Tuesday, November 30, 2010

dont get matured too early. it is not cool.

ASSALAMUALAIKUM

Jangan terpedaya dengan tajuk yang ditulis dalam bahasa inggeris tu. Blog ni masih mengekalkan ciri2 dan adat resam budaya melayu termasuklah penggunaan bahasa melayu sepanjang masa agar pembaca mudah menerima segala ajaran2 yang cuba diterapkan. Pertama sekali gua nak ucapkan yang gua minta maaf kat semua pembaca sebab lama x update. Blog ni dah x up-to-date macam dulu lagi. Ni semua gara2 kerja gua yang berlambak dan ketiadaan personal broadband. Gua x mampu nak bayar bil bulan2. Ni jugak salah dodol utopia. Dia ade broadband tapi x manfaat untuk kegunaan blog. Salahkan beliau kerana beliau tiada alasan yang kukuh.

Bersempena dengan tajuk, hari ni gua nak sampaikan beberapa sudut pandangan gua selaku seorang yang berumur di penghujung 18 tahun-an. Kenapa gua ttibe nak merungkaikan permasalahan dunia berkaitan kematangan seseorang ni? Adakah gua terpengaruh dengan Dr. Syed Iqbal Syed Zubaidi, pakar pramatang di institut kesihatan Kg. Baru, KL. Sama sekali tidak. Ini semua berdasarkan observation gua selaku seorang yang berumur lewat 18 tahun. Walaupun umur gua ini boleh dikira tidak mencapai tahap kematangan tertentu mengikut spesifikasi Suruhanjaya Pilihan Raya, tapi gua dah dikira matang sket mengikut spesifikasi FINAS. Tapi yang gua mahu sampaikan pada hari ni bukanlah pasal matang atau x matang sesorang serta krisis ekonomi amerika syarikat yang kian meruncing, tapi gua hanya nak bagitau kat lu orang bahawa : “Dont get matured too early. It is not cool.”
Example pertama yang gua nak bagi lu orang observe pada hari ini ialah pasal budak2 perempuan zaman sekarang serta fesyen yang melingkari tubuh mereka. Cuba lu orang perhatikan zaman sekarang, camne budak2 perempuan berfesyen. Gua cuma nak bagi beberapa contoh sahaja yang dapat gua perhatikan. First, budak2 yang boleh dikatakan kaya hasil duit bapak mereka. Budak2 ni berfesyen agak musykil pada pandangan gua. Ada yang kadang2 tu pakai heels tinggi melambung sehingga menimbulkan ketidakstabilan emosi dan badan, ada yang pakai lipstik terlebih sehingga dah x pasti tu lipstik ke wáter color yang terpercik, dan ade gak yang jenis pakai fesyen mak2 datin dalam tv2 dan tv1. Aduyaiiiiii makcikkkkk, apekes nak pakai sume2 tu time masih keremajaan ni. Tu yg kadang2 kalau gi kedai ngan mak tu, cashier akan tanya kat mak lu orang, “ni kakak puan ke?” aduyaiii. Gua tau lu orang banyak duit, tapi beli la baju2 yang keremajaan sket. Lagi satu, handbag tu xyah la yang jenis besar2 pastu kulit asli pastu jenama mewah2. Gua cuma nak bagitahu je, nanti kalau lu orang dah dapat first salary as a worker, lu orang nak beli ape ngan duit tu. Mesti tatau nak guna, sebab sume mende jenama mewah lu orang dah beli time kecik2. Dah xde nikmat gaji tu. Pastu time pergi keje, lu orang nak pakai baju camne? Nak pakai macam orang dewasa yang pergi kerja sekarang? Haram la sebab lu orang dah pakai semua time keremajaan dulu2. Gua sarankan lu orang pakai balik baju style baby anakku dan sebagainya. Gua dah cakap, “Dont get matured too early. It is not cool.”

Secondly, gua nak berbicara pasal masalah2 dunia pulak. Kali ni, merangkumi semua peringkat umur. Takde sape yang terkecuali kecuali yang dikecualikan. Gua nak start dengan budak2 kindie. Bukan indie, tapi kindie, sejenis perkataan gua sendiri yang bermaksud kindergarten. Gua xnak cakap banyak, tapi diorang ni time kecik2 ni, ape kata belajar nyanyi lagu tiga kupang ke, njet njet semot, bapaku pulang dari kota dan sebagainya. Paling teruk pon, layanlah lagu2 senario ke. Ambil contoh Imraan Azhar, seorang pelajar dari USIM. Beliau masih menyanyikan lagu2 senario sehinggalah umurnya di tahap ini. Janganlah terlalu nak layan sangat lagu2 justin bibir, justin timberlake ataupun justin dari kumpulan Amuk. Yang lagi teruk layan Metallica. Boleh layan, tapi janganlah sampai tatau langsung pasal lagu2 rakyat terutama lagu rakyat terengganu nyanyian Dzafri Shahimi atau nama FB nye, taukey kambing. Nnti bila besar nak xkan nak nyanyikan lagu justin bibir kat anak2. “Dont get matured too early. It is not cool.”

Seterusnya, meh berbicara pasal dak2 primary lak a.k.a sekolah kebangsaan. Gua cuma nak sarankan, jangan jadi genius awal sangat. Boring. Time kecik2 ni, ape kata lu orang layan lu aktiviti2 kemasyarakatan bagi dak2 sekolah kebangsaan. Kalau ade subjek pendidikan seni kat sekolah, pastu work tu submit esok atau minggu depan ke, pastikan lu orang wat sendiri dan enjoy kerja lu orang tu. Jangan memandai nak submit work yang gune photoshop. Haram tol, kecik2 dah advanced semacam pe citer. Gua pon x expert lagi gune photoshop tu, lu orang leh wat maen2 lak time pendidikan seni. Pastu, kalau subjek pendidikan jasmani, pastikan join. Jangan join subjek pendidikan jasmani mengikut citarasa psp ataupon gameboy. Nnti korang dah tua, nak ikat kasut sukan pon xde mase. Pastu kalau cekgu ajar subjek sains pastu bagitau planet ade sembilan semuanya, angguk je. Jangan nak lawan cikgu pastu kata saintis NASA telah menjumpai planet asing ke-52. Gua tau lu bace berita harian, tapi jangan tunjuk genius sangat muda2 ni. Boring. Dan xde faedah pon sebenarnye. Macam gua kate, “Dont get matured too early. It is not cool.”
Remaja zaman sekarang la yang paling ketara nak matured awal. Pekejadah kalau matured awal pon. Leh jadi hensem macam member2 gua yang gambarnya dipaparkan di skrin belah kiri ni ke? member2 gua ni hensem sebab masing2 mengikut citarasa masing2 selari dengan usia masing2. X perlu kejar perkara yang kita memang akan dapat suatu hari nanti. Sebagai contoh, jangan cuba lari daripada member2. Maksud gua, jangan bersendirian. X cool sangat. Member2 la kenangan untuk zaman remaja. Pastu kalau ade aktiviti2 yang gila2 seperti membakar bunga api di sekolah, memanjat pagar untuk pergi menonton bola, mahupun yang lebih gila seperti bermain kejar2 ngan anjing ataupun pemandu tren ktm, ikut je. Terbaekk kot sume tu. Jangan bagi alasan, “pe la wat sume ni, x matured langsung”. Haram, lu x fun, salahkan manusia lain.
Pastu, yang ni bersifat moral r sket. Gua cuma observe awek2 romantis dan mat2 jambu sekarang ni. Kalau dating, wajib pegang2 tangan, laga2 pipi, usap jerawat mat jambu, dan macam2 lagi. Gua cuma nak bagitau lu orang dari sudut pemikiran logic thinking. Nnti time lu orang kahwin, cuba bagitau gua perbezaan antara kahwin ngan x kahwin. Gua x nampak ade beza melainkan lu orang dapat duduk serumah tanpa perlu risau ustaz2 datang wat serbuan. Pastu bagi awek2 romantis, time2 kuar ngan mat2 jambu, abes satu tubuh badan mat jambu dah merasa. Pastu tukar lak mat jambu laen esoknya. Nanti pe speciality untuk laki lu orang ? gua tatau. Dodol utopia pun tatau. Lagi laa syed afiful. Dia lagi tatau. Weh, mase2 untuk ni sume ade nanti. Xyah nak melangkaui masa awal sangat. Time2 sekarang ni, pe kata lu orang layan tgok bola kat mamak ngan member2 malam sampai subuh. X pon men game sampai pagi. T dah kahwin xleh kuar rumah dah. Macam gua kate, “Dont get matured too early. It is not cool.”

Untuk lelaki, smoke x cool la derr. Umur 19 bibir dah hitam pe cer. Nak jadik nigger pon agak2 r. banyak care laen. Smoke pun x nampak lu orang ni matured sangat. Pastu untuk perempuan, jangan piker banyak sangat masalah dunia. Nnti kahwin nak wat kat mane, berape orang nak jemput, makanan nak catering ke masak sendiri, kerusi nak guna syarikat ah leng punye ke syarikat puvaneswaran punye. Baeklah lu orang layan cerekarama melayu ke, cter2 jepun korea ke, x pun astro ceria. Lagi menarek. Pastu kalau boleh, xyah la keje nak mncari gadoh ngan berhasad dengki je sesame insan. X cool la. Sebab nanti time keje lagilah hasad dengki ni ade kat mane2. Sebab time tu sape2 ade duet, dia yang akan berkuasa. Jadi pergaduhan x dapat dielakkan. Sebab tu gua cakap, “Dont get matured too early. It is not cool.”
Banyak lagi hal2 dunia yang gua boleh kupas sebenarnye. Tapi nanti entry ni akan jadi panjang berjela sampaikan yang dapat habis membacanya hanyalah gua seorang. Tapi papepun, lu orang akan dipandang cool dan direspek kalau lu orang matured dalam hal ni. Iaitu hal agame. Lagi cepat lu matured, lagi power lu orang. Lagi tinggi orang respek lu, lagi rendah diri lu orang. Yang ni xpe, sebab bile lu orang matured bab agame, yang laen lu orang wat x jadik masalah kat orang laen. sekian, wassalam..

1 comment:

katatelus. said...

couple is trouble.
true.