Thursday, September 23, 2010

geli- geli bersama pitman at kelab dangdut jiwa luka, machang selangor.

ASSALAMUALAIKUM

benar. cinta itu kadang-kala memang memenatkan. sedangkan diri sendiri tidak terurus, inikan pula hendak menguruskan kehidupan seorang lagi. tapi mengapa cinta tetap juga agung di hati setiap dari kite? kerana melalui cinta, kebahagiaan dapat dikecapi. melalui cinta juga, seseorang merasakan diri dihargai. cinta datang dalam berbagai-bagai care. mungkin datang bergolek, meniarap ataupun turun dari pesawat boeing di langit. namun, biarlah bagaimana sekalipun ia datang, sekali ia hadir, seribu kali payah untuk melupakannya. mengapa ini semua terjadi.. walhal sudah kite sedari sendiri, cinta yang kite berikan selama ini hanyalah dijadikan bahan senda-gurau semata-mata. kite hanye dijadikan pemuas hati tatkala gembira, dilempar bak ketulan2 ayam spicy kfc yg habis diratah apabila kesedihan. dalam sedar x sedar, cinta yang selama ini disangka suci, rupanya hanyalah permainan toys r us. kata2 romantis yang diucapkan untuk bertahun lamanya, rupenye hanyalah umpama planting sugarcane beside the lips. diam x diam, kau sudah dimiliki yang laen. orang yg berada lebih dekat denganmu, yang mampu kamu tatap hari2, yg mampu didengar suarenye setiap detik. aku, ye. aku. terus berharap pada yang satu, mentang2 lah aku jauh. memakan mase yg lame dan berbelas stesen ktm dan lrt untuk sampai kepadamu, begini aku dilayan ye. x dikhabarkan pon bahawa tempat ku yang selama ini kekal di hatimu, rupenye dah diambil oleh si jantan penghembus asap2 nikotin. papehal pon, khabarkan lah berita dulu. tulis surat ke, hantar email ke, tulis kat wall ke, inikan tidak. terkejut singa aku dibuatnya mengetahui berita itu. mungkin inlah cinta.. walaubagaimanapun, terima kasih atas semua. anda mengajarku tentang percintaan. baru ku tahu percintaan itu masam bak caramel syarikat kek lee seng. sumpah aku x masuk lagi kedai kek tu lepas ni. walupon lee seng merupakan syarikat kek terbesar di jalan universiti, petaling jaya. selamat tinggal pujaanku.. selamat tinggal. maria..

~ dipetik daripada diari syafiq aiman, 11 januari tahun 2010 ~

syafiq aiman termenung jauh di jendela. jauh di sudut hati, beliau inginkan triple cheese burger itu. sudah lame diidamkannye. namun, apa khabar maria sekarang? sehatkah beliau? bagaimana kesihatan lembunya? dan ayahnya, pakcik kordi? ibunya? mulan jamilah? ahhh, makin difikir makin berserabut ligamen kakinye. ingatkah lagi maria padanya? ahhh, terfikir lagi sekali. berserabut lagi tendon kakinye pule. bagaimane pula dengan adek maria yang menyambut hari kelahiran semalam? arghhh terfikir lagi. ntah ape lg yg berserabut. di luar jendela, kelihatan instructor pusat memandu jaya tuah sibuk mengajar anak muridnya memandu. kedudukan tangan memegang stereng perlulah 45 darjah agar pemanduan selesa dan bermacam sembang lg yg kencang diputarkan. ehh, anak murid itu kelihatan seperti muka lembu pakcik kordi.. argghhh. sukar betul untuk lupakan maria..

ttibe syafiq aiman tersentak. rakannye dari jauh melaungkan namenye. ahh.. lupe sebentar hajat datang ke mari, bisiknya kepada seorang lelaki arab di sebelah. lelaki arab itu tidak mengerti ape2 sambil terus menelan asap shisha perisa ribena. syafiq aiman bergerak menuju ke rakannye di seberang sane. rakannye, shah hakim menunggu dengan penuh senyuman. di tangannya tergenggam due botol barbican perisa oren. wahh, lame juge x ku minum air ini,x sangke malam ni ade orang nak belanje, getus hati syafiq aiman yang secare x sengaje didengari oleh seorang nigger yang kebetulan berada di situ. nigger itu berbisik sendirian, aku minum hari2 x kecoh pun. syafiq aiman sampai kepada rakannya. dihulurkan botol barbican itu kepadanya. syafiq aiman menyambut. ringan. kosong. tidak berisi ape2. shah hakim yang melihat muke syafiq aiman kehairanan kemudian lantas berkata, tolong recycle botol itu. kalau bukan kite yang contribute kepada alam sekitar, sape lagi. tong kitar semula ade di sane, tong biru untuk kertas, coklat untuk kaca dan jingga untuk menyimpan tin aluminium dan plastik. sekarang cube teka, botol yang kau pegang itu untuk tong mane? syafiq aiman menjawab dengan lemah, coklat. betul...

syafiq aiman kembali kepada mejanya sebentar tadi. dibiarkan sahaja shah hakim ditempatnya, melayan wanita2 separuh usia yang sibuk menanyakan hal2 peribadi termasuk jual beli tanah pusaka di kampung serta wang hasil penternakan lembu beliau. lembu? pakcik kordi? argghhh terfikir kembali. kali ni secare x sengaja urat kentutnye terputus akibat terlalu heavy berfikir. tatkala sedang sibuk memikir, ttibe dj bertugas memutarkan lagu " serunai malam" nyanyian asal normah a. latiff, ibu kepada rahman hassan yang kemudian dinyanyikan semula dalam versi unplugged oleh tomok dari kumpulan kru. fikiran syafiq aiman melayang sebentar. lagu inilah kesukaan maria dahulu. sering dia nyanyikan untuk maria jika ada masa2 terluang atau ketika sama2 mereka bercanda di pasiran pantai morib suatu ketika dahulu. berlari berkejaran, menggeletek satu sama lain sehingga maria pernah dikejarkan ke icu akibat terlalu geli digeletek syafiq aiman. lagu inilah juga yang dinyanyikannya ketika bersama-sama kumpulan rock indie nya berjamming di studio2 sekitar wangsa maju. ahh terlalu banyak memori silamnya yang manis2. mane perginye rakan2 band nye dulu? yang dia tahu, rahman hassan dah menerbitkan buku dan menjadi novelis terkenal sejak bukunya bertajuk, "conspiracy in Malaysian kindergarten" mendapat sambutan hangat. talib daud dah bergiat dalam bisnes ikan kering dan belacan. sementara drummer nya, raul mahmud menyambung pengajian dalam master in business administration di UM. sementara dia? hanye membuang mase menanti maria yang tidak akan pulang. teruk betul beliau jika dibandingkan dengan rakan2 nya yang lain yang sudahpon berjaya..

syafiq aiman melangkah keluar dari tempat itu. makin lama berada di situ, makin banyak die teringatkan maria. semakin lama juga dia di situ, makin ramai yang mampu membaca monolognya. terutama sekali nigger2 yg ramai di situ. pitman menahan teksi, mahu pulang katenye. teksi tiba. setelah memberitahu destinasi dan berunding harge, syafiq aiman menoleh sebentar ke belakang. ditenungnya menara jam yang berada di situ. pukul 2 pagi sudahh. kemudian ditenungnya signboard tempat beliau melepak tadi. Kelab Dangdut Jiwa Luka, Machang Selangor. ahhh.. sungguh sedih name kelab dangdut ini. padan laa tarian2 di dalam nya hanya bermotifkan kesedihan. ditambah pula dengan environment lagu serunai malam.. hmm. syafiq aiman melangkah masuk ke dalam teksi. teksi meluncur pergi dengan laju.. sambil radio teksi memutarkan lagu serunai malam.. dan drivernye menanges teresak-esak.

p/s : syafiq aiman adalah pitman. dan pitman mahupun syafiq aiman adalah watak rekaan.makluman..

No comments: