Tuesday, February 22, 2011

Dewan seri bestari : An interview with Naufal Nashih

ASSALAMUALAIKUM


Untuk mendapatkan saudara Naufal Nashih agak susah. Beliau merupakan seorang yang sibuk dan hampir tiada masa untuk melakukan aktiviti2 yang kurang member faedah. Namun, gua berkesempatan juga untuk menebual beliau sebagai tetamu pertama untuk edisi “With Arepseman”, sebuah rancangan yang gua rasa xkan berjaya masuk tv sampai bila2.
Sebelum tu, biar gua kenalkan dulu siapa sebenarnya beliau. Naufal ialah seorang anak jati Penang, kemudian membuat keputusan merantau selama 5 tahun untuk mencari awek dari kalangan orang Negeri Sembilan, kemudian merasakan bahawa awek2 Malaysia x hot lalu mengambil keputusan membawa diri ke United States. Lokasi terkini persembunyian beliau, mengikut sumber daripada Wilkileaks, ialah di Nashville, Tennessee dan mengikuti pengajian kejuruteraan di Vanderbilt University.
Moh ikuti temubual gua bersama perancang tengah pasukan bola sepak daerah Seremban tahun 2009 ini..

Gua : Ade mase terluang?

Naufal : Apekehei nye? (sambil tersenyum sipu) Lamo ko kojap?

Gua : Hmm (gua menghela nafas panjang.. sambil memikirkan jenis tarian yang akan dipersembahkan oleh Usop “hantu kak limah balik rumah” untuk minggu ke-3 so you think you can drance britan) Bergantung kepada kepantasan menjawab soalan..

Naufal : Okeh. Ready2. (sambil membetulkan jaket sejuk beliau)

Gua : Sile jawab dengan bersahaja, kelakar dan spontan. Ingat, setiap tutur kata anda akan direcordkan.

Naufal : Erkk.. (kelihatan nervous yang amat, peluh menitik di dahinya dan kemudian membeku dengan pantas dek kerana suhu yang terlampau sejuk di United States)

Gua : Okay. Ini soklan gua. Lu mesti selalu pergi ke dewan seri bestari bukan sepanjang hayat hidup lu disekolah?
Naufal : Memangla!! (sambil ketawa kuat dan mengejutkan burung hantu belaan beliau yang sedang tidur nyenyak di malam hari)

Gua : Okay. Bukan itu soklan gua. Soklan gua berbunyi begini. Dewan seri bestari sering menganjurkan aktiviti2 seperti majlis2 yang grand, persembahan2 serta juga peperiksaan2 besar. Boleh bagitahu gua dan audiens gua, aktiviti mana satukah yang paling memberi dan meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri lu yang berlaku di DSB. Secara personally.. sila jawab dengan bersahaja sekarang..

Naufal : (melakukan aktiviti tarik dan hembus nafas dalam2 selama hampir 2 setengah minit) Hmm. Hari Guru 2009 merupakan yang paling indah dalam dunia!!

Gua : Okay. Bagaimana majlis itu boleh menusuk sanubari anda..

Naufal : Hmm.. Hmm..

Gua : Okay. Bagaimana perasaan lu apabila dipilih menjadi pengacara majlis? Haaa

Naufal : Gementar. (sambil membuat mimic muka gementar yang amat). Tambah2 lagi mic haritu macam anugerah grammy. Xde rostrum. Huh..

Gua : (cuba memberi soklan maut) Bagaimana dengan partner anda yang sama2 bertindak sebagai pengacara pada hari itu?

Naufal : (muka cuak) Co partner mc saya mood x baik hari itu. Dia sangat garang. Dia langsung x prepare hari itu. Saya ada jugak prepare kad2 kaler biru, tulis nota sket2. Terok saya kene marah ngan beliau hari itu. Tetapi kami gembira sebab majlis itu menang anugerah majlis terbaik dekad ini. Itu sahaja pengalaman saya di hari guru di DSB menjadi mc..

Gua : Okay2. Terima kasih. Last, untuk tatapan umum. Ramai eager untuk mengetahui, ada pape kisah menarik atau tidak di belakang tabir. Yela, atas pentas nampak tenang..padahal belakang pentas? Hmm. Cer citer cer citer.. (sambil membuat gerak tangan usop dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah)
Naufal : Tahukan anda perutusan pengetua untuk merasmikan kotak itu hilang selama 5 minit? Alaaa yang dalam kotak tu..

Gua : Cer citer cer citer..

Naufal : Syupuk (dodol utopia) yang bawa kotak tu ke DSB, lalu diletaknya di atas kerusi kuning belah kiri sekali baris hadapan. Lepas tu, bebudak sume masuk DSB dan macam bese penuhkan tempat duduk. Syupuk said on. I ngan partner mc I pon start la.Tengah dok laung2 name cikgu masuk ke dsb, I tengok syupuk gelisah, muke pucat lesi. I da tau something wrong. Bisik punye bisik, rupenye perutusan tu hilang.

Gua : pergghhh. Cuak beb.

Naufal : Name2 cikgu da makin hampir habis dilaung. Hati gua dah dub dab dub dab. Cemane nak rasmi hari guru 2009 tanpa perutusan? Jawab2?

Gua : Aii.. kejap I kejap gua. Mane satu kata ganti diri lu ni? Okay2, sile sambung..

Naufal : (tersenyum dalam gelisah). Okay, I balik. You all tahu kan yang kite punya plan nak rasmikan hari guru, afiq akan masuk dan menewaskan musuh. Beliau akan masuk ke DSB, kemudian menuju ke mama.

Gua : (pandang sekeliling takut2 ade orang lain lagi selain daripada gua dan nopal).. I all tahu. Tahu.

Naufal : Haaaa.. Afiq dah bising2 sambil menjerit, mane perutusan? Mane perutusan? Dia dah nak gerak. Jeng3… teka kat mane perutusan tuh?
(gua geleng)

Naufal : Haaa.. ni la kes hilang barang paling ngoi. Bebudak yang masuk DSB, sume pakat alih kotak tu. Dari kiri ke kanan, ke kanan lagi, ke kanan lagi, sampai hujung, alih ke baris blakang. Pastu lesap. Dok tengah2 lautan pelajar. Mujur ade orang yang sedar dan berhenti daripada mengalih kotak tu. I rase kotak tu stop time kat group2 xtrovert gak, kan kite duduk depan sume. Huh. Syupuk teros capai kotak, lari ke hujung dewan. Afiq da peluh2, gabra x tau nak buat ape time tu. Alhamdulilllah, in the nick of time, Afiq da hampir masuk tanpa perutusan. Plannye nak masok, lawan2, pastu suroh mama ucap le sendiri perasmian tu..ikut suke ati die. Mujur la selamat. Kalau x, I rase majlis tu kompem2 gagal. Tu je..
Berdebar bukan dengar cerite ni? (sambil mengangkat kening, meniru gaya ziana zain)

Gua : (masih lagi dalam debaran) berdebar2.. papepun, terima kasih kerana sudi ditemubual. Izinkan gua amek gambar untuk cover page.

Naufal : Boleh, tapi jangan masuk dalam majalah mangga pulak.

Gua : Jangan risau. Mangga untuk aidil and zaquan adha je. Okay naufal, terima kasih. Babai.

Naufal : Dah kuar entry ni bagitau. Babai.

episod kedua : bersama afiq syahmi...

No comments: