Sunday, December 19, 2010

Lu Apa Cita?

 ASSALAMUALAIKUM

"taknak la makkkk!!! tunggu la kat pintu belakang...bole adik jumpe mak mase korek pensil!!"kata seorang budak sebaya ngan gua mase tu sambel teresak-esak....hari tu merupakan hari ke-24 persekolahan budak2 darjah satu lepas mendaftar....perangai budak2 camni memang tak boleh elak....tak kire lu dudok port urban mcm taman tun dr. ismail, mahupn jalan2 kampong macam parit usop, semua lebih kurang...tapi tu semua tgk prangai budaknye camne gak...kalau jiwa rock and roll sket cam gua ni, meninggalkan anak patung dan pasir tempat maen masak2 untuk ke sekolah bukanlah big matter...no biggies bak kate awek2 pavilion yg rela pilih klcc daripada balak mereka....pada hari ke-24 persekolahan gua, dah macam2 bende gua belaja..gua rase tak sabar plak nak masok smapl walaopn gua taktau maksod sbnar bagi akronim smapl tersebot...dari jenis2 buku yg digunakan seperti buku garis satu+buku garis tiga+buku kotak2 besar, hinggalah kepada cara2 mengikat bendera dengan aplikasi ikatan pengakap, semuanya lengkap diajar guru2 gua...gua sendiri dengan jujur berkata, gua senang berada di sini...tetapi, ada satu hari pada ketika itu yg menjadi titik tolak perubahan minda gua....guru yg mengajar gua ilmu hisab masok ke kelas...setelah ketua kelas gua iaitu gua sendiri mengetuai ucapan salam juga bacaan doa dan sedikit tahlil, gua dan rakan2 sekelas semua duduk serentak dalam sehela nafas sahaja...selesai sahaja guru gua itu memberi semula buku latihan ilmu hisab yg telah ditanda dan diberikan bintang sebanyak mungkin sebagai penanda aras kecemerlangan, guru gua mengangkat sekeping kad berwarna kuning lantas berkata"gua rasekan lu org dah cukop matang untuk berfikir sendiri...maka, sila isikan cita2 masing dalam kad ni sejurus nama dipanggil..yg pertama, meh sini ko buntal"..maka buntal iaitu membe gua sejak tadika lagi bingkas bangun ke meja guru sambil teragak2...konfius mungkin cita2 apa nak ditaram...selesai buntal, giliran kekwa pula, dan seterusnya....bile abes je turn seseorang tu, semua budak gelabah2 tanye 'wey, ko tules cita2 ape...takbes la kalo sume tules askar'...hinggalah turn gua sampai...gua menarik napas panjang...kool, jgn panik, jalan biar mendada siket, baru kene gaye dgn cita2 yg gua nak tules ni...setibanya di meja guru, gua melihat akan dua batang pen...satu berwarna biru air laut, manakala satu lagi berwarna hitam metallic....gua mendengus kecil, mengeluarkan sendiri pen hitam dakwat basah pilot G-2 yg gua jarang2 guna...

sekarang baru gua dapat baca segala yg perlu gua isi pada kad kuning tersebut...boleh tahan banyak gak informasi gua yg pihak sekolah dapat tau..nama penoh gua, no surat beranak, minuman kegemaran gua dan tak lupe alamat surat menyurat...silap2 kalau jatuh kad ni kat tangan bill clinton, gua rase skang ni gua tgh dudok atas kapal laut tentera marin mengetuai armada laut menyerang apa yg kononnya gua patot serang...bukan maen blog...kembali kepada ceritera kad kuning tadi, gua ada misi penting yg patot gua selesaikan....ada 3 petak kosong, dgn header keramat bertajuk "cita2 gua bile gua dah cukop pandai nak keje carik duit sara anak bini ngan beli umah besar kete besar"...cilakak agak panjang header die bubuh...gua mengisi dari bawah...cita2 no.3 paling gua minat, gua bubuh ahli astronomi....kenapa gua pilih, sebab nama dia macam eksotik...ape maksod astronomi tu sndiri gua pn tatau...mase tu gua cume terpikir ade kaetan dgn keje kat syarikat astro...
beralih ke petak cita2 yg kedua...yg ni gue kene perah otak lebih siket...bagi cita2 yg rare dan gua boleh paham siket2 ape keje die buat....gua tules lecturer...kenape lecturer, sebab budak2 laen ramai tules pensyarah....keh3...bile gua tules lecturer, bunyik lebih berdaya saing dan energetik...lagipun gua paham la siket2 lecturer ni keje ngajo2 lebih kurg cam cikgu gak...skang tinggal petak terakhir...petak cita2 yg gua paling harap2kan gua dapat jadik...bukan takat name mesti spesial lain dari yg lain, kerje tuh pn mesti ade high prospek serta kemampuan mengaut keuntungan berlipat kali ganda....tapi bukan kerje MLM yg gua maksudkan, tapi seseuatu yg lebih baik dari itu....gua menulis dgn susun atur yg kemas, takut2 ada tersilap huruf placing, nanti buruk plak kad kuning gua dgn liquid paper...tap tap tap, siap....cita2 gua yg paling prime tahap optimus telahpn gua catatkan...civil engineer...perghh!!!gua sendiri pon terkejot dgn ape yg gua tules...tules engineer, taknak tules jurutera....english tanak kalah ngan cikgu BI gua sndiri...keh3...

tapi tu kisah mase isik cita2 darjah 1....darjah 2 laen plak cite...rombakan cita2 dibuat...darjah2 yg laen same gak...gua pn dah naik penat nak tules cita2 apa tiap kali disuroh tules...lagi2 kalau awek2 hulor buku biodata suroh isik....memang merapu2 gua bagi...gua pernah skali tules kat buku biodata awek2, yg gua nak jadik penegak reformasi kat negara bersekutu myanmar....teros2 dia ajak gua kapel...kuat kan pengaruh cita2 kat budak2?...keh3..dah naik skolah menengah, mule series sket...kene fikir cita2 yg lebih realistik..bukan berangan nak menuntut ketuanan sultan melaka dgn cara mengaku merupakan anak tiri parameswara...tapi dah sampai form5,gua sendiri taktau nak jadik ape....last2 abes spm, gua amek engineering...bajet2 cam kool je bunyik...tapi hidup zaman skang memang beserabot....walaupn gua dah amek kos engineering yg sekaligus mengecilkan fokus gua, gua maseh taktau nak jadik ape...gua dah berpeluh2 skang ni membayangkan diri gua sebagai seorang guru tadika taman damai...


*bukan gua sorg je yg serabot pasal cita2 ni...ade 20 juta org lagi belakang gua yg ikot tergaru2 kepala masing2 berpiker ttg cita2...patutnye dulu mase gua skolah tadika, pihak berwajib tadika dah buat bengkel khas, menceritakan tentang sistem pekerjaan dua aliran kat malaysia ni, di samping bagitau informasi2 berkaitan Universiti yg ade kat dunia, kos yg ditawarkan dan laluan yg disediakan untuk ke menara gading..barulah gua dan kawan2 gua tak pening...sekarang apa cita?

No comments: