Friday, July 30, 2010

wira tidak didendang

ASSALAMUALAIKUM

ketika gua menyelak sebuah buku yg menceritakan tentang epik2 purba mengenai adiwira-adiwira yg pernah muncol dlm kehidupan manusia sejagat dahulukala seperti herkules, robin hud juge badman, gua mula berpiker.....dulu mase gua kecik2 dulu slalu layan cite thundercat....cam gempak dengo hero die jerit2 thunder2 woo,ade pedang berapi2,ade rimau dan segale haram jadah....mule la tepiker nak join thundercat...bile beso sket layan batman, gua nampak ade sidekik die name robin....die nmpk lg stailo dari batman....gua pn plan nak jadik robin plak....bile maken beso, gua layan kluang man....tp gua tak tetarik nak jadik kluang man, tiong man mahupon inspektor sahab....kostum tak stailo dan tade gajet2 canggih perkase....

dulu mase zaman2 kanak2, sume hero gua nak jadik....tapi sampai skang, dah beso pendek,satu jadah hero pon gua tak jadik....tapi gua pasan, ade golongan2 kat smap yg menjadi hero....mereka inilah yg dipanggel wira tidak didendang ataupn dlm bahase inggeris, 'unsung heroes'....gelaran wira tidak didendang nih bukan sbab diorg keje tade background music...hanye pekeje cite glee dan lain2 teater musical saje yg keje ade bgm...mereka ini tidak didendang hanyelah kerana merka bekeje sbagai tulang belakang sahaje...sperti tulang belakang anda juga.....tiade org yg mendendangkan tulng belakang dgn meletakkan earphone kat blakang badan korg...

antare wira2 yg sgt hebat menjalankan tugas mereka, tanpe sbarang populariti mahupon jemputan bergambar dlm kolam tanpe baju dlm majalah mangga adalah para pakgad...mereka bekeje tidak kire siang maupon malam, menjage keselamatan skolah, krane mmg syif mereka begitu...berjalan kehulu dan hilir, membawe kotak coklat dan kunci azimat yg smpai skang gua tak pasti ape function die.....gua maseh igt lagi, pakgad2 yg bekeje di smap merupekan antare manusia2 paleng legend pnah idop di dunie....bukan calang2 org yg boleh jadik pakgad kat sini...sume antare mereke berprofil tinggi,....sadam, ayah pin dan uncle yg gua pn ta brape nak pasti sgt namenye....

maseh igtkah anda kepade macek sara, macek jong, macek kening dan byk lg...gua maseh igt...dan kalo korg tak igt, maksodnye korg ade gelaran laen bagi mereke ini...ahahah...mereke ini merupakan antare wira2 yg juge tidak didendang...walaopn mereke macek2, rasenye tak nampak legend lg rox ntok gua label mereke sbagai wirawati tidak didendang krane ini hanye menjadikan bunyik seperti diorg baru lepas join plkn siri 7 kumpulan 3...mereke sgt berdedikasi dlm menyediakan makanan serta laok paok ntok para pemangsa rakus di smap....menu2 yg disediakan tak pernah lari daripada garis panduan yg ditetapkan...sotong getah, ikan plastik dan lain2 lagi....walaupn bunyi sperti satu penghinaan, itu sume kenyataan...mende2 itulah yg menjadikan para produk smap sentiasa berhemah dlm makan....selaen tugas tetap sbagai macek dm, mereka juga memaenkan peranan sampingan dlm bergurau senda dgn para pelajar....dgn keramahan dan kemesraan juga kehebatan masakan mereka ini, gua nobatkan juga macek2 dm sbagai wira tidak didendang....

*dah,....gua dah bosan....hasel penulesan pon dah macam sampah je gua rase....topik2 yg terkumpol dlm palotak maken dikikis....sape2 rase nak gua ngan arep tules pasal idop korg dlm blog nih, bole tules kat wall kitorg....tayah bayo pape...korg cume kene pasrah dgn sgale ape yg ditules...

p/s: arkitek cam arep bole la korg anggap unsung heroes....bliau keje blakang tabir je...tokey bangunan yg dpt name

No comments: