dan Ali bagi biru...satu lagi benda legend bagi sistem rumah sukan di skolah menengah, budak yg memegang jawatan ketua rumah sukan sememangnya seorang yg hebat lantas bukan seorang yg hanya layak ntok dipijak. antara lagenda ketua rumah sukan sepanjang gua di smap adalah iskandar bagi Abu Bakar...rumah lain gua tak igt..

namun begitu, gua pada hari ini ingin menceritakan sedikit sebanyak kisah sejarah rahsia ketua2 rumah sukan atau "house cap" dalam batch gua iaitu pada tahun 2009....mereka ini sememangnya merupakan golongan yg hebat, berkeyakinan tinggi juga tiada penyakit berangkai...kalau tidak, masakan mereka boleh bersekedudukan sebaris dgn nama2 hebat dalam menerajui rumah sukan masing2....jadi, gua membawakan sedikit sebanyak kisah di sebalik kehidupan para bekas ketua rumah dalam batch gua....ini hanya kisah, bukan benar.....



fazreen izuan-ketua rumah Uthman, menang tanpa bertanding dalam pemilihan ketua rumah sukan...merupakan calon faveret dalam pemilihan...ramai ahli rumah Uthman terutama junior tidak tahu yg mana satu ketua mereka...hinggakan ada khabar angin mengatakan, rumah mereka akan diketuai dari jauh berchanelkan kerajaan langit...ini berikutan nama fazreen izuan merupakan satu nama yg sgt rare di smap...apabila seorang bernama ucop mengaku bahawa beliau merupakan pemilik nama fazreen izuan yg sebenar, maka terhapuslah semua khabar angin dan fitnah ayah pin....kisah panjang tentang nama beliau di sini.....fazreen izuan bukanlah sekadar ketua...beliau berbakat besar dalam larian jarak jauh...gua bukan nak sembang kencang pasal beliau...tapi setakat ini,setiap kali beliau berlumba dgn gua lari 1000m tanpa henti, beliau hanya akan ketinggalan 1 saat lebih sahaja belakang gua...laju tak lajunya beliau kerana biasanya org laen gua boleh tinggalkan 20saat lebih....beliau juga pernah memegang jawatan ketua editor majalah skolah gua, dan gua rase setakat ni majalah ilham edisi diorang yg paleng canggih....sumbangan utama beliau dalam rumah uthman? ...sumbangan utama beliau yg boleh gua kira dikenang sepanjang zaman adalah membawa kemenangan utk rumah Uthman dalam pertandingan kawad beragam hari sukan...perghh,style2..tidak lupa, sebelum memegang jawatan ketua rumah Uthman, beliau pernah mencipta sejarah sebagai underdog yg menang pertandingan bahas intra-smap bersama dua rakan beliau yg laen...dan berlandaskan kemahiran bahas beliau itulah gua rase yg membawa saudara fazreen ini ke jalan perguaman...



adib rhaais-ketua rumah Umar, gua tak pasti sama ada wujud pertandingan dalam merebut jawatan ini...kalau ada perebutan pun, mungkin berlaku antara beliau dan anop yg merupakan ketua prs....lupakan tentang perebutan jawatan, yg sudah pasti mmg adib rhaais yg menjadi ketua rumah bergandingan dgn ehem2 dari wakil puteri...sejarah pelantikan adib sgt mudah....nama beliau sudah dicanang awal2 sejak form4 lagi oleh ketua rumah Umar ketika itu yg lebih dikenali dgn nama calid...tup2 naek form5, memang betol beliau jadik...bukan susah ye dop?...tapi adib bukanlah seorang yg kaki cari publisiti dgn senior demi jawatan..beliau ada cara beliau sendiri...dan itu cara beliau, gua taktau....ketika menengah rendah, beliau mempunyai sedikit masalah komunikasi dgn rakan2 yg laen kerana tutur katanya yg kadang2 ke laut...tapi itu dulu...sekarang beliau cakap style kl....berbeza dgn ketua rumah uthman, adib lebih cenderung dalam acara padang...beliau berbakat dalam acara2 seperti lempar cakera dan lontar peluru...tapi apakan daya, kewujudan beliau dalam hari sukan hanya dipandang sebelah mata oleh bob the papaleyweyyy dari rumah abu bakar yg nyata memonopoli sukan2 menggunakan kudrat nafsu....namun begitu, adib tetap memberi saingan rapat...selain amek port dalam hari sukan, beliau juga aktif dalam mewakili sekolah dalam sukan2 seperti badminton,ragbi juga hoki...tetapi,tolak itu semua ketepi...yg penting, kejayaan paleng momentus bagi beliau sepanjang memegang jawatan house cap merupakan momentasi ketika beliau membawa rumah Umar memenangi anugerah rumah terbaek...siap belanje makan piza large sorang satu kotak mamat ni...kaye tak igt..

ni die kesah due kutu yg berjaya menerajui rumah sukan masing2 sepanjang sesi 2009...ade lagi due kutu laen yg gua tak tules iaitu house cap rumah abu bakar ngan rumah ali...tapi gua hold dulu...sambong lain bulan...sape2 nak jadik ketua rumah kuning ngan merah, boleh menurun ilmu sebarang due dengan mamat duorang ni...memang legend...

to lead the people, walk behind them
-michael oher a.k.a big mike,1998

3 comments:

nur said...

mungkinkah lepas ini akan ada entry ttg pemegang jawatan2 lain di smap?? ku, ketua prs mahupun ketua bdk?? tp ketua klas x perlu kot..

dodol-makanan yg berfikir said...

tu taktau..bende camni tak dirancang...silap2 entri pasal pustakawan yg aku tak tau sape pon boleh ade

nur said...

haha.. makcik tipah pun ok gak..