Thursday, April 8, 2010

hijjas

assalamualaikum

gua mau mnulis hari ni, jadi nak x nak gua kene pikir gak pape tajuk bagi menyokong kehendak hati gua.. gua dah contact dah teman pena gua iaitu dodol untuk bagi gua idea.. tapi ternyate beliau wat2 blank.. gua wat2 paham je r yg dye xnak kongsi idea dye kat gua, takut gua punye penulisan lebih menarik dan bermutu.. gua paham perangai orang2 kluang.. lagi2 yg baru bpindah kat situ dari segamat..lalala~

ok2..gua akan teruskan ngan cerita gua..kali ni pasal team HIJJAS lak.. bukan hijjaz yg ade munif n nyanyi lagu sumayyah sampai meleleh-leleh airmate amran plakon citer asmaradana dengar.. tapi kumpulan HIJJAS yg telah ditubuhkan semata-mata untuk satu segmen khas tyme jamuan MPP tahun 2007.. tyme tu bagi mengelakkan jamuan tu rase hambar sebab dihadiri oleh mereka2 yg gemarkan peraturan, jadi bbudak ekstrovert yg juga sukakan peraturan sekolah tyme tu terpaksalah hadir dangan idea laen bagi memeriahkan suasana sket..jadi tertubuhlah kumpulan HIJJAS.. bagi menyampaikn lagu tema MPP tahun tu..

jadi bagi mengelakkan salah faham, diorg iaitu ahli2 grup hijjas ni bukanlah menyanyi secare live malam tu.. walaupun kita tahu salah seorg ahli iaitu KHAIRUL NIDZAM mempunyai suara yg cukup lunak terutamanye tyme beliau nyanyi chorus lagu sebuah pertemuan, tapi diorg ni hanye mmbuat vid clip bagi lagu tu.. yg pasti nilah juge vid clip pertame smap pnah wat.. sbb dari gaye ust syed teruja, gua rase ni 1st tyme r kot.. jadi, mereka xlah mengeluarkan suare mereka, hanye miming je r n berlakon sket2 lam vid tuh mengikut gaya penyanyi nasheed.. part blakon dan meniru gaya artis nasheed ni ABDUL MUIZ power..

casting utk mencari ahli team HIJJAS ni senang je..amek dari bbudak MPP ekstrovert.. jadi nak x nak pelakon dye yg gua pilih ialah NAUFAL, FATHI, ZUBAIR, RUZAIRI, MUIZ n K.N.. (gaye gua pilih cam gua director) mmg r!! ni tulisan gua ikut suke gua r nak tulis ape.. manakala dak2 MPP yg len yg x terpilih tu gua masukkan je lam vid clip nih skali sebagai pelakon tambahan.. sbb banyak gak pelakon tambahan diperlukan.. lagipun bukan calang2 pelakon tambahan gak gua pilih.. kalau x caye, lu tgok scene aiman shah.. boleh ke lu orang berlakon seserius itu.. seperti pelakon2 citer asmaradana..haha

ok r, gua mau start bercerita r pasal suka duka menyiapkan clip vid yg mndapat pencalonan lam mtv asia music awards nih..mule2 clip ni wat shooting dye tyme kat taman geog..same gak seperti kumpulan INTIM.. nampak sgt pengarah dye same.. dan xde idea.. klau korg tgok starting clip vid nih yg diorg berjalan ke arah kamera tu r taman geog ye.. n yg NAUFAL nyanyi sorg2 tyme starting vid nih pun.. naufal menyanyi atas jambatan tuh.. tapi sayang.. jambatan tu dah roboh.. dah jadik bangunan baru.. NAUFAL berjaya mncipta memori klasik kepada smap!! haha.. tahniah kepada anda..

antare tempat2 laen yg digunakan ialah tangga musolla menghadap aspuri.. iaitu temapat cikgu2 melepak tyme solat zuhur, lagi tempat lepak2 kat aspuri yg berhadapan koop tu ( ak lupe name), dataran asrama iaitu scene last sekali.. bilik gerakan MPP, tangga kat bilik domino iaitu scene zakmock yg gagah perkasa ditolak oleh ahmad syafiq popo, zackmok menangis kat musolla ade gak, darul qiadah tmpat moji bagi ucapan (ye ke dye bagi ucapan??), tempat SAGU iaitu tempat tertulisnye perkataan kalau x dipecahkan ruyung manakan dapat sagunye.. dan banyak lagi.. senang citer tempat shooting banyak gile, dah gaye nak wt filem dah snanye vid clip ni,patut r MTV suke siarkan vid nih kat channel diorg..

tyme nak wat vid clip nih senang je prosedur2 nye.. gua selaku director akan mengarahkan soundman pasang lagu itu yg bertajuk 'sunnah orang berjuang' kat radio yg boleh dibawa merata- rata.. n pelakon2 @ artis2 hanye wat gaye seorang yg bernasheed dengan ekspresi muke dan gaye tangan yg betul.. jadi bagi menghangatkan lagi suasana dan bimbang artis lain terase ngan NAUFAL yg slalu muncul solo, gua juge ade melibatkan satu scene khas yg memberi mereka peluang untuk muncul solo selama 1-2 saat.. lalu muncullah JAI dengan gaya duduk machonye.. MUIZ dengan gaye superstar nasheed dan KN dengan baju oren nye.. haha.. ZUBAIR dan FATHI saje yg x berape pandai.. sebab mereka jarang menyanyi dan x minat sangat nasheed2 nih.. cume terpakse je masuk soutul jihad sebab nuh haidhar dan amir shafiq selalu sakit tekak n x dapat bernyanyi untuk soutul jihad.. lalala~

papepun, antare kenangan menarek vid clip ni ialah tyme shooting zakmock nangis kat musolla.. siyes gua cakap, susah gile nak kuarkan air mate.. even dah tolong dah amek air dari kolah n letak kat mate, air tu kering dulu sebelum sempat start shooting.. gile ape! buat byk kali pun mende same gak jadi.. haha.. zakmock power tol.. yg best gak ialah tyme scene last iaitu tyme dekat dataran asrama.. jadi dapat lah semua orang yg bekerja kat belakang tabir masuk lam vid clip nih..haha.. tu yg gembira x terkate tuh!! penat kan wat vid nih..

thx to rizal maula selaku tukang kamera kami.. dan mereka2 yg lain.. haha.. skrg ni tgh rancang nak wat video utk masuk pertandingan iklan maggi lak, dgr citer r dodol tgh rancang.. harap2 berjaya.. haha.. jangan lupa libatkan satu form lam iklan tuh.. walaupun sebagai pejalan kaki.. babai semua.. dan bagi mereka yg x pernah melihat klip video hijjas bertaraf dunia.. selamat menonton ye!!

hijjas - sunnah orang berjuang


2 comments:

dodolutopia said...

bkn iklan magi la ngo*...petandengan video masak magi....papehal pn, idop asmaradana..ahahah

servant said...

1)cam dh tau je sapa nasi dagang...ehehe~
2)Hijjas best...!!! berbangge dgn anda sume...
3)knape ngan asmaradana???best sgt ker???bese je..