Saturday, November 6, 2010

inilah yg dipanggil lauk-pauk kehidupan....

 ASSALAMUALAIKUM

"tweet tweet"....gua menekan kunci kawalan jauh kereta kancil yg gua pinjam setelah beberapa langkah meninggalkan tapak letak kereta di tepi jalan...sambil berjalan sambil gua berharap agar kereta gua tak kene saman sebab tiket parking gua cume bole gune area batu pahat je,area kota kinabalu nih jarang2 gua buat port....malam itu sungguh meriah, lampu2 bergemerlapan menyinari setiap garis tekstur pejalan kaki....pelbagai ragam org di sini....yg berjalan berdua-duaan, bergelak ketawa bersama rakan2,mahupn bersiar2 mengambil angin malam bersama keluarga masing2....sambil tersengih sendiri, gua majukan diri menuju pusat lepak yg bagaikan tiada penghujung...kedai makan munawer

kedai makan munawer memang antara port lepak paleng legend pernah gua temui dlm muka bumi ni...tak kire siang, mahupn malam,lu org boleh order ape sahaje yg lu org inginkan....lu nak makan puding kastard sebagai sarapan pagi? silakan....lu nak makan roti sardin kuah banjer+teh tarik sarbat? silakan jua....segalanya ada di sini....asalkan lu org ade duet yg cukop, lu selamat....

gua sebagai seorang kaki lepak sejati ade gaye gua sendiri....gua rasekan perbuatan lepak kedai makan, layan bola lime-nam game tapi order teh tarik satu gelas merupakan perbuatan yg tidak bermoral....boleh mengurangkan daya kesabaran tokey kedai....oleh itu, gua sendiri mengamalkan order yg pelbagai jenis ketika lepak.....nasi puteh+kangkung goreng belacan+daging masak kicap adelah menu gua paleng simple kalo layan gem johor FC malam2...tapi malam ni gua nak buat provokasi terhadap diri gua sniri.....gua tambah lagi juta2 lauk pauk....ikan kerapu masak tiga rasa, cendawan goreng tepong, dan tak lupe brokoli rebus cecah air asam....byk lagi sbnarnye yg gua order,tapi gua rase tak perlulah gua statekan sgalenye di sini.....bukan makanan yg gua order subjek vitalis....

selesai gua order, gua menyelukkan tangan gua ke poket kanan...."merokok membahayakan kesihatan"gua membaca pada kotak rokok yg baru sahaja gua beli tadi....'ak tau la...pasal tu ak beli nak buang kat tong sampah je'lantas gua membuat balingan ke belakang tanpa menoleh sedikitpun....tak semena-mena seorang pekerja menyambut balingan gua tadi menggunakan tong sampah di tgn beliau....sambil tersenyum,gua membaling tips RM10 kepada mamat tersebut sbagai penghargaan....dengan tak semena2 juga ramai org keliling gua mencapai tong sampah lalu mengerling ke arah gua dgn pandangan tajam....gua menundukkan pandangan ke bawah meja, bermain tolak tarik nset slide gua....malas gua nak layan budak2 metropolitan yg terdidik dgn nafsu serakah materialistik....

sambil bermain nset, kadang2 gua mengalihkan anak mata gua ke meja sekeliling gua....gua dapati malam nih port pacek munawer dipenohi famili2....4 meja keliling gua je gua saspek famili2....cume gua sorang je yg lepak sorang2 kat meja yg boleh lepak ntok patblas org...tapi gua kool, senyap2 sudah....sedang itu jugalah kelibat lime hingga enam org pelayan lelaki yg berpakaian segak serba putih mula berjalan mendekati meja sebelah gua...dengan berdulang-dulang makanan dibahu masing2, konsentrasi mereka kelihatan tertumpu sepenuhnya pada beban di bahu mereka...tidak langsung dilayan kenyitan mata gua.

sudah dekat setengah hari gua menunggu makanan yg gua pesan untuk menerjah meja gua, tetapi jeritan batin gua seperti tak kunjung tiba..ingin sahaja dibentak2 keras si penjaga mesin kira-kira..tapi, mengenang didikan di smap dahulu, gua tahu gua perlu banyak bersabar...bukan selalu diuji di kedai makan...lagipun, brader2 reggae slalu pesan, jgn marah2 depan makanan...ape lagi depan awek baru lepas tekel....fuhh,sekali helaan nafas mungkin sudah cukop untok meredakan kemarahan....

sambil menunggu inilah saat yg gua cukup suka untuk mengaplikasikan skill melihat dan mentafsir gua terhadap segala perkara yg berlaku di keliling....kucing berkata2? pokok menari riang? mahupun lalat terbang bebas......ini merupakan antara perkara yg selalu gua tafsirkan tatkala terlibat dalam senario di kedai makan....dan di sini, gua nak tarek perhatian lu org semua terhadap situasi yg berikut.....

kadangkala, gua melihat akan ada segelintir pihak yg mana, sekilas lidahnya merasa makanan yg terhidang, sekilas itu jugalah mulutnya menghamburkan kata-kata kesat...TAK SEDAP!!! ini tidak kesat ya...cume gua malas nak bagi ekspresi cilaka di sini, takot kanak-kanak tadika taman melati terpengaroh...itu merupakan sikap satu pihak...ade satu pihak pula yang tatkala merasa makanan yg sama tidak sedap seperti pihak pertama tadi, dipanggil dengan cara yg sopan dan berhemah akan pelayan kedai makanan tersebut, membuat komplen dgn tertib dan senang mata memandang...sekarang, mari kita berfikir sejenak mengenai dua perkara yg berlaku di kedai makan ini....

bila kita lihat kembali kejadian tersebut, ianya tidak ubah seperti hidup kita sendiri...bayangkan kita sedang duduk menghadap makanan dan pelbagai lauk-pauk....dan lauk-pauk itu adalah segala perkara yg berlaku dalam kehidupan kita seharian, yg mana ada sedap dan ada tak sedap...ada lauk yg cukup masam manisnya, ada pula yg kurang gula menjadikanya kurang enak, ade yg terlalu pedas membuatkan kita kadang2 melenting menggila tak tentu pasal, dan ada juga yg tidak ada rasa apa2 lantas membuatkan kita buntu sebentar kita tgh makan ayam goreng ataupn biskut wheatmeal keluaran danone...bila kita mengaplikasi akan senario yg berlaku di kedai makan tadi dengan perbincangan kita tentang lauk pauk adalah umpama satu perjalanan kehirupan, kita melihat akan ada individu yg marah2 tatkala merasakan makanannya jahanam tak sedap, ataupn dalam kata kasar, hanya layak dimakan oleh kupu-kupu pemangsa, manakala wujud juga individu yg bersabar melayan karenah makanannya yg tak berapa nak sedap....makanan yg tak sedap tu gua ibaratkan macam ujian yg diturunkan oleh ALLAH kepada kita semua....dalam kondisi sehari-hari yg normal, kita biasanya hanya akan bersyukur dan memuji tatkala menerima nikmat....tetapi bila diberikan ujian?? maka sekarang gua beri lu orang hak memilih dan hak berfikir....jangan menafikan akal lu org untuk berfikir....mana satu bagos? jawapan simpan maseng2...

sekarang kita beralih daripada kisah individu yg memakan kepada lauk-pauk yg dimakan .....macam yg gua dah petik awal2 tadi dalam perenggan atas, lauk-pauk ni macam....lu bace balek, gua malas nak ulang banyak2....semua org nak makan bende sedap, maksodnye semua org nak bende bes....jadik, bende tak bes ape macam? takde2...memandangkan lauk-pauk dah terhidang, lu kene makan jugak...tapi jangan banyak bunyik...makan dengan sopan, terima seadanya....dan kalau nak mintak tukar, mintaklah dgn baek...semua ni dibandingkan seperti sekiranya kita ditimpa musibah, maka berdoalah kepada ALLAH dengan baik dan tertib untuk kebaikan...bukan dgn cara marah tak tentu hala...gua tak hebat macam ustaz nak cerita bende2 camni, tapi takat merepek siket2 camni bole la....

maka selepas tamat sehari gua menunggu makanan yg gua order, tetapi tetap tidak sampai2, maka gua pun mengangkat kaki melabuhkan tirai sehari di kedai makan munawer...gua rasakan ilmu yg gua dapat di kedai makan tersebut untuk hari ini sudah cukup bagos dibandingkan dgn makanan2 yg gua order sehari lepas...tapi jgn lupa, ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah....maka jauhi dari tabiat menanam tumbuhan tidak berbuah...chow

*gua dapat rasakan, lauk-pauk kehidupan gua yg paleng sedap adelah zaman gua idop kat smapl bersama2 xtrovert92.....tapi sayangnya lauk-pauk tu dah pon abes gua makan dengan lu org semua bersama2....sape suro gelojoh makan

2 comments:

Arepseman said...

gua x gelojoh. gua x time slowly.. stylo kan?

dodolutopia said...

gua rase kude paleng untung...die paleng cermat makan2 ni