Sunday, June 10, 2012

niat


ASSALAMUALAIKUM

Azhar dan rakan-rakan se-batchnya dipanggil ke belakang surau oleh senior2….nampaknya senior memang sudah tidak boleh menahan lagi rasa amarah mereka, hinggakan waktu lepas asar pun jadik waktu nasihat-menasihati..biasanya benda2 macamni jadik lepas isya’ dalam pukul 11-12 malam…

“engkau orang ni pakai celak kenape? Bajet emo? Gothic? Hensem?” senior bernama azuan memulakan pertanyaan. Azuan seorang yang sangat hebat berkata-kata, dan pernah mengajak anwar Ibrahim berdebat beberapa kali ketika masa lapang. Semua diam, tunduk…takut? Curiga? Konfius jawapan mana yang patut diberikan? Semua perasaan tersebut bermain-main dalam kepala otak azhar.

Sekali lagi azuan mengajukan soalan yang sama, tetapi susunan ayatnya ditukar sedikit, sesuai dengan title beliau yang merupakan pemegang markah tertinggi bahasa melayu setiap ujian dari tingkatan 1-hingga tingkatan 5.”kau orang rasa hensem?gothic?emo? pakai celak ni ha?” azhar mengangkat kepala sedikit, menoleh kiri dan kanan….ada yang masih tunduk seperti tadi, ada yang mulut kumat kamit menyambung zikir yang tak sempat habis, dan ada yang tidur kepenatan latihan bola baling.

Selepas 5 minit, azhar mula tak senang duduk…dia rasa bengang kerana dia merupakan salah seorang budak yang mengamalkan pemakaian celak..dia rasa dirinya diperkecilkan oleh para senior tadi, dan demi tidak mahu kalah, dia memikirkan jawapan paling power boleh diberikan supaya senior tadi diam tidak berkata apa-apa lagi. Setelah berfikir secara mendalam,cuba mengaitkan jawapannya dengan buku pqs, psi, dan tazkirah lepas asar yang selalu didengar, dia berdiri dengan beraninya seorang diri, demi membuktikan yang dirinya tidak melakukan apa-apa salah, lalu berkata….
“bang, apa salahnya pakai celak? Kitorang Cuma nak amalkan sunnah? Kan bagus?”
.
.
.
.
.
.
4 tahun sudah berlalu.

Azhar berjalan-jalan di taman bunga bersama kekasih beliau sambil berseluar pendek…. Dan kini, tiada celak di matanya.

2 comments:

pelajar baju putih said...

Realiti hidup. yg dulu kat sekolah dialah KP dialah BDK. Yg ni la cikgu2 selalu buat contoh kat junior2. *emo seorg pelajar biasa*

penselkayu said...

headshot beb.