Friday, January 24, 2014

inspired

ASSALAMUALAIKUM AND WADDUP

Minggu ini merupakan satu minggu yang aku lihat paling tipikal. Cuti sem dah mula 2minggu yang lepas lagi, tapi aku pilih untuk lepak sekejap dekat shah alam, nak setelkan semua hal berkaitan latihan industri bagi sempurna dulu. Memandangkan cuti lame dah stat, yang tinggal dekat shah alam ni pon tinggal berapa orang saja. Termasok aku, adalah 5 orang kat rumah sewa aku. Hidup memang bosan, mati kutu taktau ape aktiviti nak dibuat, ditambah dengan dah habis semester pulak tu, duit masing2 dah kopak. Bila nak ajak jalan ke mane2, aku tengok dompet jesen, jesen tengok dompet aku, kosong. Maka, pilihan paling selamat untuk survive adalah lepak dan teros melepak dalam rumah sampailah aku balik semula johor.

Dalam seminggu lepas macamtu, aku, agus dengan ucop ada bincang hal2 filem yang power. Ucop sebok dengan drama astro mustika dia, agus bergegar dgn breaking bad dia, aku Cuma pendengar pasif yang kadang2 masuk mencelah mana yang aku tau. Bab2 filem ni aku tak berapa nak bagitahu ke orang filem ape yang aku tengok, apatah lagi nak mengajak orang tengok. Pasal banyak cerita yang aku suka tengok, orang cakap “faker bosan…cerite mende kau tengok ni?”  dan “cerita ni aku bagi 1 bintang je la”. Aku pun taktahu, mungkin memang jiwa aku lain dalam hal menilai movie.

So sepanjang seminggu ni, aku ada tengok beberapa cerita yang member2 aku cadangkan, antaranya dari ucop, agus, wan haled, qasren dan lain2 kutu kat sini. Kebanyakkannye cerita lama.

1. 500 days of summer
Cerita cinta pertama yang aku tengok tak berakhir dengan kematian mahupun watak utama kahwin. Perempuan yang complicated, dan lelaki yg “fucked up” pening macamana nak deal dgn awek tersebut. Menarik, tambahan ada pulak chloe grace moretz, ahhh comel sungguh beliau. Lakonan zoey buat aku teringat ke Christina Suzanne dalam KIL.


2. About time
Masa ucop cakap cerita ni pasal orang boleh patah balik ke masa lampau, aku rasa macam nak pangkah dari list movie to be watched aku. Tapi ucop Berjaya yakinkan aku untuk tengok, so aku tengok. Tapi memang betul power. Hero dia pon aku tak pernah tengok sape, tak hensem langsung. Cerita pasal mamat ni yang ada kebolehan patah balik ke masa lampau, dan dia gunakan kebolehan tu untuk edit mana2 event yg dia rasa tak sedap. Juga berkaitan cinta dan keluarga, bilamana kau perlu pilih Antara isteri dan keluarga kau sendiri, ataupun bapak kau. Ahh power2


3. A walk to remember
Cerita ni lagi lah haram dah lama keluar. Dengan bila aku tengok dress up masing2 zaman ac mizal dalam 4U2C. cerita pasal mamat yang bercinta dengan sorang awek, dan cuba buat semuanya untuk bahagiakan awek tu bila dapat tau, awek tersebut sakit leukemia dan nak mati tak lame lg. cerita yg boleh tahan, Cuma aku rasa plot dia terlalu cepat.

4. The shawshank redemption
Cerita ni tahun 1994, aku masa tu baru 2 tahun. Mungkin pasal cerita ni dilakonkan oleh “god”, cerita ni power sampai sekarang. Boleh dikatakan, pencetus kepada wujudnya cerita prison break. Cerita pasal mamat yg kalah dalam kes perbicaraan kes bunuh bini beliau, dia dicampak masuk ke penjara shawshank. Menjalani hari2 dalam penjara tersebut dgn cara beliau sendiri, tanpa hiraukan sangat komuniti sekeliling. Aku pun taktau ni cerita based on true story ke idok, tapi pergilah kau orang carik donlot mane2. Sedak bodooo.


Itu semua Antara himpunan movie yg aku dah tengok sepanjang seminggu ni. Ada lagi, tapi aku malas nak masukkan dalam list, banyak sangat dah ni. Ah lagi satu, sapa yang belum tengok miracle in cell no 7 dengan Hachi, pegilah tengok dan kalau boleh tengok sorang2. Bagi feeling tu meresap. Buat masa ni aku perlukan cadangan dari kau orang semua bagi aku ape2 movie yg kau rasa power, aku dah taktau nak buat mende ni woi. Les miserables dah 2 kali aku tengok tertidor sekerat jalan….

No comments: