Saturday, February 5, 2011

time is running out-muse

ASSALAMUALAIKUM

telefon bimbit N8 gua berdering panjang, menandakan bukan msg yg masok tetapi ade org call....pantas gua berlari dari dapur menyentap henpon yg tergedik2 vibrate hampir jatuh di hujung2 meja komputer..."hello, eh....Assalamualaikum...."gua membetulkan intro menjawab telepon gua..."Waalaikumussalam....bla bla bla bla bla"...panjang kata2 yg disampaikan oleh si pemanggil telepon gua tadi..tetapi secara ringkasnya, beliau suroh gua kol balek pasal beliau sengkek kredit...dari mane mamat tu tau yg kredit henpon gua tak penah kurang RM100, tu gua tak tau...tapi demi member, gua layankan je....017-7383507....gua menekan satu2 butang kekunci pada henset gua...selepas 2 saat menekan butang panggil, gua tekan balik butang kale merah...silap2...tu no ex gua...jangan buat hal call ex tgh2 malam buta camni...boleh buat fitnah...gua memeriksa call log lalu membuat panggilan terus kepada member gua tadi....truutt truutt....

"salam dol...sehat?"...intro2 camni gua mmg dah boleh jangka kalau gua kol sape2 yg suroh gua kol balek...kononnya soalan sihat atau tidak tu boleh buat gua rase bertuah ada member2 yg concern gile babeng camni...kalau ikot hati, gua mmg nak jawab balek yg gua tgh terlantar kat icu, 2 minit lagi nak pegi bedah usus kecil...tapi bile mengenangkan ungkapan azimat yg menyebut 'kata2 itu doa', gua tahankan mulut gua dari menghamburkan ayat tersebut...gua membalas ringkas, dgn senyuman yg tidak mungkin dapat dilihat oleh member gua dari hujung talian sana...."never been better der...."

setelah lebih kurang 20 minit berborak pung pang pung pang, gelak ketawa diiringi tangisan juga sedu sendawa, gua menghempas henpon N8 gua laju ke atas sofa ikea menandakan tamatnya perbualan gua dgn member gua tadi yg lebih sng untuk gua gelar anonymous....macam2 benda gak kitorang sembang...kenapa buku mastika makin bosan, patotke gua tekel emma watson time tgh blajar, juga tak lupa tentang keadaan member2 gua yg lepak kat mesir...tapi gua tertarik untuk kongsi kat lu org sume ttg satu kisah yg mamat tu citekan kat gua...

**kata ganti diri 'gua' kini merujuk kepada anonymous...bukan gua yg betol2 gua...harap paham..
-mase jumaat minggu lepas, gua bersiap bagai nak pegi semayang Jumaat kat masjid....siap berminyak atar, sarung baju melayu ngan ikat kain pelikat ketat2,gua mula berjalan ke masjid sambil diiringi dgn zikir...mase tu tak ramai org sgt,pasal mmg gua je yg rajin gerak awal2 ni...pastu ade la gak due tige orang pakcik area2 kliling umah gua yg gerak sekali sambil borak2...hal ape yg diorang borakkan, gua tak nak ambil tahu....kalau borak pasal politik, gua kompem mmg belom smpai ke masjid mesti dah bertumbok begadoh sakan...kotor sungguh politik itu...

hampir2 kaki gua melangkah melepasi pintu gate hitam metallic masjid,gua ditepuk dari belakang....kaget, itu sahaja perasaan yg bermain di dalam benak jiwa gua ketika itu. kalau gangster2 nak pau gua,gua tak kesah....tapi kalau awek2 yg tepok, boleh buat hilang tumpuan mase dgr khutbah karang...gua tabahkan diri, memaling ke belakang..."Assalamualaikum anonymous..",tegur si penepok blkg gua tadi...cis, jiran sebelah rumah gua rupenye,pakcik menawir...gua bersalam dan berpelokan sebentar sebagai menunjukkan betapa kuatnya ukhuwah kami sebagai saudara seagama...pakcik menawir bertanyakan akan keadaan gua samada sihat ataupn tidak,juga tentang kesihatan ayah gua..gua menjawab tertib, tanpa banyak bual bicara...lalu, gua dan pakcik menawir pun membawa haluan masing2...pakcik menawir masok dari pintu besar,manakala gua pula dari pintu dewan solat wanita...risiko selipar hilang amat tipis bukan?..

tamat solat Jumaat, gua bergegas pulang ke rumah....game kingdom heart gua tak abes lagi lawan bos...sikit punya payah nak kalahkan bos die...dari pukol 2 gua maen, smpai pukol 4 lebih gua berenti....tetap tak terkalah bos tersebut...dah makan banyak kali maki gak, tetap tak kalah...tu yg susah kalau maen dgn computer,takde hati dan perasaan....gua bergerak ke pintu rumah, ambil angin petang sedikit....tiba2,gua lihat ramai orang berkerumun di rumah jiran gua..."ahh sudah...", gua berlari ke almari dan melihat semua kad jemputan yg ada...namun tak satu pun yg tercatat nama pak menawir sebagai tuan rumah...mana mungkin jiran tak ajak jiran pegi rewang ye dok?...gua kembali ke pintu depan dan memanggil seorang pakcik yg kelihatan macam menunggu gua bertanya sesuatu kepada beliau..."ade ape pakcik kat sebelah ni?"....tatkala gua mendengar jawapan dari pakcik tersebut, kaki gua lemah...jantung gua bagaikan berhenti untuk sesaat, kemudian berdetak kembali dgn laju untuk cover yg berhenti sesaat tadi....pakcik menawir telah meninggal dunia....baru tadi smbhyg Jumaat gua berborak salam bagai...tup2, petangnya dah kembali ke Rahmatullah...gua menarik nafas panjang dan mengucapkan Innalillah...semoga roh pakcik menawir dicucuri rahmat...

**kembali kepada mood gua yg sebenar...

gua amat berminat dgn kisah yg anonymous ceritakan kat gua...bukanlahsatu kisah yg rare ataupn jarang sangat berlaku dalam masyarakat...tapi dari kisah tu, impak daripada tazkirah ttg betapa pendeknya hidup ini yg selalu gua dgr mungkin akan lebih terasa...berborak pukol 1.00 ptg, meninggal puko 4.00 ptg...hanya 3jam interval masa...pasal tu jiran,mungkin tak berapa nak rasa sgt...tapi apa macam kalau org2 terdekat?...berapa kuat impaknya?sedih? kecewa? menyesal??lu orang sendiri yg tetapkan...gua cuma ingin sarankan...hargailah segala apa yg anda ada sekarang dgn sebaiknya...macam quote yg biasa lu org dgr ataupn bace kat status2 awek indie, kita hanya akan tahu menghargai sesuatu tatkala kita kehilangannya.....

UWEEEKKK...UWEEKKK...UWEEEKKK...(hidup ni kejap je derr)
-anonymous, jan 1981-jan 1981

*bukan kisah rekaan yg kita nak ambil kira...isi dalam dia tuh yg nak kita kaji tu beb!!




No comments: