Sunday, May 8, 2011

study hard..dont study smart...

ASSALAMUALAIKUM

baru2 ni gua dengar ade satu sumpahan baru...ni takde kene mengene dengan hal2 sumpah minggu2 lepas...ni benda lagi berat, tak boleh gua jeling2 sebelah mate je...pasal budak smap spm 2010 masok palam...bilangan yang masok lebih kurang gak dgn budak2 xtrovert yg lepak palam...perghhh..ni satu kes berat...sumpahan palam bukan maen2...tak kene gaye handle, satu keturunan boleh kene

ape2 hal pon, gua ucapkan tahniah kepada mereka yang bersetuju untok menyambung pelajaran ke palam....perkara berkaet sumpahan2 ni tolak tepi....khurafat..penat ustaz amirul ajar kat tv3..jadik gua di sini cume nak bagi beberapa pembayang gaye hidop yang lu orang akan hadapi selama mane lu orang berpijak atas puncak alam itu sendiri...buat kali pertama dan akhirnya gua ingatkan, ini benda penting, bukan program akademi fantasia yang merapu2....

hari pendaftaran..
-datang awal pagi, tapi jangan tinggal subuh...kalau tinggal, baek lu jangan masok universiti...ni adalah bagi mengelakkan lu tersangkot dalam kesesakan jalanraya palam yang biasanya mula berlaku pada jam lebih kurang 9.30...mase tu, matahari punye radiasi dah boleh tembos aircond kete lu orang...kalau awal2 pagi ni, jem pon lu boleh senyum2 lagi layan sinar fm..takde hal gua rase...daftar pakai baju pejabat...tali leher agak2 lu rase dah panas, dipersilakan tanggal...lagi satu agak2 rase taknak hidop bosan takde member awal2 ni, pergi daftar tempat kediaman sekali dgn member2 laen yang dikenali rapat...cakap dgn brader tu yang lu orang sume nak dudok satu rumah, sambil mengenggam buku lima masing2..

kediaman..
|kanan katil gua, kiri katil patel...nampak sgt gua pengemas||

-tempat tinggal ni gua panggil rumah, tapi bukan rumah sebijik2 kat atas tanah macam kat taman tun dr. ismail...die camni...ada bangunan tinggi 9 tingkat, satu tingkat ade 8 rumah, satu rumah ade 4 bilek, satu bilek ade due katil lantas bermaksud boleh masok due orang satu bilek, juga bermaksod satu rumah ade 8 orang, dan bermaksud juga satu tingkat boleh ade 64 orang...bilek memang selesa gua cakap...lagi selesa dari bilek warden bertugas kat asrama...tu baru bilek..kalau nak kate rumah, lagi selesa dari makmal ict? tu gua tak tau...senang cakap memang selesa...cume perangai macam gambang sahaje akan kate tidak...ade ruang tamu ntok lu org buat xtvt kekeluargaan...tandas siap ade ampaian...air laju, takde kalau orang tingkat bawah bukak air, orang tingkat atas menganga...takat gua dudok dulu takde lg hal2 camtu...kalau takde air, tu maksodnye satu blok takde air...

sumber makanan..

-makanan ikot harge gua dulu, murah...murah yang gua maksodkan ni adelah harga makanan yang dijual kat kafe hostel...biasa makan lauk nafsu manusia biasa, harga cecah 3.50...air kadang free kadang tak..kalau beli air, tambah la singgit...kalau taknak tambah singgit, lu pau air member...kalau time lu makan ade jin ifrit tumpang sebelah, tu gua tak tau harge berape mahal boleh pergi...cerite tempat makan, tempat makan ade due tempat...yang dekat ngan apartmen budak laki, namenye angsana...yang jauh dari tempat budak laki plak namenye rafflesia, raff for short...kat angsana, kedai legend kalau nak makan order2, gua bagi satu kedai je...namenye layar cafe...kalau nak maen cedok2, lu jalan pusing keliling...aneka pilihan...kalau terasa lidah nak makan dengan awek2 plak, boleh gerak ke raff..kat situ gua rekemen satu kedai yang panjang...gua panggil kedai akak legend..macam name diberi, makanan memang legend...kalau tak tau yg mane satu, cube tanye2 orang...kompem lu tak jumpe sampai bile2 pasal sekutu2 gua je gune name tu...
||keadaan dalam rafflesia||

tempat belajar..

||fakulti time malam|

-gua tau lu orang paleng suke part ni, pasal lu masok universiti memang sebab nak belajar...tempat belajar agak jauh, tak kire bangunan apartmen mane lu dudok sekalipon....nak gerak ke bgnan fakulti, lu kene menuruni 200lebih anak tangge...tu baru kire turun..belom kire hal naik tangge lagi...tapi naik turun, bilangan anak tangge tetap same, tak berubah....ade 3 tempat lu orang akn menimba ilmu iaitu kelas mcm kat skolah untuk tutorial, makmal mase ade nak buat xperimen, dan lecture hall mase kuliah...dekat area fakulti ni pon ade tempat makan..lu jangan risau...tapi harge die laen macam dari kat atas...kalau lauk biase2 nasi+sayur+ayam kat atas hargenye 3.50, kat bawah boleh jadik 4.00...kalau nasib lu tak berape baek, boleh jadik 4.50...kalau akak tu nak kaye cepat, die cas rm10.00....bile cecah rm10.00, lu boleh tapak org yang jual tu depan2 on the spot...

pengangkutan..

-motor boleh bawak...tapi mase daftar, takyah la bawak motor terus...simpan dulu kat mane2 semak yang patot..takot ade masalah birokrasi...nanti motor tu kene didaftarkan...camne tu gua tak tau...lu follow la mane2 kutu yang ade bawk moto gak...yang gua betol2 tau, bas...bas paleng popular dalam palam ni adelah rapidkl...dengan kemampuan membawa hingga 3 kali muatan yang dibenarkan, rapidkl tak pernah memberikan rasa kecewa kepada para pengguna...sape2 yg taktau, rapidkl ni maen nombor2...salah nombor bas lu naek, lu perlu menyesal sehabisnya dalam bas sambil layan video2 yg ditayang kat tv bas tu...bas U90 akan pergi dari palam lalu klang sentral lalu seksyen 2 lalu depan pkns smpai perhentian bandar shah alam...dan jgn tertipu, perhentian bandar tu takde ape2...percayalah, lu org takkan pernah mahu berada di sana...kalau nak pergi merasa jadik org kl, lu turun seksyen 2 lantas amek bas U80...kalau nak pergi sunway piramid, lu turun pkns dan naik bas U62...kat mane orang paleng ramai turon, kat situ lah sunway piramid..siyeh gua kabo...

fuhh, gua rase gua dah cover beberape bende yang penting kat sini....yang penting, datang nak belajar...dan bermaen juga sebenarnya...cume gua pesan, jangan ponteng kelas..ponteng kelas itu membosankan...

*nanti time puase, ade bazaar dekat padang kawad...dekat je...ade due kedai legend...satu,kedai nasi kukus pak man...dan kedua yang paleng legend, kedai nasik ambeng...nasik ambeng die legend, dan akak yang jual tu plak paleng legend...legend dari sisi gelap...kueh yang dijual pon menyihatkan....karipap penoh oxygen dari inti, bagus bagi mereka yang ade asma...

**belajar kat mane2 gua rase same sahaje...hitler dulu pon belajar kat sekolah harian...tengok, die boleh lead total annihilation...hebat tak hebat? yang belajar tu kenelah betol2...ye dop?


||bazaar mase bulan puase..lambat tak dapat, atau mungkin juga, lambat dpt free||

No comments: