Saturday, April 23, 2011

bukan budak2 biase

ASSALAMUALAIKUM

cuti asasi gua masih panjang....dan gua tak boleh bekerja membanting tulang menyabung nyawa lagi setakat ni ntok mendapatkan sedikit duet belanja buat makan anak dan bini di rumah....ni pasal bapak gua suroh gua hold jgn keje dulu...buat mase ni, gua kene lepak2 tolong beliau bersihkan kebun kat kampong...tolong angkat kayu, tebas rumput, perah susu lembu orang yg sesat masuk kebon gua, dan macam2 lagi aktiviti kekeluargaan...

due minggu lepas gua dah siap angkat kayu...minggu ni gua datang kembali ke kampung ntok kerja2 mengemas yg lebih rapi...lepas siap sembahyang subuh, berdoa dan bermunajat agar tiada kemalangan jiwa yg berlaku, gua pun bertolak ke kebun....kali ini, rombongan yg konvoi ke kebun lain daripada biasa macam dua minggu lepas...aritu hanya ada gua, bapak gua dan atok gua...tapi harini, ade tambahan rekrut seorang iaitu anak makcik gua lantas merangkap anak buah bapak gua, cucu atok gua dan ape pangkat die ngan gua, gua taktau...hierarki macamni gua tak berape hapal...oh ya, nama beliau anis...

setibenya di kebun, gua ngan bapak gua lincah melompat keluar van...anis berlari laju juga keluar dari van...atok gua style evergreen, melangkah satu2 nak turun dari van...takpe, gua paham...nanti gua tua pon camtu gak rasenye...gua dan bapak gua memulakan kerja menyusun kayu2 yg mega berat...kayu2 ni semua bukan level2 papan lapis atau yg lu org gune buat keje kayu KH mase form3 dulu...kalau badang pun kene 2 kali makan muntah hantu sungai baru boleh angkat sorang...tapi itu badang, gua ngan bapak gua bukan badang...maka kami tak perlu makan muntah hantu untuk angkat jadah kayu2 ni...

lepas 10 trip kayu, bapak gua angkat bendera hitam putih tanda berehat...penat katenye....atok gua masih steady landing di kerusi malas sambil memegang tongkat gaya tuan tanah...gua pun pergi melepak duduk belakang van...tiba2 anis datang kat gua lantas membawa kepada sesi dialog yg berikot :

anis: (sambil memegang ranting)ni kayu ape??

gua: tu bukan kayu la nis...tu ranting namenye...

anis: ranting? ranting tu apebende?

gua: (budak2 otak tgh nak bekembang..gua kene membantu)cube tengok pokok rambutan tu....yg besar dari tanah tu,kalau dibelah2 jadik kayu....yg bercabang2 tu org panggil dahan...yg lagi kecik dari dahan tu panggil ranting...

anis: oooo...tapi die kayu jugak kan?

gua: die kayu jugak...tapi maqam ranting lagi..

anis: hurmmm(lalu mematahkan ranting tersebut kepada dua)...kenape kayu ni tak kuat? senang je anis patahkan...

gua: memang la tak kuat...kayu tu dah mati...

anis: abistu kayu yg abang angkat tu dah mati jugak...kenape kuat lagi??

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

gua dah malas maen game2 lagi lepasni...gua nak mengadap buku biologi pokok mulai skang...dan jawapan2 dari gua semua akan bertaraf saintifik walhal dgn budak2 sekalipon

No comments: